Anders, maar toch ook hetzelfde
m
HFN
HFN
De abso
lute ster
ren van
de show
waren de
nieuwe
generatie
kleine pro
jectoren.
Terugkij
kend kun
nen we wel
zeggen dat
UNIC en de
Film Expo
Group er
goed aan
hebben
gedaan de
conventie
elders
onder te
brengen.
Terugkijken op CineEurope's première in Barcelona
'En, was het de reis naar Barcelona waard?' Het was een
vraag die wel een paar keer werd gesteld nadat we in
Nederland waren teruggekeerd. Degenen die ermee
kwamen waren - natuurlijk - de personen die er dit jaar
voor hadden gekozen om de Europese vakbeurs CineEu-
rope aan zich voorbij te laten gaan omdat deze niet lan
ger in Amsterdam, maar in Barcelona werd gehouden.
D
Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens
Terugkijkend kunnen we wel zeggen dat UNIC en de
Film Expo Group er goed aan hebben gedaan de
conventie elders onder te brengen. Barcelona is een
uiterst prettige stad om in te vertoeven. Verandering van
spijs doet eten, en dat gold zeker voor Barcelona als
nieuwe vestigingsplaats voor CineEurope, getuige het
aantal geregistreerde bezoekers. Hoewel niemand van
de organisatie het exacte aantal wilde noemen, sprak
men tevreden van een verdubbeling van het aantal beta
lende bezoekers en een uitverkochte trade show.
Films en demo's
Als we El Centro de Convenciones Internacional de Bar
celona (CCIB) vergelijken met de Amsterdamse RAI dan
moet worden gezegd dat de CCIB op zich niet wezenlijk
anders was. Een tikje groter misschien. Dat was vooral
te merken in het imposante auditorium dat volledig was
omgetoverd om te kunnen dienen als bioscoopzaal
voor zeker 1.500 man (de stoelen waren en blijven bij
CineEurope vreemd genoeg een aandachtspuntje). In
dit immense auditorium vonden vertoningen plaats van
Universals Savagesen Ted, Walt Disney's Brave in 3D,
Fox' IceAge: Continental Drift'm 3D en Fox' verrassings-
film The Watch.
Een absolute verbetering was dat er in het programma
meer ruimte was voor de vertoning van Europese films.
Daar laat de invloed van UNIC zich duidelijk gelden.
In de aan de overzijde van het CCIB gelegen Cinesa
Diagonal Mar Theatre - een bioscoop met achttien zalen
in een moderne shopping mail - werden tijdens de con
ventie tot twee keer toe zeven Europese films, waaron
der Amour en A Monkey on My Shoulder, getoond. Het
publiek kon kiezen.
In dat theater was ook ruimte voor proefopstellingen van
3D-audio (zie ook HFN nummer 106). Een bioscoopzaal
was uitgerust met het Spaanse imm sound-systeem.
Gedurende de beurs kon men daar een aantal demon
straties van dit imposante geluidssysteem bijwonen,
zoals een tiental minuten van de aankomende film The
Impossible. imm sound is gemaakt voor het grote gebaar
en dat komt bij zo'n film vol natuurgeweld natuurlijk goed
uit. Wie geïnteresseerd was in het maakproces kon ook
een demonstratie van imm sounds eigen geluidsmix-
systeem IAW meemaken. Daaruit bleek dat men met
dergelijke systemen zeer nauwkeurig geluiden in een
zaal kan plaatsen.
De werkelijk imposante demo vond echter plaats in
de naastgelegen zaal, waar het kort voor de beurs
aangekondigde Dolby Atmos-geluidssysteem werd
gedemonstreerd. Het systeem was nog zo nieuw dat
de getoonde geluidsprocessor feitelijk een lege doos
was. De geluidsprocessing van de demonstraties werd
met standaard computers gedaan. Met een waaier aan
bekende filmfragmenten demonstreerde de audiomarkt-
leider op overtuigende wijze hoe imposant 3D-geluid
kan zijn en dat het nog een extra 'dimensie' aan de
bioscoopervaring kan toevoegen.
Onbetwist hoogtepunt van de demo waren de twee
fragmenten uit Mission Impossible 4. In de scène waarin
Ethan Hunt het hoogste gebouw ter wereld beklimt,
voelde je de wind bijna van boven tot onder langs je
lijf gieren. En in de scène waarin men door een zand
storm wordt overvallen, hapte je in die gierende storm
bijna naar adem. Het gebruik van dergelijke clips van
bekende studiofilms toonde natuurlijk en passant aan
dat Dolby machtig genoeg is om de studio's aan zich te
binden, iets wat niet geldt voor de concurrentie. Dat be
greep imm sound ook; kort na CineEurope werd bekend
dat Dolby deze concurrent heeft overgenomen.
Majors
In tegenstelling tot afgelopen jaar waren dit keer wel alle
majors aanwezig met een productpresentatie. Dat leidde
er overigens toe dat het woensdagprogramma uit haar
voegen barstte omdat zowel Warner Bros., Sony als
20th Century Fox op die dag - naast andere program
maonderdelen - om aandacht vroegen. Een verbeter-
puntje voor volgend jaar. Hoewel Jeffrey Katzenberg
weer aanwezig was om tijdens de Paramount-presenta-
tie stukken te tonen van Rise of the Cuardians en daar
voor gezelschap kreeg van (stem)acteur Hugh Jackman
én Sony het publiek voor zich probeerde te winnen met
de aanwezigheid van Bondgirl Bérénice Marlohe (de
mannen gingen na afloop tijdens het intermezzo maar
al te graag met de geduldige Francaise op de foto),
was het wederom 20th Century Fox die de show stal.
