Anders, maar toch ook hetzelfde m HFN HFN De abso lute ster ren van de show waren de nieuwe generatie kleine pro jectoren. Terugkij kend kun nen we wel zeggen dat UNIC en de Film Expo Group er goed aan hebben gedaan de conventie elders onder te brengen. Terugkijken op CineEurope's première in Barcelona 'En, was het de reis naar Barcelona waard?' Het was een vraag die wel een paar keer werd gesteld nadat we in Nederland waren teruggekeerd. Degenen die ermee kwamen waren - natuurlijk - de personen die er dit jaar voor hadden gekozen om de Europese vakbeurs CineEu- rope aan zich voorbij te laten gaan omdat deze niet lan ger in Amsterdam, maar in Barcelona werd gehouden. D Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens Terugkijkend kunnen we wel zeggen dat UNIC en de Film Expo Group er goed aan hebben gedaan de conventie elders onder te brengen. Barcelona is een uiterst prettige stad om in te vertoeven. Verandering van spijs doet eten, en dat gold zeker voor Barcelona als nieuwe vestigingsplaats voor CineEurope, getuige het aantal geregistreerde bezoekers. Hoewel niemand van de organisatie het exacte aantal wilde noemen, sprak men tevreden van een verdubbeling van het aantal beta lende bezoekers en een uitverkochte trade show. Films en demo's Als we El Centro de Convenciones Internacional de Bar celona (CCIB) vergelijken met de Amsterdamse RAI dan moet worden gezegd dat de CCIB op zich niet wezenlijk anders was. Een tikje groter misschien. Dat was vooral te merken in het imposante auditorium dat volledig was omgetoverd om te kunnen dienen als bioscoopzaal voor zeker 1.500 man (de stoelen waren en blijven bij CineEurope vreemd genoeg een aandachtspuntje). In dit immense auditorium vonden vertoningen plaats van Universals Savagesen Ted, Walt Disney's Brave in 3D, Fox' IceAge: Continental Drift'm 3D en Fox' verrassings- film The Watch. Een absolute verbetering was dat er in het programma meer ruimte was voor de vertoning van Europese films. Daar laat de invloed van UNIC zich duidelijk gelden. In de aan de overzijde van het CCIB gelegen Cinesa Diagonal Mar Theatre - een bioscoop met achttien zalen in een moderne shopping mail - werden tijdens de con ventie tot twee keer toe zeven Europese films, waaron der Amour en A Monkey on My Shoulder, getoond. Het publiek kon kiezen. In dat theater was ook ruimte voor proefopstellingen van 3D-audio (zie ook HFN nummer 106). Een bioscoopzaal was uitgerust met het Spaanse imm sound-systeem. Gedurende de beurs kon men daar een aantal demon straties van dit imposante geluidssysteem bijwonen, zoals een tiental minuten van de aankomende film The Impossible. imm sound is gemaakt voor het grote gebaar en dat komt bij zo'n film vol natuurgeweld natuurlijk goed uit. Wie geïnteresseerd was in het maakproces kon ook een demonstratie van imm sounds eigen geluidsmix- systeem IAW meemaken. Daaruit bleek dat men met dergelijke systemen zeer nauwkeurig geluiden in een zaal kan plaatsen. De werkelijk imposante demo vond echter plaats in de naastgelegen zaal, waar het kort voor de beurs aangekondigde Dolby Atmos-geluidssysteem werd gedemonstreerd. Het systeem was nog zo nieuw dat de getoonde geluidsprocessor feitelijk een lege doos was. De geluidsprocessing van de demonstraties werd met standaard computers gedaan. Met een waaier aan bekende filmfragmenten demonstreerde de audiomarkt- leider op overtuigende wijze hoe imposant 3D-geluid kan zijn en dat het nog een extra 'dimensie' aan de bioscoopervaring kan toevoegen. Onbetwist hoogtepunt van de demo waren de twee fragmenten uit Mission Impossible 4. In de scène waarin Ethan Hunt het hoogste gebouw ter wereld beklimt, voelde je de wind bijna van boven tot onder langs je lijf gieren. En in de scène waarin men door een zand storm wordt overvallen, hapte je in die gierende storm bijna naar adem. Het gebruik van dergelijke clips van bekende studiofilms toonde natuurlijk en passant aan dat Dolby machtig genoeg is om de studio's aan zich te binden, iets wat niet geldt voor de concurrentie. Dat be greep imm sound ook; kort na CineEurope werd bekend dat Dolby deze concurrent heeft overgenomen. Majors In tegenstelling tot afgelopen jaar waren dit keer wel alle majors aanwezig met een productpresentatie. Dat leidde er overigens toe dat het woensdagprogramma uit haar voegen barstte omdat zowel Warner Bros., Sony als 20th Century Fox op die dag - naast andere program maonderdelen - om aandacht vroegen. Een verbeter- puntje voor volgend jaar. Hoewel Jeffrey Katzenberg weer aanwezig was om tijdens de Paramount-presenta- tie stukken te tonen van Rise of the Cuardians en daar voor gezelschap kreeg van (stem)acteur Hugh Jackman én Sony het publiek voor zich probeerde te winnen met de