MARKETING Michael van Randeraat: 'Wat ik mooi vind, is niet altijd goed voor de commu nicatie van de film' ES verkopen dat in heel korte tijd in de markt moet worden gezet. Ik krijg vaak de commerciële projec ten omdat mijn insteek wat meer Amerikaans is, maar ik kan net zo goed een arthouseposter maken. Die heeft ook regels en wetten. Die ziet er anders uit, heeft ander kleurgebruik en een andere typo grafie. De internationale poster van Perfume, waarin de vrouw verwaaierd in blaadjes, vind ik heel mooi. De poster van Lord of War, met al die kogels, overigens internationaal uitgeroepen tot beste poster van dat jaar, zoiets grafisch zou ik graag doen. Maar dat begrijpt niet iedereen. Dat valt hier dan toch onder arthouse. Die scheidslijn is hier nog heel duide lijk. Dan moet er toch een bekend gezicht op, of een ander logo.' 'De consument is geconditioneerd in hoe hij een boodschap tot zich neemt', meent Mollema. 'Blauw is koud, rood is warm. Dat zijn wetmatigheden waar je rekening mee moet houden. Het resultaat is dat sommige ïy< filmposters op elkaar lijken, maar daarom niet minder succesvol zijn.' Volgens Johan Nijenhuis hoeft een poster geen kunstwerk te zijn, maar hij is er van overtuigd dat het publiek namaak ogenblikkelijk herkent. Wie van c/e cast van Verliefd op Ibiza krijg een hoofdrol op de komende Filmposter? 'Het is een verschrikkelijk dunne lijn, maar daar draait ons vak om. Het publiek wil hetzelfde, maar dan anders. Als het hetzelfde is, dan zeggen ze: dat kennen we al. Als het heel anders is, dan is de reactie: dat kennen we niet.' Cooische vrouwen, Alles is liefde, Sex and the City. Dat zijn enkele referenties waarmee Michael van Randeraat aan de slag moet. 'Een groot Johan Nijenhuis-circus', zegt hij. 'Familie, fun. Dat soort termen.' 'We willen dat vriendinnengroe- pen naar deze film gaan', aldus Mollema. 'Ik hoop dat Michael het Ibiza-gevoel kan vangen. Het moet een zomerse, vrolijke poster worden die een romantische ko medie uitstraalt. Met veel cast.' Dat is op het moment van de postershoot de grootste uitdaging voor Van Randeraat, Mollema en Nijenhuis. Verliefd op Ibiza is een ensemblefilm en al die acteurs Links de Filmpos- i passen niet allemaal op één ters van Minoes poster. Het gaat volgens Mollema puzzelen worden. 'We hebben werper Michael een aantal ideeën geschetst. Twee, drie of vier mensen groot, de Rechfs de teaser- rest in portretjes onderin. Of met oneindig perspectief. Hoe verder je liefd op Ibiza die naar de horizon gaat, hoe kleiner fainnen/corf wordt de acteurs worden. De acteur die voorop mag, is voor de doelgroep het belangrijkste.' Het is de taak van Van Randeraat om de wensen vanuit de film maatschappij te interpreteren. 'Als iemand vraagt om een Beatles- nummer te maken, dan moetje niet exact een Beatles-nummer willen maken. In de briefing voor Minoes viel de titel Harry Potter. Daarmee zeiden ze eigenlijk dat ze hetzelfde avonturengevoel wilden hebben op de poster. Daar filter ik dan het kleursegment en de compositie uit.' Ook voor internationale releases wordt Van Randeraat soms aange trokken. 'De distributeur vindt dan dat de Amerikaanse poster niet de afspiegeling is hoe zij de film in de markt willen zetten. Dat is vaak ook een persoonlijke smaak. Voor de poster van Piranha 3D heb ik bijvoorbeeld op verzoek het logo ook in 3D gemaakt.' Eyecatcher Johan Nijenhuis denkt niet alleen als regisseur na over de poster, maar ook als producent. 'Ik ben heel eigenwijs met het beeld waarmee ik naar buiten wil komen. Het lastigste is dat zo'n poster over steeds meer schijven gaat. Dat betekent dat ik soms vast moet houden aan mijn idee- en, want voor je het weet wordt het een feest van compromissen. En wat krijg je als je een commis sie een racepaard laat ontwer pen? Dan krijg je een kameel. Een voorbeeld van een kamelenposter is die van Ja zuster, nee zuster. Paul de Leeuw met zijn theekopje! De film is veel gestileerder dan het ratjetoe dat de poster aangeeft.' Voor zijn komende film neigt Nijenhuis op dit moment naar een beeld waarop hoofdpersonages Kim Feenstra en Jan Kooijman prominent in beeld staan, de laatste zonder shirt en met een voetbal onder zijn arm. 'Een man met een goed bloot torso, dat heb ik de laatste jaren niet gezien op een filmposter. Dat geeft zo'n krachtig beeld, ik vertrouw erop dat we daar een eyecatcher mee hebben.' 'Sallah, I said no camels. That's f ive camels. Can't you count?' (Harrison Ford in Indiana Jones and the Last Crusade)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 21