'Het internet is net zo belangrijk als zuurstof' HFN HFN In gesprek met 'brain agent' René Boender over Generatie Z Na de babyboomers kwam de Generatie X, een generatie - geboren tussen 1965 en 1979 - die volgens velen nooit echt onder de vleugels van de babyboomers uitkwam. Zij werd gevolgd door Generatie Y (1980 - 1995) een groep die vooral lijkt te geloven in 'alles kan' en 'alles mag'. Het is volgens 'brain agent' René Boender echter Generatie Z die onze samenleving drastisch gaat veranderen. 'Service is nog wel te vinden, maar er wordt te weinig gelachen.' Door Jeroen Huijsdens Dat de wereld als gevolg van de digitale revolutie al flink is veran derd zal niemand meer ontkennen. Alleen menen sommigen aanwijzin gen te zien dat ons nog veel meer te wachten staat. Zo legden René Boender en marketingstrateeg Jos Ahlers vorig jaar in hun boek Ge neratie Zvast waarom zij denken dat die generatie onze samenleving nog flink gaat opschudden. 'Generatie Z is iedereen die is ge boren na 17 mei 1992. Dat is de heilige datum waarop de eerste e-mail werd verstuurd waarna we er achter kwamen dat het internet een geïntegreerd onderdeel van het leven is geworden en dat het net zo belangrijk is als zuurstof. Als je jongeren vraagt wat ze het allerbelangrijkste vinden als ze 's morgens opstaan en ze mogen kiezen uit een glas water, een boterham of een internetaan sluiting, dan kiezen ze voor dat laatste. De theorieën van Pavlov en Maslow - je weet wel, Maslow en de piramide van geborgenheid en Pavlov met de kwijlende hond als de koelkast opengaat - staan volledig op hun kop.' Schieten ze niet een beetje door? Water is toch een primaire levens behoefte? 'Zo zou je er naar kunnen kijken, maar zij zien de connectivity als een tooi om van A naar B te komen. Voor hen is het een hulpmiddel om te weten te komen hoe ze snel aan water kunnen komen.' Waarom is het belangrijk te erken nen dat juist Generatie Z onze samenleving gaat beïnvloeden? 'Omdat zij zo wezenlijk anders naar de samenleving kijken dan andere generaties. Toen wij naar school gingen werd informatie erin ge propt en creativiteit eruit gesloopt. We moesten vooral doen wat de maatschappij van ons verwachtte. Generatie Z doet vooral wat zij zelf het leukste vindt met een blik die erop is gericht om het leven leuker, beter, aantrekkelijker en groener te maken.' Wanneer gaat de invloed van deze generatie zich het meeste doen gelden? 'In 2020. Dan vindt de grootste wisseling van de wacht plaats op de werkvloer. Dan stromen de per sonen in die dan al hun hele leven lang handig bezig zijn met het inter net. Zij weten niet beter dan dat het leven zo is, met die verbondenheid. Het eerste deel van de Generatie Z - die van 1992 tot 1997 - is nog van het learning by doing. Deze generatie kijkt bijvoorbeeld heel anders aan tegen hiërarchie op de werkvloer. Ze accepteren nog wel een manager boven zich, maar wel alleen als ze een briefing ontvan gen. Ze geloven niet in opdrachten. Direct daarna zien ze die persoon als een gelijke en willen ze er zo ook mee omgaan.' Wat betekent dat concreet voor bioscoopbedrijven die toch veel jongeren in dienst hebben? 'Wat bioscoopondernemers of -managers moeten doen is een van hen zijn. Ze moeten hen duidelijk maken dat zij de allerbe langrijkste schakel zijn die ervoor zorgt dat de klant de bioscoop gaat waarderen. Service met een smile is het allerbelangrijkste bij bioscoopbezoek en opvallend genoeg vaak nog belangrijker dan de film zelf. De omgeving en de ontvangst zijn cruciaal. Hoe vaak word je tegenwoordig op een vriendelijke wijze aangespro ken als je de film uitloopt? Het bioscooppersoneel staat vaak met een vuilniszak bij de uitgang van de zaal met een blik die niet echt uitnodigt tot herhaalbezoek. Generatie Z is een communica tiegeneratie. Dus als je ze brieft op vriendelijk klantcontact en hen vertelt dat de klanttevredenheid omhoog kan door alleen al met de mensen te praten, dan wordt het een sport om dat te doen.' Niet iedereen zal dat beamen. Er zijn mensen die vinden dat deze generatie juist niet goed kan com municeren en alleen maar met dat mobieltje bezig is. 