MARKETING
Job ter
Burg: In
de jaren
negentig
gebeurde
het nog
vaak dot
men dacht,
o ja, er
moet nog
een trailer
komen.'
Muziek zoeken is ook een belang
rijk onderdeel van de trailer. En
dan bouw ik net zo lang door tot ik
een goede manier heb gevonden
om de film uiteen te zetten.'
Job ter Burg werkt in zijn eentje,
net als vier, vijf andere editors hier
in Nederland. 'Het is lastig om in
te plannen, maar ik vind het wel
belangrijk dat ze goed gemaakt
worden. In Amerika heb je speciale
trailerhouses met copywriters, edi
tors en producers. Een distributeur
vraagt vijf bedrijven om een versie
te maken, waarna er na uitgebreid
testen en afvalrondes een of soms
wel twee overblijven die hun trailer
mogen afwerken. Je bent dan
tonnen verder, en dat verdien je
hier nooit terug.' 'Iedereen beseft
het belang van trailers', zegt Martin
Koolhoven. 'Maar er is een zekere
mate van amateurisme. Dat is inhe
rent aan het feit dat we geen grote
industrie hebben. Er zijn te weinig
mensen die zich specialiseren in
het maken van trailers.'
Zoektocht
Door het geringe aantal specia
listen komt Rachel van Bommel
van Independent Films vaak uit
bij dezelfde trailermakers. 'Ook
editors hebben hun eigen stijl, dus
je ziet op een bepaald moment wel
wie welke trailer heeft gemaakt,
waardoor ze soms weer teveel op
elkaar gaan lijken. Dat moeten we
zien te voorkomen.' Job ter Burg
denkt dat zijn trailers ook te her
kennen zijn. 'Ik maak ze altijd heel
duidelijk in drie aktes. De set-up,
de complicaties, en in de derde
akte wek je allerlei suggesties
wat er allemaal nog meer kan
gebeuren.' Hij is vooral trots op
zijn trailer voor Alles is liefde. 'Dat
was nog niet gemakkelijk, met al
die verhaallijnen, maar ik denk
dat die trailer de toon van de film
goed wisten te raken. Natuurlijk
hielp het aanstekelijke nummer
van Blaf in de derde akte, maar
met name de eerste twee aktes
waren een flinke zoektocht.'
De kwaliteit van de Nederlandse
trailers is er volgens Ter Burg de
laatste vijftien jaar enorm op voor
uit gegaan. 'In de jaren negentig
gebeurde het nog vaak dat men
dacht, o ja, er moet nog een trai
ler komen. En dan plakte iemand
vijftien stukjes film achter elkaar
en zette er wat muziek onder en
Pindakaas
Een slechte trailer kan een film bre
ken, vindt Van Bommel, maar Mar
tin Koolhoven zoekt de schuld ook
bij de bron. 'Als er een probleem is
in de marketing, dan is er ook vaak
een probleem met de film.' De
allergrootste kracht van trailers ligt
volgens Job ter Burg in het unieke
product dat wordt aangeprezen.
'Als je reclame maakt voor pinda
kaas, kun je niet iemand zomaar
een hap pindakaas in zijn mond
steken. Een trailer maakt reclame
met wat het is, je geeft iemand een
stukje van de film.'
Om de kwaliteit van Nederlandse
trailers te vergroten en meer
editors op te leiden, is Van Bom
mel een initiatief begonnen met
de naam Trailerpark. Dat is een
masterclass voor professionals die
zich willen bekwamen in het maken
van een goede trailer. Trailerpark is
vorig jaar aangekondigd tijdens het
dat was het dan. Met de opkomst
van het internet en social media is
de trailer veel belangrijker gewor
den.' Van Bommel is het daar mee
eens. 'Wil je nog zichtbaar zijn in
deze tijd waarin er een overvloed
aan leuke dipjes en filmpjes wordt
aangeboden op het internet, wordt
het belang van een opvallende
en effectieve trailer alleen maar
groter.'
Nederlands Film Festival. Op dit
moment wordt samen met Binger
Filmlab het programma samenge
steld en een start gemaakt met de
selectie van de mogelijke deelne
mers.
'It's not easy to do what you did.' (Clark Gregg als agent Coulson in Thor)