JAARVERSLAG 1935 VAN BUMA
Eerst thans, midden in het jaar 1937, krijgen wij
kennis van het jaarverslag over 1935 van het Bu
reau voor Muziekauteursrecht (Buma), uitge
bracht door den directeur van dit Bureau.
Wij veroorloven ons eenige passages uit dit
verslag, dat velen onzer ongetwijfeld interesseert,
te citeeren, en wel voornamelijk die, welke het
film- en bioscoopbedrijf aangaan.
In een algemeene beschouwing constateert het
verslag, dat de moeilijke omstandigheden, waarin
de beoefening van de Ernstige Muziek verkeert,
en die reeds in 1934 zulk een ernstig karakter ver
toonden, in het jaar 1935 nog zijn toegenomen.
Voor ons bedrijf beteekent dit verlaging van in
komsten wegens de verlaging van budgetten,
•waarop het tarief gebaseerd is en het verdwijnen
of werkeloos blijven van muziek- of zangvereeni-
gingen, waarmede wij contract hebben. Wij ach
ten het zeer bevredigend, dat wij, voor groote uit
breiding van onze contracten-portefeuille met ver-
eenigingen, die wij vroeger niet bereikten en met
een intensief bearbeiden van het veld der separate
uitvoeringen, de recette van de rubriek Ernstige
Muziek nog hebben kunnen opvoeren.
Ook voor de contractanten in de Vermaaks-
muziek heeft het jaar 1935 geen verbetering ge
bracht. Vele groote café's hebben hun deuren ge
sloten of zijn op minder grooten voet gaan exploi-
teeren, wat spoedig medebrengt afschaffing van
muziek. Sedert den aanvang van het nieuwe Buma
einde 1932 is b.v. in Amsterdam het aantal mu-
ziekvergunningen gedaald tot beneden 60 °/c van
het toenmalige aantal. En het zijn de grootsten en
best betalenden, die ons ontvallen zijn. Door de
hulp van onze organisatie en de regelingen, die
thans in een groot deel van het land zijn getrof
fen, door Justitie en Politie, hebben wij ook hier
hetgeen wegviel en ook de verlaging van ons tarief
kunnen compenseeren en zelfs een stijging van
recette kunnen bereiken. Wel zijn wij pessimis
tisch gestemd voor den tijd, dat deze uitbreiding
van portefeuille zal hebben opgehouden, zoodat
wij na 1935 eerder een teruggang dan een stijging
van de recette mogen verwachten, ook al zou onze
portefeuille zich nog wat uitbreiden, daar het
voorloopig nog niet mogelijk zal zijn onze crisis
tarieven van thans weer op normale hoogte te
brengen.
De bioscopen, aldus het verslag, hebben zonder
twijfel minder te lijden gehad van den ongunst
der tijden dan andere bedrijven. Het uitgaande pu
bliek schijnt niet te verminderen en gaat voort de
bioscopen verre te prefereeren boven andere
schouwspelen en boven concerten. Met de prijzen
der plaatsen is men met de algemeene daling van
het prijsniveau moeten meegaan, maar dit zal, ten
deele althans, zeker gecompenseerd zijn door de
verlaging om dezelfde reden der onkosten. Hoe
dit zij, ook deze rubriek is nog niet in het spoor
van de Auteurswet; de processen duren uitermate
lang en men moet tot de hoogste instantie gaan om
bevredigende vonnissen te krijgen. Ook deze
groep kan ten opzichte van het auteursrecht tot
nog toe doen wat haar goeddunkt. Wij ontvangen
nu ruim twee en een half jaar geen cent van het
ons rechtmatig toekomende.
Over het respect voor de Auteurswet in feite
zegt het verslag o.a. het volgende:
De Bioscopen, georganiseerd in hun Bioscoop
bond, zijn evenzeer als de Radio een „macht in den
Staat" en ook deze hebben verkozen de Auteurswet
als niet bestaand aan te merken. Zij zijn daarin tot
nu toe geslaagd door alle processueele kunstgrepen
aan te wenden, die men zich maar kan bedenken.
Wij meenen te mogen zeggen, dat vooral hier de
tegenzin tegen het auteursrecht, of als men wil,
het nog niet aanvaard zijn daarvan in het rechts-
bewustzijn, het succes van die kunstgrepen heeft
mogelijk gemaakt. Men wil niet accepteeren, dat
een componist als hij meewerkt aan een geluids
film een auteursrecht op zijn muziek behoudt wat
betreft het ten gehoore brengen van die film en
weinig helpt het als men betoogt, dat de practijk
dat accepteert en zelfs wenscht om op die wijze
den componist naar zijn succes te kunnen honoree-
ren. Er is dan ons hoogste Rechtscollege noodig
om de uitspraak te geven, dat onze bewering juist
is. Maar onveranderd gaat het krijgertje spelen
door en de rechtszaal biedt vele plaatsen, waar
onze tegenpartij zich kan verstoppen. Zeer veel
tijd hebben wij verloren door te onderhandelen
over arbitrage met als eenig gevolg, dat wij een
odium te dragen krijgen.
Door het arrest van den Hoogen Raad kan in
ieder geval sinds anderhalf jaar geen twijfel meer
bestaan, dat de bioscopen in Nederland evenals de
Radio iederen dag artikel 31 der Auteurswet over
treden. Wij vertrouwen spoedig in staat te zijn
hieraan een einde te maken. Onze tegenstanders
hebben er blijkbaar steeds op gerekend, dat trai-
neeren ons in zulk een tijdnood zou brengen, dat
wij op hun voorwaarden tenslotte zouden moeten
capituleeren. Zij hebben daarbij over het hoofd
gezien, dat het verloop van tijd anderzijds onze
positie zou verstevigen, zooals nu in de practijk
van de Vermaaksmuziek reeds zoo duidelijk is ge
bleken.
In aansluiting hiermede kan gelukkig worden
geconstateerd, dat inderdaad de positie van het
auteursrecht bij publiek en bij Justitie en Politie
aanmerkelijk sterker is geworden. Er wordt niet
zoo zonder meer nog partij tegen ons gekozen.
De onwettige toestand, waarin onze tegenstanders
zich bevinden zal onze kracht blijken te zijn. Het
is een gelukkige omstandigheid, dat, hoe ernstig
het gemis van onze rechtmatige inkomsten ons
6