The big screen, the big difference P HFN EJ IN BEELD IN BEELD/THEATERPASPOORT In 2011 verkocht Pathé 410.000 IMAX- tickets. Dat aantal wordt dit jaar naar verwach ting ruim overschre den. Men denkt uit te komen op circa 550.000 verkochte tickets. HFN Pathé breidt uit met IMAX, JT komt met XD Experience Grote schermen zijn big business voor bioscopen. De pre mium prijs, maar ook de marketingkracht die schuilgaat achter grootbeeldprojectie, vertegenwoordigt een be langrijke meerwaarde, zo blijkt uit het onderzoek Large Screen Cinema. Ondertussen breidt Pathé het aantal IMAX-zalen uit en komt JT met de XD Experience. Door Jeroen Huijsdens Toen het bioscoopbezoek in de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw sterk terugliep, was een van de oplos singen het ombouwen van de traditionele monotheaters naar complexen met meerdere zalen. Daardoor moes ten consumenten vanaf dat moment wel genoegen nemen met kleinere zalen en dito doeken. Hoewel er altijd uitzonderingen zijn geweest, kwamen de grotere schermen eigenlijk pas weer in beeld met de bouw van nieuwe multiplexen in ons land halverwege de jaren 90. De merknaam die het meeste met grootbeeldprojectie in verband wordt gebracht is IMAX. Het merk werd in Nederland nieuw leven ingeblazen toen Pathé in 2005 haar eerste IMAX-zaal, in Pathé Arena, opende. Volgens het deze zomer verschenen rapport Large Screen Cinema van onderzoeksbureau Dodona Re search blijft het aantal bioscoopschermen dat als 'groot' mag worden getypeerd internationaal de komende ja ren flink doorgroeien. In het rapport wordt de verwach ting uitgesproken dat het aantal theaters met een groot scherm wereldwijd zal groeien van 653 eind 2011 naar 2.600 in 2016. Ook Superman: Man of Steel komt volgend jaar uit in IMAX- formaaf. Eigen merk We hebben het dan niet meer alleen over schermen van IMAX. In navolging van deze Canadese firma zijn ook bioscoopondernemingen zelf het pad van de groot beeldprojectie gaan bewandelen. Waren er volgens Dodona in 2008 nog 46 lAAAX-schermen en slechts één eigen-merksysteem, in 2012 was dat gegroeid naar 476 IMAX-schermen en 295 schermen met een Warner Bros. IMAX-line up 2013 Dat ook de Hollywood studio's vertrouwen hebben in het onderscheidende vermogen van IMAX, werd weer eens duidelijk toen Warner Bros. en IMAX half november sa men bekend maakten dat Warner de komende drie jaar twintig films gaat uitbrengen in het IMAX-formaat. In de persverklaring werden de volgende Warner-films voor 2013 al opgesomd: Jack The Ciant Stayer, Superman: Man of Steel, Pacific Rim, 300: Rise of an Empire, Gravity, Seventh Son en The Hobbit: The Desolation ofSmaug. eigen label. Voorbeelden daarvan zijn het Ameri kaanse Cinemarks, dat in 2009 het eigen XD-systeem introduceerde, en Regal dat in april 2010 kwam met de Regal Premium Expericence (RPX). Volgens beide ondernemingen - die daarnaast ook gewoon IMAX aanbieden - wil men niet concurreren maar een alter natief bieden voor die complexen waar het inbouwen van een IMAX-zaal niet loont. Dat heeft te maken met de kosten die gepaard gaan met het mogen voeren van de merknaam IMAX en het geld dat gemoeid is met het installeren van een IMAX-zaal. XD Experience Geld is voor bioscoopondernemingen vanzelfspre kend een belangrijk motief om met 'grote' schermen te komen. De premium prijs is namelijk een bijzonder aantrekkelijke, extra inkomstenbron. Daarnaast moet de kracht van de marketingboodschap - the big screen, the big difference - niet worden onderschat. Die twee tezamen, alsmede het niet onbelangrijke feit dat Pathé in Nederland de exclusieve aanbieder van IMAX is, waren voor bioscooponderneming JT reden om in de nieuwe bioscoop in Vlaardingen - die 19 december opengaat - een zaal in te richten die het nieuwe label XD Experience heeft gekregen. In de zaal met 300 stoelen is niet alleen een doek te vinden van drieëntwintig meter bij elf meter waarop film met twee 4K-projectoren van Barco gepro jecteerd wordt, de zaal is ook voorzien van Dolby's nieuwste geluidstelg, Dolby Atmos, en enkele