'Maar dat is wel hun manier van communiceren! Generatie Z zegt: stoor mij niet en als je dat doet moet het relevant zijn. Als het rele vant is, beloon ik je met aandacht en misschien zelfs wel met geld. De route van succes in bioscopen loopt van het hoofd naar het hart en daarna naar de portemonnee. Te veel ondernemers zijn alleen maar met die transactie - en dus met geld - bezig. Ze praten alleen maar met de klant in de zin van: wat wil je, ijs of cola? Als een klant het naar zijn zin heeft, gaat hij ook meer uitgeven.' Laat dat nou ook de boodschap zijn die Coca-Cola de exploitanten gaf tijdens haar CineEurope- seminar... 'Als iemand besluit naar de film te gaan, is de vraag waar gaan ze heen. Komen ze bij jou of gaan ze naar de concurrent? Dus moetje eerst topdansen om ze jouw kant op te laten komen. En als ze dan komen, moet het niet gaan om de return of investment, maar om return of involvement. Zorg dat René Boender. ze het naar hun zin hebben. De kwaliteit van de film kun je als bioscoop niet beïnvloeden, maar wat er omheen gebeurt wel.' Bioscopen hebben een haat- liefdeverhouding met de mobiele telefoon. Het mag je in staat stellen met deze generatie te communiceren, maar het levert ook ergernis op. Hoe moeten ze daar mee omgaan? 'Hoe eerder ze het wifi-signaal opengooien, hoe beter. De groep die straks de grootste spending power heeft is de groep van vijftien tot dertig jaar. Die zien het als een gebrek als het niet openstaat en als waar devol als het er wel is.' Maar dat gebruik tijdens voorstellin gen willen we toch 'Maar wie ben jij om mij dat te verbie den? Zo denkt die generatie. Als de film voldoende boeit gebeurt het niet. En het is een marketingtool. Ik meen dat het in Ohio was dat een bioscoop ter plekke de oproep deed om iedereen die de film goed vond dat via Facebook aan zijn vrien den te laten weten. Dat leverde die vrienden de volgende dag - tijdens een doorgaans slecht be zochte dag - een gratis cola op. Men had die volgende dag bij die film een zaalbezetting van 80%. Bedenk daarbij dat deze groep niet gaat zeggen dat ze iets goed vinden als dat niet zo is. Terugkomend op de vraag: deze generatie heeft ook een sterk zelfcorrigerend vermogen. Ze laten het zelf wel weten aan mensen in hun midden als iets ze niet bevalt. Maar je kunt natuurlijk altijd wel vragen het toestel op de trilstand te zetten.' Als je bioscopen een marketingad vies moet geven, wat ga je ze dan zeggen? 'Ze moeten van nieuwe tech nieken gebruik maken om op basis van doelgroepdenken met mensen in contact te komen. Ik denk dat sommige exploitanten er nog steeds te gemakkelijk over denken. Het publiek heeft geen bezoekplicht. Ik vind dat biosco pen wel een brengplicht hebben. Daarmee bedoel ik datje mensen echt op het idee moet brengen. Als je de Generatie Z op het idee brengt om naar jou toe te komen omdat je ze iets te bieden hebt en ze aandacht wilt geven, dan komen ze.' Maar er is zo ontzettend veel te doen. Hoe moet je nog opvallen? 'Je kunt als bioscoop over het algemeen weinig doen aan de kwaliteit van de films die er op dat moment zijn. Maar het zit hem onder meer toch in de speciale, goed doordachte extra's. Als je bijvoorbeeld De dag van de advocatuur zou organiseren met de beste rechtbankfilms voor alle studenten die rechten studeren, dan zitje vol. Je kunt omzet maken. Dat geldt voor bijna elke doelgroep. Maar als je kijkt naar de basisvoorziening, dan draait het volgens mij om de service with a smile. Service is nog wel te vinden, maar er wordt te weinig gelachen. Dat begint met de ex ploitant zelf. Die moet het plezier uitstralen waarom hij ooit voor het bioscoopvak heeft gekozen.' 'Courage sometimes skips a generation. Thank you for bringing it back to our family.' (Allison Janney als Charlotte Phelan in The Help) 'One generation's tragedy is the next one's joke.' (David Arquette als Dewey Riley in Scream 4)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 8