Onder meer Bruce Willis (bezig met de opnamen van
Die Hard 5) en Hugh Jackman (aan de vooravond van
de opnamen van Wolverine 2) betraden het podium.
Het was echter de bescheiden regisseur Ang Lee die
door de studio naar voren werd geschoven om indruk te
maken met Life of Pi. Dat Fox duidelijk in het succes van
de film gelooft, bleek niet alleen uit de introductie door
de studiobazen Jim Gianopulos en Tom Rothman, maar
ook uit het themafeest dat de aanwezigen daarna werd
aangeboden.
Trade show
De trade show was vergelijkbaar met de Amsterdamse
edities: ongeveer even groot en met grotendeels dezelf
de bedrijven. De absolute sterren van de show waren de
nieuwe generatie
kleine projectoren,
zowel van Sony
als van de DLP Ci
nema-fabrikanten.
Sony's nieuwste,
de SRX-R515, was
iets kleiner en een
stuk goedkoper
(ongeveer 45.000
euro exclusief 3D),
maar wat vooral
opviel was de
nieuwe lichtbron
(zes kwiklampen
in plaats van een xenonlamp) en de
enorme vooruitgang in contrast die
men heeft bereikt: 1:50.000, terwijl
DO maar 110.000 vereist. De
demo's die in Sony's suite werden
gegeven, waren dan ook echt
adembenemend mooi.
Ook DLP Cinema-fabrikanten NEC
en Christie presenteerden fraaie
nieuwe projectoren, gebaseerd op
Texas Instruments' nieuwe S2K-
chipset. De projectoren werden als
'technology preview' getoond en zijn
pas in de herfst beschikbaar. NEC
bleek hetzelfde idee als Sony te heb-
<boven> Hugh
Jackman betrad
tot twee keer toe
het CineEurope-
pod/um.
<l'mks> De trade
show kreeg
nog een leuke
filmtoevoeging 'm
de vorm van een
fenfoonsfe//ing
over Franken-
ben gehad: om kwiklampen te gebruiken. De resulteren
de NC900C is een supercompacte projector, bedoeld
voor schermen tot negen meter breed. De NC900C zal
worden geleverd met het nieuwe Integrated Media Block
(IMB) van Doremi. Daarbij is geen aparte server nodig,
aangezien er complete films op kunnen worden opge
slagen, reden waarom die ook wel Integrated Media
Server (IMS) wordt genoemd. Ook de Christie Solaris
One is een complete projector en server in een: met het
ingebouwde Christie-mediablock heb je verder eigenlijk
niks meer nodig.
De seminars hebben het tijdens CineEurope altijd
lastig. Het lijkt erop dat de aanwezige exploitanten het
aanreiken van informatie in deze vorm minder interes
sant en belangrijk vinden dan de ontmoetingen op de
beursvloer en het bijwonen van de studiosessie's. Dat is
jammer, want er worden soms goede dingen gezegd.
De zaal waar (het merendeel van) de seminars dit jaar
werden gehouden droeg niet echt bij aan een fijne
presentatievorm (wie bedenkt er toch dat je in een
professionele omgeving als CineEurope beelden kunt
projecteren op een matig 4:3-scherm?).
Hoe belangrijk de vorm ook is, het gaat toch om de
inhoud en die was ook dit jaar bij vlagen uiterst interes
sant. Zo bewees Dave Monk (CEO van het European
Digital Cinema Forum) tijdens het seminar What's Next
for Digital Projection opnieuw een man met kennis van
zaken te zijn toen hij uitwijdde over de high frame rates.
Monks objectieve observaties zijn verhelderend in een
door sponsors gedomineerde wereld van CineEurope.
Coca-Cola mag dan een van die sponsors zijn, dit jaar
was het verhaal dat men te vertellen had bijzonder
goed en actueel. In een aantal stappen werd toege
licht dat de enige manier om bioscoopbezoek op het
gewenste peil te krijgen en houden is door echt serieus
aandacht te besteden aan de klant. Daarmee zal ook
de omzet aan het buffet (het voordeel voor Coca-Cola)
toenemen. Wat wellicht klinkt als een open deur, was
een theoretisch goed gefundeerde presentatie (geba
seerd op behavioural economics) die werd afgesloten
met een concreet trainingsprogramma voor personeel
van Stuart Holdsworth van het Engelse Cineworld.
Tijdens een ander seminar won het Nederlandse
cinema-on-demandplatform We Want Cinema de
nieuwe Digital Innovation Award. Deze prijs is in het
leven geroepen om bioscoopexploitanten ideeën aan te
reiken om op vernieuwende manieren met het publiek
in contact te komen. Met de award is een geldprijs van
5.000 euro gemoeid. En daarmee kreeg CineEuropa
dit jaar - naast de rol die UNIC-president Ad Weststrate
speelt - toch nog een alleraardigst Nederlands tintje.
Zie Cineserver.org voor meer informatie over de op
CineEurope gepresenteerde kleine projectoren.
'Nobody's ever spoken to me like that before.' (Bill Smitrovich als werkgever in Ted)
'If you had a chance to change your fate, would you?' (Kelly Macdonald als prinses Merida in Brave)