D-BOX-stoelen (zie ook de pagina's 15 en 17). Ondanks deze bundeling van elementen, die de kijkbe- leving in Vlaardingen een enerverende gaat maken, is de JT-bioscoop niet het eerste theater dat de ervaring met een eigen label wil benadrukken. In CineMec in Ede is sinds juli 2009 al een XL-zaal te vinden die de bezoeker iets extra's wil bieden. Al moet gezegd wor den dat het daarbij gaat om een zaal die dankzij de snel verwijderbare stoelen multifunctioneel is in gebruik. Daarnaast zijn er ook bioscopen die wel grote doeken ophangen, zoals Utopolis Almere (tweeëntwintig bij negen meter) en Euroscoop Tilburg (bijna eenentwintig bij bijna negen meter), en/of projecteren met 4K, maar die hebben besloten daar geen apart label aan te han gen. Hoe dan ook, er mag niet worden vergeten dat een groot doek uiteindelijk, net als bij 70mm-vertoning vroeger, vraagt om een hoge resolutie om kwalitatief echt onderscheidend te zijn. Kritiek Grote schermen geven exploitanten duidelijk iets extra's in handen, maar er is ook nog altijd enige kritiek te horen van een categorie filmfans en - journalisten. Die bekritiseren IMAX omdat niet alle schermen het predicaat IMAX zouden verdienen. Dat heeft te maken met het feit dat bestaande bioscopen zijn aangepast met wat IMAX MPX noemt. Een ombouwtechniek die het mogelijk maakt om IMAX-versies van films volgens de normen van IMAX zelf aan te bieden, maar dan wel op schermen in bestaande bioscoopcomplexen die het standaard IMAX-formaat van zestien meter hoog en tweeëntwintig meter breed niet halen (er zijn elders in de wereld ook nog grotere IMAX-schermen). 'Uit onderzoek dat wij hebben gedaan blijkt dat onze bezoekers IMAX echt de extra entree waard vinden', aldus Kim Hoogeveen, woordvoerster van Pathé. 'We hebben de zalen, volgens de eisen van IMAX, gebouwd binnen bestaande complexen en gereali seerd wat mogelijk was. Bovendien is IMAX meer dan alleen een groot scherm. Het is ook de combinatie van projectie en geluid', vervolgt ze. De kritiek weerhoudt Pathé er niet van om het thea terpark gestaag verder uit te breiden met IMAX- schermen. Al is het alleen al omdat het publiek aangeeft er dol op te zijn. In 2011 verkocht Pathé 410.000 IMAX-tickets. Dat aantal wordt dit jaar naar verwachting ruim overschreden. Men denkt uit te komen op circa 550.000 verkochte tickets. Dat is een stijging van maar liefst bijna 34%. Sinds 12 december hebben ook Pathé Spuimarkt in Den Haag en Pathé Tilburg een IMAX-zaal. Daarmee komt het aantal 'grote' schermen - naast die in Pathé Arena, Pathé Schouwburgplein in Rotterdam en Pathé Eindhoven, op vijf. Naar verwachting zal het daar - niet alleen bij Pathé, maar ook bij JT en anderen - niet bij blijven. t 7-JfIMZmWÊtï] ilII *7Tr«YJrJ^ Plaats: Roermond Exploitatie: Stichting ECI Directeur: René Lebens Aantal medewerkers film: 2 (plus 40 vrijwilligers) Open sinds: 1 september 2012 Verwachte aantal bezoekers op jaarbasis: 15.000 Aantal zalen: twee zalen met 81 en 56 stoelen Afmetingen grootste scherm: 8,5 meter x 3,6 meter Projectoren: twee digitale projectoren, Christie CP2210 Servers digitale cinema: Doremi DCP-2000 3D: Nee Kassasoftware: nog in uitvoering Stoelen van: Auditoria Services UK, type ECI Bioscoopreclame: geen Belangrijkste merken bij het buffet: Lindeboom van de tap (zeven soorten), Cook Boon-koffie Website: www.ecicultuurfabriek.nl Facebook: www.facebook.com/ecicultuurfabriek Twitter: @ECIRoermond Het theater is onderscheidend omdat: 'het is gevestigd in de gebouwen van de voormalige Elektro Chemische Industrie (ECI) en deel uitmaakt van een multi functioneel cultureel complex. De industriële uitstraling van het gebouw is behouden gebleven, inclusief de graf fiti op muren ontstaan na jaren leegstand. De combinatie van het arthouseprogramma en de authentieke elemen ten in de filmzalen ademen een bijzondere sfeer.' 'You're a big guy.' (Aidan Gillen als ClA-agent in The Dark Knight Rises) 'Very impressive.' (Leonardo DiCaprio als Cobb in Inception)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2012 | | pagina 30