Nieuwe aanpak van oude titels nodig
ACHTER DE SCHERMEN
En verto
ning op
Blu-ray?
yZo min
mogelijk!'
Einde 35mm-tijdperk vraagt plan van aanpak back catalogue
Met de komst van de digitale projectoren, is 35mm-ver-
toning in rap tempo verdwenen. Maar wat gebeurt er
met de analoge, oudere films in de back catalogue van
distributeurs? Het gros vindt digitalisering commercieel
niet interessant. Distributeurs die wel willen, hikken te
gen de kosten aan. Worden vergeten klassiekers straks
nog wel gedraaid in de filmzaal?
Door A/ice Scheiuit
Filmprogrammeurs trakteren hun publiek graag regel
matig op oude pareltjes. Vaak in het teken van een
retrospectief of event. Grote kans dat we die minder
op het doek zien, nu celluloid niet meer wordt vertoond
en de distributeurs niet happig zijn op het digitaliseren
ervan. Voor commerciële distributeurs loont het niet.
Jean Heijl, hoofd van Just Film Distribution: 'Al onze
35mm-films bewaar ik tot in de eeuwigheid. Zolang er
analoge projectoren zijn, kan ik ze blijven draaien.' Een
kwestie van plussen en minnen, zegt Peter Outshoorn,
salesmanager bij A-Film: 'Vaak worden klassiekers
op Blu-ray vertoond. Digitalisering is bij ons niet top of
mind. Wij hebben geen archieffunctie. Wij kijken naar
wat de film oplevert en naar de opslagkosten.'
Arbeidsintensief
Bij het Baarnse filmtheater De Speeldoos verlangen
ze niet terug naar de analoge projector. Programmeur
Ingrid Donsu: 'Sommige mensen vinden het oude
beeld mooier en warmer. Oké, het was een mooie tijd.
Maar ik vind de digitalisering een vooruitgang en ben
optimistisch. Ze laten de 35mm echt niet verstoffen. Er
komt een oplossing. Maar welke? Ja, dat weten we
nog niet.' In Den Haag staat de analoge projector er
nog wel. 'Godzijdank', zegt programmeur Leendert
de Jong van Filmhuis Den Haag. 'Niet voor de kwaliteit
hoor, want die was bij 35mm ook niet altijd glorieus.
Maar voor een Antonioni-retrospectief blijf je toch
afhankelijk van 35mm. Ook Hollywood Blondes, dat
wij in zestien theaters uitbrachten, hadden we fifty
fifty op DCP en 35mm.' Oudere films vertonen, was
en blijft sowieso lastig en kostbaar, stelt De Jong. 'Het
is een hele kunst om ze hier te krijgen. Het is ontzet
tend arbeidsintensief. Vooral de rechtenkwestie is een
ramp.' En vertoning op Blu-ray? 'Zo min mogelijk!'
beleert hij streng, 'Heb geduld, uiteindelijk komt het wel
uit op DCP.'
Arthouse
Babette Wijntjes, salesmanager van arthousedistribu-
teur Cinemien, maakt zich wel zorgen. 'Wij maken
The Wizard of
Oz.
andere afwegingen dan commerciële distributeurs. Het
behoud van nichefilms als Bertolucci's Conformista, is
belangrijk voor een brede filmcultuur. Door de digitali
sering gaan filmtheaters toch al minder arthouse pro
grammeren, omdat ze de filmhits nu wel snel kunnen
krijgen. Maar het publiek van eigenwijze cinefielen wil
films met een eigen signatuur. In Frankrijk digitaliseren
ze nu wel alle klassiekers. Laatst werden alle Godard
films gerereleased. Enorm goed bezocht. Maar ja,
daar hebben ze een heel andere filmcultuur.'
Nederland blijft gelukkig niet helemaal achter. EYE
bracht met Frank de Neeve van Cineserver enige tijd
geleden films als The Wizard of Oz opnieuw uit. René
Wolf, hoofd acquisitie en programmeur van EYE: 'Door
de vpf per screening was dat destijds niet lucratief,
maar nu broeden wij op nieuwe mogelijkheden. Bij
voorbeeld door het meer als een circuit op te zetten en
niet als een release.'
Dalende kosten
Cinemien is nog niet bezig met digitaliseren. Wijntjes:
'Klopt, de kosten zijn nog te hoog. Ik zat in een werk
groep van arthousedistributeurs om te inventariseren
wat het ons gezamenlijk kost. Daar is nog niks mee
gedaan. Zijn we nu wel blij mee, want ondertussen is
het veel goedkoper geworden.' Wijntjes gaat binnen
kort uitrekenen welke investering Cinemien aangaat.
'Van onze catalogus van 500 titels, worden sommigen
maar eens in de vijfjaar gehuurd. Grotere titels zoals
Festen veel vaker. Wij gaan alleen de top twintig d
vijftig digitaliseren. De rest verdwijnt naar dvd.'
De professionals verwachten dat een oplossing zich
wel aandient. Wijntjes: 'Er begint een markt voor te
komen. Maar op dit moment is iedereen nog zoeken
de.' René Wolf beaamt dat er veel nieuwe initiatieven
worden ontwikkeld. 'Door Europe's Finest bijvoorbeeld,
een non-profit initiatief dat films digitaal beschikbaar
wil stellen', aldus Wolf.
'We'll see, kid. We'll see what they can do and we'll see what we can do.' (Frank Sinatra als Bennett Marco in The Manchurian Candidate)