Grenzeloos gastvrij m HFN HFN Op locatie 'Het is een publiek geheim dat bijna alle Nederland se filmma kers een Limburgs verleden hebben.' 'Distri buteurs hebben nog niet helemaal in de gaten dat ze structureel hun markt kunnen vergroten.' Royal Theater Roermond: The End ED In gesprek met artistiek directeur David Deprez van Lumière Maastricht Filmtheater Lumière in Maastricht verhuist in 2014 naar de elektriciteitscentrale van de oude Sphinx-fabrieken. Daar kan artistiek directeur David Deprez verder werken aan de rol van Lumière in de lokale gemeenschap. 'We willen een veilige haven zijn voor iedereen die iets an ders wil dan André Rieu.' Door Jon van Houten 'Film is Lumière, Lumière is film.' David Deprez kwam in 1999 als stagiair binnen bij het filmtheater en is er nooit meer vertrokken. Hij heeft de groei meegemaakt van drie zaaltjes naar zes en van dertigduizend bezoekers naar meer dan honderdduizend per jaar. Inmiddels vormt de in België geboren dertiger samen met Nico Haenen de directie, waarbij David verantwoordelijk is voor alles wat te maken heeft met de inhoud. 'Nico is een local, en in Limburg is dat handig als het gaat om netwerken. Er heerst hier echt nog een bestuurderscultuurtje. Een niet-Maastrichtenaar zal nooit een echte Maastrichtenaar worden.' Dat weerhoudt Deprez er echter niet van om zich in te zetten voor de stad waar hij in woont en werkt. 'Filmthea ters hebben toekomst als ze niet zozeer bioscoopje gaan spelen, maar vooral lokaal relevant zijn. Wat is onze rol in onze gemeenschap? Dat klinkt een beetje suf, maar gemeenschap wordt steeds meer een relevant begrip. Hoe is het woonklimaat en wat is onze bijdrage eraan? Wij zijn onderdeel van de lokale culturele infrastructuur en staan dichter bij de schouwburg, het theater en de bibliotheek dan bij onze collega's van Pathé.' Het succes van Lumière is volgens Deprez voornamelijk te danken aan de grote hoeveelheid studenten in de stad. 'Onze levensverzekering is een sterk groeiende universiteit. Filmtheaters leven van een hoogopgeleid, net iets ouder publiek. De harde kern van onze bezoekers studeert aan de universiteit of is er werkzaam. Maastricht is geen grote stad, we hebben maar 118.000 inwoners. De bevolking is gemiddeld genomen laag opgeleid, wat te maken heeft met het industrieel verleden van de stad. Door de universiteit is het opleidingsniveau gestegen en dat is voor ons een goede uitgangspositie.' Dat betekent niet dat Deprez achterover kan leunen. 'Voor onszelf verklaren we het succes omdat we het be lang van gastheerschap hoog hebben staan. We maken het mensen mogelijk om elkaar hier te ontmoeten en we experimenteren met heel veel activiteiten, zolang het maar met film te maken heeft. We zetten onze deuren open voor organisaties en individuen die zelf initiatieven David Deprez. opzetten. En daar zetten we ook onze gemeentelijke subsidie voor in, zodat we niet meteen duizend euro hoeven te vragen voor zaalhuur.' Een groeimarkt voor Lumière is de internationale gemeenschap. Deprez: 'Twintig procent van de hoger opgeleide inwoners van Maastricht is niet-Nederlandsta- lig. Dat is geen doelgroep, maar een gemeenschap. En die leden ontmoeten elkaar op heel specifieke plekken. Ik weet bijvoorbeeld dat ik ze kan vinden in Café Zuid. Vervolgens ga ik dan praten met de gemeentelijke of fice voor expats. Inmiddels hebben we een maandelijkse filmavond en die loopt goed.' Alleen is daar niet elke titel geschikt voor, aldus Deprez, en dat ligt niet zozeer aan de film zelf. 'Bij Biufifulkregen we tientallen mensen aan de kassa met de vraag: is die Engels ondertiteld? Nee dus. Ondanks de digitali sering mogen we geen Engelse ondertiteling gebruiken omdat het niet in het contract staat. Dat vind ik ronduit belachelijk. Een van mijn speerpunten de komende tijd is om samen met collega's, zoals bijvoorbeeld die van Rialto, te kijken of we films kunnen krijgen met Engelse ondertiteling. Distributeurs hebben nog niet helemaal in de gaten dat ze structureel hun markt kunnen vergroten.' Ruw randje Maastricht kijkt graag over de grenzen heen en heeft zich kandidaat gesteld om in 2018 Culturele Hoofdstad te worden van Europa, samen met de Euregio-steden als Luik en Aken. Lumière denkt mee over de talentont wikkeling en filmproductieklimaat in de regio. 