Ted HFN HFN Generatie Z SPECIAL TRAILER/LEADER De grof gebekte beer Ted spreekt het bioscoop publiek erg Qfln... Special trailer Ted mag nu al gerust een filmhit van formaat worden genoemd. De film moest bij het ter perse gaan van deze uitgave nog in heel wat landen in première gaan, maar had wereldwijd al meer dan 240 miljoen dollar opgebracht. Niet gek voor een film met een productiebudget van zo'n 50 miljoen dollar. De grofgebekte beer Ted spreekt het bioscooppubliek erg aan en dat is slechts voor een deel een verrassing, want de genius achter deze film - Seth MacFarlane - won het publiek ook al voor zich met de animatieserie Family Guy over het disfunctionele gezin van Peter Griffin. In Ted speelt Mark Wahlberg John Bennett, een man die als jongen niet erg populair was en daarom wenste dat de teddybeer die hij met kerstmis onder de kerstboom vond, tot leven zou komen. En weetje wat? Die wens kwam uit en sindsdien zijn John en Ted onafscheidelijk. Het is wel een grappig feit dat Mila Kunis, die in Ted de vriendin speelt van John Bennett en die de relatie tussen de boezemvrienden onder druk zet, in Family Guy de gefrustreerde puberdochter Meg voorzag van een stem. Hoofdrollen: Seth MacFarlane (stem Ted), Mark Wahl berg, Mila Kunis Regisseur: Seth MacFarlane Distributie: Universal Pictures International Releasedatum: 13 september 2012 Ted. Distributie Universal Pictu res International Bent u nooit benieuwd hoe het bioscoopbedrijf er over pak weg tien jaar uitziet? Het blijft boeiend om daar over na te denken. Niet in de laatste plaats omdat er voortdurend zoveel gebeurt op ons vakgebied. Niet alleen op technisch niveau (denk aan nieuwigheden zoals laserprqjectie, high frame rates en 3D-audio), maar ook op het vlak van pro grammeren en marketing (denk aan alternative content, crowd sourcing-initiatieven zoals We Want Cinema en de deze-wiMk-zien-applicatie die werd ontwikkeld voor kon Sky). Om maar te zwijgen over het vertonen van films of het organiseren van filmevenementen op plaatsen anders dan een bioscoop, zoals de filmvoorstellingen op het po dium van Carré en de concerten bij The Lord of the Rings in De Doelen. Of wat te denken van het fantastische fe nomeen getiteld Secret Cinema, dat in Engeland is opge doken en dat speelt met het idee van pop-up winkels en geheime locaties en films. Bij veel van de innovaties waar bioscopen in de komende jaren mee van doen krijgen is een hoofdrol weggelegd voor het publiek. Dat zal - ik heb dat al vaker gezegd - meer en direct invloed gaan uitoefenen op de wijze waar op bioscopen worden ingericht en waarop de ondernemin gen worden gerund. Iemand die daar op fascinerende wijze over spreekt en schrijft is René Boender. Samen met marketingstrateeg Jos Ahlers schreef hij al enige tijd geleden het boek Generatie Z Daarin voorspellen de heren dat onze (Westerse) samenle ving drastisch zal veranderen als die generatie - voor wie het internet net zo vanzelfsprekend is als het water uit de kraan (Boender gaat nog een stapje verder in het interview dat ik voor dit nummer met hem had) - zijn invloed gaat laten gelden. Het verhaal van de Generatie Z - iedereen die is geboren na 1992 - is vooral zo interessant, omdat het voor bioscopen ge zien de huidige leeftijd nu al een belangrijke doelgroep is. Maar ook omdat ze nu in de leeftijdsfase zitten dat ze in veel bioscopen als personeels leden terug te vinden zijn. Volgens Boender en Ahlers vindt er over acht jaar een be langrijke wisseling van de wacht plaats op de werkvloer. Dan gaat er een hele groep babyboomers met pensioen en gaat de Generatie Z echt van zich doen spreken. Nu ook benieuwd hoe de bioscoopsector er over tien jaar uitziet? Jeroen Huijsdens Hoofdredacteur 'John, I look like something you give to your kid when you teil 'em Grandma died.' (Seth MacFarlane als Ted in Tea)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 5