De film in twee minuten m MARKETING Martin Koolhoven: zijn te weinig men sen die zich specialise ren in het maken van trailers.' Drieluik over marketingmiddelen in de filmindustrie: de trailer In drie afleveringen onderzoekt Holland Film Nieuws de marketingmid delen waarmee films aan de man worden gebracht. Om het juiste pu bliek in de bioscoop te krijgen, is een trailer onmisbaar. Hoe kijken een distributeur, een regisseur en een editor aan tegen deze commercial van twee minuten? 'In plaats van pamerdepamerdepam meer toedoem, toedoem, toedoem.' Door Jan van Houten 'Daar wil ik wel heen!' 'Intrigerend, ontzettend stoer, met name in gebruik van de muziek. Je krijgt meteen zin om meer te zien.' 'Die ziet er veelbelovend uit. Niet meteen een eenvoudig genre voor een jonge doelgroep, maar ik denk dat ze er met deze trailer zeker in slagen deze ook aan te spreken.' Regisseur en filmliefhebber Martin Koolhoven, editor Job ter Burg en Rachel van Bommel, managing director van Independent Films, zijn zeer te spreken over de trailer van Gangster Squad, de crimefilm met Sean Penn en Ryan Gosling die eind september uitkomt. Een goed geslaagde trailer dus, maar dat blijkt nog een hele kunst te zijn. 'Voor ons als distributeur kan een slechte trailer veel kwaad doen', aldus Van Bommel. 'Voor Neder landse films maken wij de trailer bij voorkeur zelf. Uiteraard in overleg met producent en makers, maar het is heel belangrijk dat de trailer voortvloeit uit ons marketingplan. Een trailer begint bij een goed idee van watje precies wilt vertellen. Welke elementen uit de film ga je benadrukken en welke laat je weg. Het doel is niet om een korte samenvatting van de film te geven, maar om de film zo te presenteren dat mensen naar de bioscoop gaan.' Job ter Burg is editor van films als Tirza, Zwartboek en Oorlogswinter en maakte trailers voor Shouf shouf habibil, Alles is liefde en TBS. Uit ervaring weet hij dat niet elke dis tributeur of producent zo duidelijk nadenkt over de doelgroep. 'Het ergste is het als er geen keuze wordt gemaakt. Bij Oorlogswinter was het de vraag of we ons op kinderen of volwassenen zouden richten. De opzet van Martin Kool hoven en de distributeur was om de film zo interessant mogelijk te maken voor volwassenen, dan ko men de kinderen vanzelf. Daarom heb ik in de trailer een serieuze en wat grootse toon aangeslagen.' Martin Koolhoven is daar ook trots op, zegt hij nu. 'Alles wat riekte naar kinderfilm, daar ben ik voor gaan liggen.' Unisono komedie Job ter Burg vindt dat het niet be langrijk is wie de keuze maakt, als er maar een knoop wordt doorge hakt. 'Ik werd jaren geleden door Niels Swinkels van Independent Films gevraagd om een trailer te maken voor Shouf shouf habibü. Dat was best lastig, die film zit gelaagd in elkaar. Ik had naast het komedie-element ook kunnen vertellen dat de film heus wel een maatschappelijk zwaar element bevat. Dat is fout, dan wil je twee tonen aanslaan waardoor je ze allebei mist. Je kunt heel weinig nuance aanbrengen in een trailer. Niels wilde dan ook voor honderd procent gaan voor de komedie. Met witte posters, vrolijke dingen en ook de trailer moest unisono ko medie zijn. Tot op de dag van van daag denken mensen dat Shouf shouf habibü een komedie is.' Die keuze kan ook verkeerd uitpak- 'Je krijgt meteen zin om meer te zien.' Stills uit Gangster Squad en Oorlogswin ter. ken volgens Ter Burg. 'Een van de gevaarlijkste trailers die ik ken is van Drive, de film van Nicolas Winding Refn. Drive is in de trailer neergezet als actiefilm, maar dat klopt niet. Mensen vonden het een goede film, maar vooral om een heel andere reden. Het is dus niet gelukt om met de trailer de intrinsieke kwaliteit van de film voor het voetlicht te krijgen. Ik zou zelf hebben geprobeerd om de beklemmende atmosfeer te vatten, de tergende rust die de film en het hoofdpersonage uitstraalt. In plaats van pamerdepamerdepam meer toedoem, toedoem, toedoem. Maar achteraf is het altijd gemak kelijk praten.' Amateurisme Alle betrokkenen zijn het erover eens dat het maken van trailers een apart vak is en dat trailers niet meer worden onderschat als marketingtool. Het maken van een trailer neemt verspreid over twee weken minimaal vijf werkdagen in beslag, aldus Ter Burg. 'Voor de beste trailers ben ik wel een maand bezig. Die dagen gaan op aan gekijk, gepuzzel, gezucht en gesteun. Ik selecteer stukjes, loop een rondje, denk na en kijk terug. 'That's the trailer right there.' (Ben Stilier als Tugg Speedman in Tropic Thunder)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 36