Blauw is koud, rood is warm
HFN
Johan
Nijenhuis:
'Als het
hetzelfde is:
dat kennen
we al. Als
het heel
anders is:
dat kennen
we niet'
ED
Drieluik over marketingmiddelen in de filmindustrie: de poster
In drie afleveringen onderzoekt Holland Film Nieuws de marketingmidde
len waarmee films aan de man worden gebracht. Al zolang er films in het
openbaar worden vertoond, bestaat de poster. De afgelopen twintig jaar is
de Nederlandse filmindustrie ook op dat gebied volwassen geworden. 'De
acteur die voorop mag, is voor de doelgroep het belangrijkste.'
Door Jan van Houten
Jim Bakkum staat met zijn armen
over elkaar. Achter zijn rug sprin
gen de tweeling Jasper en Marius
Gottlieb op een teken hoog in de
lucht. 'Wel graag tegelijkertijd',
roept fotograaf Govert de Roos
als het flitslicht weer is gedoofd.
Ontwerper Michael van Rande-
raat zegt dat hij desnoods Jasper
van de ene foto kan knippen om
in een andere te plakken. Als de
expressie maar goed is. Even
daarvoor heeft Jim al vol over
gave een bosje plastic bloemen
aan een niet-bestaande dame
aangeboden. Dankzij Photoshop
kan Van Randeraat de bloemen
digitaal vervangen voor echte en
hoogstwaarschijnlijk wordt tegen
speelster Simone Kleinsma dan de
ontvanger.
Volgend jaar maart komt Ver
liefd op Ibiza in de bioscoop, de
nieuwe film van Johan Nijenhuis,
maar om de film onder de aan
dacht te brengen, moet in sep
tember de poster af zijn. A-Film
organiseert op een regenachtige
dag een sessie in de studio van
fotograaf Govert de Roos. Daar
is ook Michael van Randeraat van
Locust Entertainment, gerenom
meerd ontwerper van onder meer
de posters van films als Minoes
en Sint en internationale produc
ties als Arlington Road, Hostage,
Centurion, Let Me In en binnenkort
Hit Run. Alle hoofdrolspelers
worden een voor een in de juiste
kostuums gekleed en voor de ca
mera gezet. Van Randeraat keurt
het resultaat nauwlettend, bijge
staan door productmanager Daan
Mollema van A-Film en regisseur/
producent Johan Nijenhuis.
Veredelde still
'Dit is een ideale situatie', zegt
Van Randeraat. 'Het gebeurt nog
wel eens dat ik word opgetrom
meld op de set omdat ze vergeten
zijn dat er ook nog foto's moeten
worden gemaakt voor een poster.
Met een doek en een scherm
moet ik dan een hoekje zoeken en
de acteurs van de set plukken. Die
moeten dan weer heel snel terug
waardoor de fotograaf weinig tijd
krijgt om te maken wat ik wil. Dat
zie je dan ook terug in de foto's
en dan moet ik digitaal heel veel
aanpassen.'
'Nog niet zo lang geleden werden
Nederlandse films aangekondigd
met een veredelde still als poster',
aldus Johan Nijenhuis. 'Ik kwam uit
de televisiewereld en als we een
grote serie lanceerden - Westen
wind, Goede
tijden, slechte
tijden - dan
werd er groot
beeld gescho
ten. Voor het
promotiemateri
aal voor Costa!
(2001wilde
ik dus ook
een fatsoen
lijke fotoshoot.
Daarna ben ik
er nooit meer
mee gestopt.'
'Een poster
is je eerste
communicatie-
uiting naar buiten', zegt Van
Randeraat. 'Het hangt niet alleen in
de bioscoop, maar staat ook in een
blad of is te vinden op het internet.
Het is een heel eenvoudig reken
sommetje. Twintig tot dertig procent
van je budget moet je reserveren
voor marketing en publiciteit. Op
de een of andere manier wordt dat
in Nederland toch vaak gezien als
sluitpost.'
Geconditioneerd
Daan Mollema is vanuit A-Film
verantwoordelijk hoe Nederland
warm wordt gemaakt voor de bios
cooprelease van Verliefd op Ibiza.
'Vroeger kregen we de film als
hij al klaar was, met de opdracht
om ermee aan de slag te gaan.
Nu is het anders, de Nederlandse
film heeft de volwassenheidsfase
bereikt. Vanaf de castpresentatie
tot de rode-loper-première doen
we er alles aan om de film in een
opwaartse spiraal groter en beken
der te maken.'
'Wat ik mooi vind, is niet altijd goed
voor de communicatie van de film',
zegt Van Randeraat. 'In mijn vrije
tijd maak ik ander soort artwork
dan wat ik doe voor een film. Ik
word ingehuurd om een product te
'That, and a big goddamn poster.' (Morgan Freeman als Red in The Shawshank Redemption)