afzonderlijk te bieden en het beste bod op elk heeft gedaan. Door de voortzetting van het arbitrage systeem te bevelen, gaf het Hof zijn sympathie voor deze werkwijze te kennen. „Het schijnt", merkte de motiveering op, „dat wij de partijen niet kunnen verplichten, zich aan het arbitrage systeem te onderwerpen of aan de raden van beroep, die tot steun ervan zijn ingesteld, zonder haar instem-? ming, ofschoon wij b,et wenschelijk kunnen be schouwen, dat zulk een systeem, gezien het be wezen nut, zal worden voortgezet ter ondersteu ning van het vonnis, dal wij ons voorstellen ie vellen". EEN DAG IN FOLEY SQUARE De beslissing van het bizonder gerechtshof in het Anti-Trust geding van de regeering tegen de groote filmmaatschappijen arriveerde op plotselin ge, ongekende wijze en veroorzaakte beweging en verwarring in het filmbedrijf van New York en vervolgens door het geheele land. Het was juist even na drieën, toen een bood schapper van het bizonder Hof kamer 601 van het United States Court House in New York's Foley Square binnenwandelde om het document van de uitspraak te deponeeren bij den griffier van het United States District Court voor het District Zuid van New York. Een enkel exemplaar werd gedeponeerd. Een ander exemplaar werd aan de perskamer, No. 12 op de eerste verdieping, beschikbaar gesteld. Tegen 4 uur verspreidde zich het nieuws door de kantoren van de advocaten der gedaagde film maatschappijen en er was groote verbazing over den inhoud en strekking van de bevindingen van het hof. Achttien verslaggevers voor de dagbladpers en de telexdiensten wierpen zich op het perskamer exemplaar en kort daarna werd iemand aange wezen om de dertig duizend woorden aan de luisterende journalisten voor te lezen. Inmiddels stroomden jonge advocaten en advocaten-bedien den het gerechtshof binnen. Er was een ontzet tende haast om copieën ter bestudeering op de kantoren te bemachtigen. Gerechtshofverslagge vers werden aan het werk gezet om de uitspraak op te nemen, die door een rechtsgeleerde van het dossier-exemplaar werd opgelezen; zij werkten hun stenogram in gedeelten uit en leverden blad zijde voor bladzijde af. De doorslagen werden door loopjongens naar de wachtende advocaten kantoren gebracht. Inmiddels kwam op de vijf tiende verdieping van het Federal Bureau of In- vestigation de fotografische afdeeling in actie, waardoor copie voor copie werd afgedrukt, terwijl nog meer rechtsgeleerden, nog meer advocaten- bedienden in de corridors wachtten. Twee uur na het deponeeren vroeg het film bedrijf zich nog af, wat de beslissing was. Tegen zes uur was men tot een tamelijk vol ledig overzicht gekomen en tot op Times Square en Radio City had men een vrij zuiver idee van den aard van de geschiedenis. Tot ver in den nacht brandden de lichten in de groote advocatenkantoren bij de bestudeering van de nieuwe mijlpaal in de langdurige proce dure van regeerings-bemoeiing. De telefoonlijnen naar Hollywood en de voornaamste steden waren de geheele nacht druk bezet en gaven het nieuws door aan de belanghebbenden, de betrokken thea ters en theater-firmanten. Ondertusschen, toen de dag aanbrak, kwamen de verhandelingen van een verwarde wereldstad- pers bijdragen tot de beroering onder de onthutste verslaggevers, 's Woensdags tegen den middag bracht een speciaal nummer van Motion Picture Herald (waaraan wij deze gegevens grootendeels ontleenen) den volleligen tekst van de uitspraak in de filmkantoren van New York, Uitspraak brengt langdurigen strijd in Foley Square tot een eind. De Slag in Foley Square is in zijn laatste phase, doch er zijn er vele aan voorafgegaan. De uit spraak van Dinsdag is er één van vele in dat ge rechtshof geweest. Er zijn vele dossiers, vele ar gumenten en veel voorbereiding geweest; en er waren drie jaar van een welbekend Accoordver- klaringsbesluit. Zeven jaar nadat de anti-trust klacht van de regeering bij New York's Federal Court werd ingediend „tegen Paramount Pictures Inc. en andere gedaagden", kwam zij in hetzelfde hof in behandeling. De datum was de achtste October 1945. Er was reeds eerder een „rechtszaak" ge weest. Dat was 3 Juni 1940. Voor het protocol waren drie dagen noodig. Toen kwam het Ac- coord-Verklaringsbesluit. De rechters, die Dinsdag uitspraak deden, wa ren Augustus Noble Hand, Henry Warren God- dard, John Bright. De Rechters Hand en Bright maakten iets later met de situatie kennis. Rechter Goddard was er al in 1940. Klacht ingediend in 1938. De klacht werd voor het eerst ingediend op 20 Juli, 1938. Het verlangde de scheiding tusschen productie en distributie; mogelijkheid voor de ex ploitanten om alle producten te verkrijgen; een verbod van „talent pools", niet toegankelijk voor onafhankelijke producers; afschaffing van block- booking, van koppelverhuur van korte films en journaal-films, willekeurige vaststelling van speel- data, „protection overbuying", „doublé bills", het heffen van „score charges" en het vaststellen van minimum toegangsprijzen. Het verlangde een per manent verbod, toezicht en een rechterlijke uit- 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1946 | | pagina 9