MARKETING Job ter Burg: In de jaren negentig gebeurde het nog vaak dot men dacht, o ja, er moet nog een trailer komen.' Muziek zoeken is ook een belang rijk onderdeel van de trailer. En dan bouw ik net zo lang door tot ik een goede manier heb gevonden om de film uiteen te zetten.' Job ter Burg werkt in zijn eentje, net als vier, vijf andere editors hier in Nederland. 'Het is lastig om in te plannen, maar ik vind het wel belangrijk dat ze goed gemaakt worden. In Amerika heb je speciale trailerhouses met copywriters, edi tors en producers. Een distributeur vraagt vijf bedrijven om een versie te maken, waarna er na uitgebreid testen en afvalrondes een of soms wel twee overblijven die hun trailer mogen afwerken. Je bent dan tonnen verder, en dat verdien je hier nooit terug.' 'Iedereen beseft het belang van trailers', zegt Martin Koolhoven. 'Maar er is een zekere mate van amateurisme. Dat is inhe rent aan het feit dat we geen grote industrie hebben. Er zijn te weinig mensen die zich specialiseren in het maken van trailers.' Zoektocht Door het geringe aantal specia listen komt Rachel van Bommel van Independent Films vaak uit bij dezelfde trailermakers. 'Ook editors hebben hun eigen stijl, dus je ziet op een bepaald moment wel wie welke trailer heeft gemaakt, waardoor ze soms weer teveel op elkaar gaan lijken. Dat moeten we zien te voorkomen.' Job ter Burg denkt dat zijn trailers ook te her kennen zijn. 'Ik maak ze altijd heel duidelijk in drie aktes. De set-up, de complicaties, en in de derde akte wek je allerlei suggesties wat er allemaal nog meer kan gebeuren.' Hij is vooral trots op zijn trailer voor Alles is liefde. 'Dat was nog niet gemakkelijk, met al die verhaallijnen, maar ik denk dat die trailer de toon van de film goed wisten te raken. Natuurlijk hielp het aanstekelijke nummer van Blaf in de derde akte, maar met name de eerste twee aktes waren een flinke zoektocht.' De kwaliteit van de Nederlandse trailers is er volgens Ter Burg de laatste vijftien jaar enorm op voor uit gegaan. 'In de jaren negentig gebeurde het nog vaak dat men dacht, o ja, er moet nog een trai ler komen. En dan plakte iemand vijftien stukjes film achter elkaar en zette er wat muziek onder en Pindakaas Een slechte trailer kan een film bre ken, vindt Van Bommel, maar Mar tin Koolhoven zoekt de schuld ook bij de bron. 'Als er een probleem is in de marketing, dan is er ook vaak een probleem met de film.' De allergrootste kracht van trailers ligt volgens Job ter Burg in het unieke product dat wordt aangeprezen. 'Als je reclame maakt voor pinda kaas, kun je niet iemand zomaar een hap pindakaas in zijn mond steken. Een trailer maakt reclame met wat het is, je geeft iemand een stukje van de film.' Om de kwaliteit van Nederlandse trailers te vergroten en meer editors op te leiden, is Van Bom mel een initiatief begonnen met de naam Trailerpark. Dat is een masterclass voor professionals die zich willen bekwamen in het maken van een goede trailer. Trailerpark is vorig jaar aangekondigd tijdens het dat was het dan. Met de opkomst van het internet en social media is de trailer veel belangrijker gewor den.' Van Bommel is het daar mee eens. 'Wil je nog zichtbaar zijn in deze tijd waarin er een overvloed aan leuke dipjes en filmpjes wordt aangeboden op het internet, wordt het belang van een opvallende en effectieve trailer alleen maar groter.' Nederlands Film Festival. Op dit moment wordt samen met Binger Filmlab het programma samenge steld en een start gemaakt met de selectie van de mogelijke deelne mers. 'It's not easy to do what you did.' (Clark Gregg als agent Coulson in Thor)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 37