b) die geen competitie zijn, c) die zich beperken tot speciale films
(wetenschappelijke films, films over kunst enz.) al dan niet met het
karakter van een competitie en d) nationale festivals. Tot deze
laatste groep behoren ook die manifestaties waar weliswaar films
van verschillende landen worden vertoond, maar toch geen uitge
sproken internationaal karakter hebben.
Einde October waren bij de Federatie de volgende aanvragen
om erkenning voor 1953 ingediend: voor categorie a. door de direc
ties van de Internationale Tentoonstelling van Filmkunst te Vene
tië en van het Internationale Filmfestival van Cannes; voor categorie
b. door de directies van de Internationale Filmfestivals van Ber
lijn, van Locarno. van Punta del Este en van San Francisco; voor
groep c. door de directies van het Internationale Festival van Land-
bouwfilms te Rome en van de Levant Jaarbeurs te Bari. Voorts
waren er aanvragen om erkenning voor festivals te Monte Carlo,
Tel Aviv en Mexico City.
Erkend werden de festivals van Venetië en Cannes (a), Ber
lijn en Locarno (b), Rome (c) en Tel Aviv (d). Eveneens werd
erkend de in 1953 onder beschermheerschap van de Unesco te Parijs
te houden Internationale Competitie voor Jeugdfilms (c).
Afgewezen werden de verzoeken om erkenning van Punta del
Este en Monte Carlo. De overige aanvragen waren aan het einde
van het verslagjaar nog in behandeling.
Een van de belangrijkste beslissingen welke de algemene leden
vergadering der Federatie heeft genomen betreft de instelling van
een Internationaal Openbaar Filmregister. dat inmiddels op 1 Ja
nuari 1953 in werking is getreden. Hierdoor is de mogelijkheid
geschapen tot een internationale verificatie van de eigendom van
films. Dit register der Federatie is reeds de facto en de jure erkend
door de regeringen van Duitsland en Italië.
Aan het einde van het verslagjaar was de Portugese organisatie
der producenten toegelaten tot het lidmaatschap der Federatie en
waren aanvragen om toelating in behandeling ingediend door de
Kamer van Filmindustrie van Pakistan en de Vereniging der Film
producenten van Uruguay. Op dat tijdstip waren achttien landen
bij de Federatie aangesloten, die tezamen een wereldproductie van
meer dan duizend hoofdfilms en duizenden korte films per jaar
vertegenwoordigen.
Tijdens de laatste plenaire zitting van de Unesco in 1952 is be
sloten de Federatie formeel te erkennen als adviserend instituut.
Door zijn lidmaatschap van de Federatie staat de Nederlandsche
Bioscoop-Bond in geregeld contact met de Unesco, de Union In
ternationale pour la Protection des Oeuvres Littéraires et Artisti-
ques te Bern, de Association Littéraire et Artistique, de Europese
79