De film in twee minuten
m
MARKETING
Martin
Koolhoven:
zijn te
weinig men
sen die zich
specialise
ren in het
maken van
trailers.'
Drieluik over marketingmiddelen in de filmindustrie: de trailer
In drie afleveringen onderzoekt Holland Film Nieuws de marketingmid
delen waarmee films aan de man worden gebracht. Om het juiste pu
bliek in de bioscoop te krijgen, is een trailer onmisbaar. Hoe kijken een
distributeur, een regisseur en een editor aan tegen deze commercial van
twee minuten? 'In plaats van pamerdepamerdepam meer toedoem,
toedoem, toedoem.'
Door Jan van Houten
'Daar wil ik wel heen!' 'Intrigerend,
ontzettend stoer, met name in
gebruik van de muziek. Je krijgt
meteen zin om meer te zien.'
'Die ziet er veelbelovend uit. Niet
meteen een eenvoudig genre voor
een jonge doelgroep, maar ik denk
dat ze er met deze trailer zeker in
slagen deze ook aan te spreken.'
Regisseur en filmliefhebber Martin
Koolhoven, editor Job ter Burg en
Rachel van Bommel, managing
director van Independent Films,
zijn zeer te spreken over de trailer
van Gangster Squad, de crimefilm
met Sean Penn en Ryan Gosling
die eind september uitkomt. Een
goed geslaagde trailer dus, maar
dat blijkt nog een hele kunst te zijn.
'Voor ons als distributeur kan een
slechte trailer veel kwaad doen',
aldus Van Bommel. 'Voor Neder
landse films maken wij de trailer bij
voorkeur zelf. Uiteraard in overleg
met producent en makers, maar
het is heel belangrijk dat de trailer
voortvloeit uit ons marketingplan.
Een trailer begint bij een goed idee
van watje precies wilt vertellen.
Welke elementen uit de film ga
je benadrukken en welke laat je
weg. Het doel is niet om een korte
samenvatting van de film te geven,
maar om de film zo te presenteren
dat mensen naar de bioscoop
gaan.'
Job ter Burg is editor van films als
Tirza, Zwartboek en Oorlogswinter
en maakte trailers voor Shouf shouf
habibil, Alles is liefde en TBS. Uit
ervaring weet hij dat niet elke dis
tributeur of producent zo duidelijk
nadenkt over de doelgroep. 'Het
ergste is het als er geen keuze
wordt gemaakt. Bij Oorlogswinter
was het de vraag of we ons op
kinderen of volwassenen zouden
richten. De opzet van Martin Kool
hoven en de distributeur was om
de film zo interessant mogelijk te
maken voor volwassenen, dan ko
men de kinderen vanzelf. Daarom
heb ik in de trailer een serieuze en
wat grootse toon aangeslagen.'
Martin Koolhoven is daar ook trots
op, zegt hij nu. 'Alles wat riekte
naar kinderfilm, daar ben ik voor
gaan liggen.'
Unisono komedie
Job ter Burg vindt dat het niet be
langrijk is wie de keuze maakt, als
er maar een knoop wordt doorge
hakt. 'Ik werd jaren geleden door
Niels Swinkels van Independent
Films gevraagd om een trailer te
maken voor Shouf shouf habibü.
Dat was best lastig, die film zit
gelaagd in elkaar. Ik had naast
het komedie-element ook kunnen
vertellen dat de film heus wel een
maatschappelijk zwaar element
bevat. Dat is fout, dan wil je twee
tonen aanslaan waardoor je ze
allebei mist. Je kunt heel weinig
nuance aanbrengen in een trailer.
Niels wilde dan ook voor honderd
procent gaan voor de komedie.
Met witte posters, vrolijke dingen
en ook de trailer moest unisono ko
medie zijn. Tot op de dag van van
daag denken mensen dat Shouf
shouf habibü een komedie is.'
Die keuze kan ook verkeerd uitpak-
'Je krijgt meteen
zin om meer te
zien.' Stills uit
Gangster Squad
en Oorlogswin
ter.
ken volgens Ter Burg. 'Een van
de gevaarlijkste trailers die ik ken
is van Drive, de film van Nicolas
Winding Refn. Drive is in de trailer
neergezet als actiefilm, maar dat
klopt niet. Mensen vonden het
een goede film, maar vooral om
een heel andere reden. Het is
dus niet gelukt om met de trailer
de intrinsieke kwaliteit van de film
voor het voetlicht te krijgen. Ik zou
zelf hebben geprobeerd om de
beklemmende atmosfeer te vatten,
de tergende rust die de film en
het hoofdpersonage uitstraalt. In
plaats van pamerdepamerdepam
meer toedoem, toedoem, toedoem.
Maar achteraf is het altijd gemak
kelijk praten.'
Amateurisme
Alle betrokkenen zijn het erover
eens dat het maken van trailers
een apart vak is en dat trailers
niet meer worden onderschat als
marketingtool. Het maken van een
trailer neemt verspreid over twee
weken minimaal vijf werkdagen
in beslag, aldus Ter Burg. 'Voor
de beste trailers ben ik wel een
maand bezig. Die dagen gaan op
aan gekijk, gepuzzel, gezucht en
gesteun. Ik selecteer stukjes, loop
een rondje, denk na en kijk terug.
'That's the trailer right there.' (Ben Stilier als Tugg Speedman in Tropic Thunder)