aanwezigheid van Bondgirl Bérénice Marlohe (de mannen gingen na afloop tijdens het intermezzo maar al te graag met de geduldige Francaise op de foto), was het wederom 20th Century Fox die de show stal. Onder meer Bruce Willis (bezig met de opnamen van Die Hard 5) en Hugh Jackman (aan de vooravond van de opnamen van Wolverine 2) betraden het podium. Het was echter de bescheiden regisseur Ang Lee die door de studio naar voren werd geschoven om indruk te maken met Life of Pi. Dat Fox duidelijk in het succes van de film gelooft, bleek niet alleen uit de introductie door de studiobazen Jim Gianopulos en Tom Rothman, maar ook uit het themafeest dat de aanwezigen daarna werd aangeboden. Trade show De trade show was vergelijkbaar met de Amsterdamse edities: ongeveer even groot en met grotendeels dezelf de bedrijven. De absolute sterren van de show waren de nieuwe generatie kleine projectoren, zowel van Sony als van de DLP Ci nema-fabrikanten. Sony's nieuwste, de SRX-R515, was iets kleiner en een stuk goedkoper (ongeveer 45.000 euro exclusief 3D), maar wat vooral opviel was de nieuwe lichtbron (zes kwiklampen in plaats van een xenonlamp) en de enorme vooruitgang in contrast die men heeft bereikt: 1:50.000, terwijl DO maar 110.000 vereist. De demo's die in Sony's suite werden gegeven, waren dan ook echt adembenemend mooi. Ook DLP Cinema-fabrikanten NEC en Christie presenteerden fraaie nieuwe projectoren, gebaseerd op Texas Instruments' nieuwe S2K- chipset. De projectoren werden als 'technology preview' getoond en zijn pas in de herfst beschikbaar. NEC bleek hetzelfde idee als Sony te heb- <boven> Hugh Jackman betrad tot twee keer toe het CineEurope- pod/um. <l'mks> De trade show kreeg nog een leuke filmtoevoeging 'm de vorm van een fenfoonsfe//ing over Franken- ben gehad: om kwiklampen te gebruiken. De resulteren de NC900C is een supercompacte projector, bedoeld voor schermen tot negen meter breed. De NC900C zal worden geleverd met het nieuwe Integrated Media Block (IMB) van Doremi. Daarbij is geen aparte server nodig, aangezien er complete films op kunnen worden opge slagen, reden waarom die ook wel Integrated Media Server (IMS) wordt genoemd. Ook de Christie Solaris One is een complete projector en server in een: met het ingebouwde Christie-mediablock heb je verder eigenlijk niks meer nodig. De seminars hebben het tijdens CineEurope altijd lastig. Het lijkt erop dat de aanwezige exploitanten het aanreiken van informatie in deze vorm minder interes sant en belangrijk vinden dan de ontmoetingen op de beursvloer en het bijwonen van de studiosessie's. Dat is jammer, want er worden soms goede dingen gezegd. De zaal waar (het merendeel van) de seminars dit jaar werden gehouden droeg niet echt bij aan een fijne presentatievorm (wie bedenkt er toch dat je in een professionele omgeving als CineEurope beelden kunt projecteren op een matig 4:3-scherm?). Hoe belangrijk de vorm ook is, het gaat toch om de inhoud en die was ook dit jaar bij vlagen uiterst interes sant. Zo bewees Dave Monk (CEO van het European Digital Cinema Forum) tijdens het seminar What's Next for Digital Projection opnieuw een man met kennis van zaken te zijn toen hij uitwijdde over de high frame rates. Monks objectieve observaties zijn verhelderend in een door sponsors gedomineerde wereld van CineEurope. Coca-Cola mag dan een van die sponsors zijn, dit jaar was het verhaal dat men te vertellen had bijzonder goed en actueel. In een aantal stappen werd toege licht dat de enige manier om bioscoopbezoek op het gewenste peil te krijgen en houden is door echt serieus aandacht te besteden aan de klant. Daarmee zal ook de omzet aan het buffet (het voordeel voor Coca-Cola) toenemen. Wat wellicht klinkt als een open deur, was een theoretisch goed gefundeerde presentatie (geba seerd op behavioural economics) die werd afgesloten met een concreet trainingsprogramma voor personeel van Stuart Holdsworth van het Engelse Cineworld. Tijdens een ander seminar won het Nederlandse cinema-on-demandplatform We Want Cinema de nieuwe Digital Innovation Award. Deze prijs is in het leven geroepen om bioscoopexploitanten ideeën aan te reiken om op vernieuwende manieren met het publiek in contact te komen. Met de award is een geldprijs van 5.000 euro gemoeid. En daarmee kreeg CineEuropa dit jaar - naast de rol die UNIC-president Ad Weststrate speelt - toch nog een alleraardigst Nederlands tintje. Zie Cineserver.org voor meer informatie over de op CineEurope gepresenteerde kleine projectoren. 'Nobody's ever spoken to me like that before.' (Bill Smitrovich als werkgever in Ted) 'If you had a chance to change your fate, would you?' (Kelly Macdonald als prinses Merida in Brave)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 12