MARKETING
Michael van
Randeraat:
'Wat ik
mooi vind,
is niet altijd
goed voor
de commu
nicatie van
de film'
ES
verkopen dat in heel korte tijd in
de markt moet worden gezet. Ik
krijg vaak de commerciële projec
ten omdat mijn insteek wat meer
Amerikaans is, maar ik kan net zo
goed een arthouseposter maken.
Die heeft ook regels en wetten.
Die ziet er anders uit, heeft ander
kleurgebruik en een andere typo
grafie. De internationale poster
van Perfume, waarin de vrouw
verwaaierd in blaadjes, vind ik
heel mooi. De poster van Lord of
War, met al die kogels, overigens
internationaal uitgeroepen tot
beste poster van dat jaar, zoiets
grafisch zou ik graag doen. Maar
dat begrijpt niet iedereen. Dat valt
hier dan toch onder arthouse. Die
scheidslijn is hier nog heel duide
lijk. Dan moet er toch een bekend
gezicht op, of een ander logo.'
'De consument is geconditioneerd
in hoe hij een boodschap tot zich
neemt', meent Mollema. 'Blauw
is koud, rood is warm. Dat zijn
wetmatigheden waar je rekening
mee moet houden. Het
resultaat is dat sommige ïy<
filmposters op elkaar
lijken, maar daarom niet
minder succesvol zijn.'
Volgens Johan Nijenhuis
hoeft een poster geen
kunstwerk te zijn, maar
hij is er van overtuigd
dat het publiek namaak
ogenblikkelijk herkent.
Wie van c/e cast
van Verliefd
op Ibiza krijg
een hoofdrol
op de komende
Filmposter?
'Het is een verschrikkelijk dunne
lijn, maar daar draait ons vak om.
Het publiek wil hetzelfde, maar
dan anders. Als het hetzelfde is,
dan zeggen ze: dat kennen we al.
Als het heel anders is, dan is de
reactie: dat kennen we niet.'
Cooische vrouwen, Alles is liefde,
Sex and the City. Dat zijn enkele
referenties waarmee Michael van
Randeraat aan de slag moet. 'Een
groot Johan Nijenhuis-circus', zegt
hij. 'Familie, fun. Dat soort termen.'
'We willen dat vriendinnengroe-
pen naar deze film gaan', aldus
Mollema. 'Ik hoop dat Michael
het Ibiza-gevoel kan vangen. Het
moet een zomerse, vrolijke poster
worden die een romantische ko
medie uitstraalt. Met veel cast.'
Dat is op het moment van de
postershoot de grootste uitdaging
voor Van Randeraat, Mollema en
Nijenhuis. Verliefd op Ibiza is een
ensemblefilm en al die acteurs
Links de Filmpos- i passen niet allemaal op één
ters van Minoes poster. Het gaat volgens Mollema
puzzelen worden. 'We hebben
werper Michael een aantal ideeën geschetst. Twee,
drie of vier mensen groot, de
Rechfs de teaser- rest in portretjes onderin. Of met
oneindig perspectief. Hoe verder je
liefd op Ibiza die naar de horizon gaat, hoe kleiner
fainnen/corf wordt de acteurs worden. De acteur die
voorop mag, is voor de doelgroep
het belangrijkste.'
Het is de taak van Van Randeraat
om de wensen vanuit de film
maatschappij te interpreteren. 'Als
iemand vraagt om een Beatles-
nummer te maken, dan moetje
niet exact een Beatles-nummer
willen maken. In de briefing voor
Minoes viel de titel Harry Potter.
Daarmee zeiden ze eigenlijk dat
ze hetzelfde avonturengevoel
wilden hebben op de poster. Daar
filter ik dan het kleursegment en
de compositie uit.'
Ook voor internationale releases
wordt Van Randeraat soms aange
trokken. 'De distributeur vindt dan
dat de Amerikaanse poster niet
de afspiegeling is hoe zij de film in
de markt willen zetten. Dat is vaak
ook een persoonlijke smaak. Voor
de poster van Piranha 3D heb ik
bijvoorbeeld op verzoek het logo
ook in 3D gemaakt.'
Eyecatcher
Johan Nijenhuis denkt niet alleen
als regisseur na over de poster,
maar ook als producent. 'Ik ben
heel eigenwijs met het beeld
waarmee ik naar buiten wil
komen. Het lastigste is dat zo'n
poster over steeds meer schijven
gaat. Dat betekent dat ik soms
vast moet houden aan mijn idee-
en, want voor je het weet wordt
het een feest van compromissen.
En wat krijg je als je een commis
sie een racepaard laat ontwer
pen? Dan krijg je een kameel. Een
voorbeeld van een kamelenposter
is die van Ja zuster, nee zuster.
Paul de Leeuw met zijn theekopje!
De film is veel gestileerder dan het
ratjetoe dat de poster aangeeft.'
Voor zijn komende film neigt
Nijenhuis op dit moment naar een
beeld waarop hoofdpersonages
Kim Feenstra en Jan Kooijman
prominent in beeld staan, de
laatste zonder shirt en met een
voetbal onder zijn arm. 'Een man
met een goed bloot torso, dat
heb ik de laatste jaren niet gezien
op een filmposter. Dat geeft zo'n
krachtig beeld, ik vertrouw erop
dat we daar een eyecatcher mee
hebben.'
'Sallah, I said no camels. That's f ive camels. Can't you count?' (Harrison Ford in Indiana Jones and the Last Crusade)