Van grooter belang is het feit, dat eindelijk het inzicht schijnt veld te winnen, dat de film een cultureele taak te vervullen heeft en dat dit wordt ingezien ook door de bioscoopexploitanten. Dat zij het hebben aangedurfd, eenige Amerikaansche filmmaatschappijen den voet dwars te zetten, gaat niet alleen om wille van de bioscoop-exploitanten, maar ook om wille van het Nederlandsche bio scooppubliek. We leven snel en daarom moet deze zin toegelicht worden. Dat geschiedt het best dooi te verklaren dat er in de kringen van de bioscoopexploitanten enorm veel veranderd is. Zij zijn wellicht onder den druk der bezetting in versneld tempo algemeen gaan inzien, dat de film meer is dan een handelsobject, meer dan een amusement; dat de film is een machtig middel tot geestelijken opbouw, tot cultureele verheffing. De bioscoophouders en -eigenaars nu, die zich niet meer wenschen te laten spannen voor den wagen van het Am. film-kapitaal, dat leven wil ten koste van het cultureele leven van het Neder landsche volk, willen, als vertegenwoordigers van het Nederlandsche publiek, zelf bepalen wat er in hun theaters vertoond zal worden en wat niet. Zij wenschen geen dictatoriale contracten, die deze vrije keuze onmogelijk zou maken. Zij willen een ruime keuze uit de geheele wereldproductie, waar die ook vervaardigd wordt, om zoo het beste van het beste in de Nederlandsche biosco pen te brengen. Nederland heeft gevochten voor zijn geestelijke vrijheid. Het zet dien strijd door. óók op het geestelijk terrein, waar de gevaren wel licht grooter z>jn dan op het strategische. En de kleine ontbering op filmgebied zal het Neder landsche publiek gaarne lijden, wanneer het over tuigd is van de diepere gronden van den strijd." Jao-uw- „Behoudt Nederland de vrije film Op 1 Juni 1946 schrijft dit blad: „Reeds schreven wij over het conflict, dat ont staan is tusschen den Ned. Bioscoopbond en een aantal Amerikaansche filmmaatschappijen, ver- eenigd onder Hen naam Motion Picture Export Association. De bond durfde het aan zich te verzetten tegen de eischen van de Amerikanen en gaf te kennen dat men in Nederland geen prijs meer stelde op films van de M.P.E. Daar alle bioscopen aangesloten zijn bij den Ned. Bioscoop bond is het hun verboden deze M.P.E.-films te huren. De heeren uit Hollywood zouden echter geen Amerikanen zijn, indien zij het hierbij lieten zitten en zoo begint zich langzaam maar zeker een strijd af te teekenen. die van het grootste belang is. Immers capituleert de bond, dan zullen die Ned. bioscopen weer overstroomd worden door een waren vloed van films van het slechtste soort, terwijl men nu zelf bepalen kan welke films wel, en welke niet gedraaid worden. Er wordt op het oogenblik een groote campagne gevoerd van Amerikaansche zijde om bioscoopeigenaren los te maken van den bond. Men doet verleidelijke voorstellen, o.a. volledige voorziening met Ame rikaansche films. Als tastbaarder lokaas maakte de M.P.E. onlangs de aankomst bekend van een aantal van de nieuwste films, waaronder ^schla gers" met Bing Crosby, Deanna Durbin e.a. Het lijkt ons niet waarschijnlijk dat er bioscoopeige naren zullen zijn die zich willen verkoopen, hoe wel men zich niet kan ontveinzen dat er nog een zware strijd geleverd zal worden, immers de mil- lioenen van Hollywood vermogen veel. Het is niet toevallig, dat juist nu vele andere markten, die vroeger altijd door Amerika over vleugeld werden, met haar beste films naar Ne derland komen. Zoo maakte Filmex N.V. dezer dagen het programma van Russische films voor het komende seizoen bekend. Hieruit blijkt dat Rusland zijn beste films beschikbaar stelt, waar schijnlijk in de hoop zoodoende hier een vaste plaats te veroveren. Zoo kan men o.a. binnen kort verwachten het nieuwste werk van den be kenden regisseur Eisenstein „Iwan de verschrik kelijke". De strijd zal tegen het einde van het jaar een hoogtepunt bereiken, daar de bioscoopeigenaren per 31 December het lidmaatschap van den Bio scoopbond kunnen opzeggen en dan dus niet meer gebonden zijn door de bepalingen en vrij films kunnen huren bij wie zij willen. In de practijk zal dit neerkomen op een op gena of ongena overgeleverd zijn aan de Amerikanen van M.P.E. Het is te hopen, dat het zoover niet zal komen. Het zou de film slechts kwaad doen, en dat ten bate van de portemonnaie van een enkeling." VACANTIE CENTRALE COMMISSIE VOOR DE FILMKEURING Zooals voor den oorlog het geval was, zal ook dit jaar het Bureau van de Centrale Com missie voor de Filmkeuring wegens vacantie ge sloten zijn en wel van 5 t/m 17 Augustus 1946. In dit tijdvak kunnen dus geen films ter keuring worden aangeboden. Wel zal voor de journaals gelegenheid tot keuring worden gegeven op 8 en 15 Augustus van 1012 uur. Adreswijziging Ministerie van Openbare Werken en Wederopbouw Het adres van het Ministerie van Openbare Werken en Wederopbouw, alsmede van het Col lege van Algemeene Commissarissen voor den Wederopbouw, luidt thans: v. Alkemadelaan 350 (flat Duinwijck), 's-Gravenhage, tel. 723880.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1946 | | pagina 8