Vakantiespreiding HFN En net als bij de bestorming van Helm's Deep of de openings scène van de gemid delde Ro nald Em- merich-film moeten er slachtof fers gaan vallen. ES Sander de Regt Ik heb het al vaker gezegd: niemand kan voorspellen of een film een hit wordt in de bioscoop. Maar er zijn wel omstandigheden bekend die desastreus zijn voor de bezoekersaantallen: veel zon, terrasjesweer en een EK of een WK waarbij Nederland verder komt dan de eerste poulewedstrijden. Daarom zijn de herfst en vooral de winter ideaal voor de bioscoop. Geen grote sport evenementen en het wordt lekker vroeg donker. Daar hoort voor de Nederlander ook een bezoekje aan de bioscoop bij. Dat is al heel lang het geval. Onze ouders namen mij en mijn zus nooit mee naar de bioscoop, be halve in de kerstvakantie. Ik weet niet of het waar is - zo betrouwbaar is het geheugen van een zevenjarige niet - maar in mijn beleving heb ik ooit in één kerstvakantie E T., Als je begrijpt wat ik bedoelen 101 Dalmafiërs gezien in de Heerlense H5-theaters. En sinds Kruimelt/e, Pietje Bellen Abeltjezijn de Nederlandse kerstfilms ook echt onderdeel van de bioscooptraditie. Maar wat is er traditioneler in Nederland dan Sinter klaas? Dat bedacht ik mij ook toen ik in 2001 besloot om scenarioschrijver te worden. Ik had mijn marktonderzoek gedaan (naamsbekendheid Sinterklaas: 100%, 500.000 kijkers naar het Sinterklaasjournaal, 30.000 kinderen in één weekend die in een uitverkocht Ahoy naar Sinter klaas wilden zwaaien), ik wist zeker dat dat een hit ging worden. Ik schreef een prachtig scenario over een meisje dat Zwarte Piet wilde worden, vol liedjes en spannende avonturen dat ik vervolgens aan de straatstenen niet kwijt kon, want - zo wisten de experts - een Sinterklaasf ilm kan geen succes worden. Ik kreeg het er niet door bij het Film fonds, ik kon geen producent vinden. Niemand - excusez Ie mot - geloofde erin. Gelukkig was Burny Bos een stuk volhardender dan ik. Hij kreeg de prachtige film Het paard van Sinterklaas wél gemaakt. 350.000 bezoekers bewezen het ongelijk van de experts. Goed nieuws voor de film. En, goed nieuws voor mij, dacht ik. Ik trok mijn script uit de kast, maakt hetzelfde rondje en kreeg nu te horen. 'Ja, maar nu Het paard net is geweest, gaan mensen niet meteen weer naar een Sinterklaasfilm.' Alsof we genoeg hebben aan één actiefilm, één romantische komedie of wat voor film dan ook per jaar. Maar goed, ik was weer terug bij af. Twee jaar later bewees Waar is het paard van Sinter klaas dat mensen best méér Sinterklaasf ilms wilden zien. Dus ik trok wéér mijn script uit de kast, maakte wéér mijn rondje. En kreeg wéér te horen dat de koek nu wel op zou zijn. De markt voor Sinterklaasfilms was nu wel écht verzadigd. Maar Martijn van Nellestijn met zijn populaire Sinterklaasfilms en Johan Nijenhuis met Bennie Stout bewezen dat dat echt wel meeviel. Sander de Regt Toch lijkt de rek er inmiddels uit te zijn. Dit jaar stonden er oorspronkelijk drie Sintfilms gepland, maar Van Nel- lenstijn is met Joris Boris naar de zomer vertrokken en Dokter Brein gaat daarom dit jaar stilletjes aan het huis van de Goedheiligman voorbij. Niet iedereen is zo verstandig. Dat het najaar een goed moment is om speelfilms uit te brengen voor een groot publiek is niemand ontgaan. Maar waar de overheid vanwege Zwarte Zaterdagtaferelen op de Nederlandse snelwegen ooit heeft besloten tot de vakantiespreiding, is hiervan bij de release van Nederlandse films geen sprake. Als een scène in Braveheart of The Lord of the Rings staat een heel leger aan Nederlandse speelfilms klaar om de bioscopen te bestormen. Vanaf september wordt De verbouwing al op verkenning gestuurd, maar vanaf de herfstvakantie gaat alles los. Op dit moment staan er tussen september en december zo'n vijftien Nederlandse speelfilms op het releaseschema. Vijftien! De hele jaarproductie van een paar jaar geleden. En net als bij de bestorming van Helm's Deep of de openings scène van de gemiddelde Ronald Emmerich-film moeten er slachtoffers gaan vallen. Dat kan niet anders. In zulk rumoer delft er altijd iemand het onderspit. Voor elke Nova Zembla is er ook een Isabelle of Bende van Oss. En met zulke aansprekende titels in het vooruitzicht als Nono, het zigzagkind, Koning van Katoren, Alles is familie en De groeten van Mike!\s het te hopen dat dit jaar iedereen een of twee keer extra naar de bioscoop gaat. Maar ja, wanneer dan hè? Een oplossing heb ik ook niet een, twee, drie. De kerst vakantie oprekken tot een week of zes, daar krijg je de handen misschien wel voor op elkaar, maar verder... Een ding is in ieder geval zeker: het Nederlands publiek houdt niet van horror van eigen bodem. Misschien dat distributeurs en exploitanten dat volgend jaar in het ach terhoofd moeten houden voordat ze besluiten om van de wintermaanden een slachtveld te maken. 'Are you ready for a war?' (Mei Gibson als William Wallace in Braveheart)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 18