'Het is een publiek geheim dat bijna alle Nederlandse filmmakers een Limburgs verleden hebben', grapt Deprez. 'Pieter Kuijpers en Huub Stapel komen uit Tegelen, Arne Toonen heeft in Heerlen op school gezeten. Allemaal filmma kers die hier zijn geboren of opgegroeid en vervolgens zijn vertrokken. De bedoeling is om ze hier te houden. Eugenie Jansen is geboren in Maastricht, getogen in Sittard. Ik probeer haar zover te krijgen dat ze hier een film gaat maken.' Mocht dat lukken, dan zal die film zijn première beleven in een geheel vernieuwd Lumière. Vanaf 2014 neemt het filmtheater zijn intrek in de dan geheel gerenoveerde monumentale elektriciteitscentrale en achterliggende ketelhallen van de voormalige Sphinx-fabrieken. 'Dat is een plek met geschiedenis', aldus Deprez. 'Sphinx heeft de helft van de bevolking in dienst gehad en die oude, industriële gebouwen staan momenteel op instorten. Een mooi toeval is dat de ingangspoort van Sphinx bijna een exacte kopie is van de fabriekspoort waar de gebroe ders Lumière hun allereerste film hebben opgenomen! Maastricht is een deftige, chique stad en kan wel wat meer stedelijkheid gebruiken, een ruw randje. Wij willen tegenwicht bieden aan de vertrutting, een veilige haven zijn voor iedereen die iets anders wil dan André Rieu. Er wonen steeds meer niet-originele Maastrichtenaren in de stad en die voelen zich bij ons heel prettig.' Jeukende vingers De Belg David Deprez kan daar persoonlijk over mee praten, maar hij is ook nog steeds erg op België gericht. 'Ik ga nog wel terug, ik zie mijzelf ooit iets soortgelijks opzetten in Leuven, de stad waar ik mij het meeste thuis voel. Vooral omdat het daar nodig is.' De Belgen worden nog altijd gezien als een cinemaminnend volk, met aan dacht voor de hoge cultuur, maar dat is volgens Deprez schijn. 'Kinepolis zuigt wel heel veel naar zich toe, ik maak mijjzorgen over de arthousevertoners. Een filmhuiscircuit heeft Bel gië niet, dat is uniek voor Nederland. Als ik kijk naar het reguliere pro gram ma in Leuven, een filmhuis met slechts één zaal, dan bloedt mijn hart en jeuken mijn vingers. Maar in België is er geen subsidie voor filmtheaters. Wj krijgen onge veer tien procent van ons budget als subsidie. Niet belachelijk veel, maar wel nodig. Ik zie niet hoe je in België een arthouse zou moeten starten.' Het Domein gaat dobbelen Filmhuis Het Domein in Sittard krijgt een nieuw onderko men en krijgt er een zaal bij. De bioscoop wordt onder deel van het nieuwbouwproject De Dobbelsteen dat de komende jaren wordt gerealiseerd in het centrum van de stad, het gebied rond de Haspelsestraat en Rijksweg Noord. De Dobbelsteen moet naast het filmhuis ook on derdak gaan bieden aan winkels, appartementen, de Hogeschool Zuyd, de bibliotheek en het museum voor moderne kunst. Filmtheater Lumière in Maastricht, dat zelf met verhuisplannen zit (zie hiernaast), is gevraagd om het traject te begeleiden. Eind dit jaar moet het bestemmingsplan door de gemeenteraad van Sittard worden goedgekeurd. In 2016 kan Filmhuis Het Domein dan zijn eerste film plannen in De Dobbelsteen. Pathé Tilburg op de schop Deze zomer wordt het voormalige MUSTSEE-theater in Tilburg gekleed in de huiskleuren van Pathé. De verbou wing neemt zo'n acht weken in beslag en in die tijd zal de bioscoop gewoon open blijven voor publiek. 'Door de werkzaamheden 's morgensvroeg te starten en de eltijden te pas- blijft de ast be- erkt', aldus heaterma- iager Joost Jrootings. 'athé Tilburg ook aangevuld nieuwe bar. In twee van de zeven zalen worden ook de stoelen vervangen. De overige zalen zullen in de komende jaren volgen. Bioscoop Royal Theater in Roermond is 2 augustus jongstleden gestopt met het vertonen van films. De fa milie Timans, eigenaar van de bioscoop, meent op het punt gekomen te zijn om te stoppen, mede omdat de ge meente Roermond ervoor heeft gekozen om het nieuwe filmhuis niet onder te brengen in het monumentale pand dat Royal is, maar te kiezen voor de EG-cultuurfabriek. Met deze stap is er een einde gekomen aan 80 jaar filmvertoning in Royal Theater dat begon op 1 oktober 1932 met de vertoning van Das Lied einer Nacht. 'An isolated farming community, mainly Dutch.' (Christopher Lee als Burgomaster in Sleepy Hollowj 'Wij rijden hier zomaar wat in de rondte, dat is toch niet verboden?' (Huub Stapel als Johnnie in Flodder)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 11