FILMVERZENDING
Den laatsten tijd worden vele klachten ver
nomen over het te laat aan komen van zendingen
films, tengevolge waarvan voorstellingen op Vrij
dagmiddag en/of Vrijdagavond niet kunnen door
gaan, hetgeen niet alleen aan den betrokken ex
ploitant groote schade veroorzaakt, maar afbreuk
doet aan de reputatie van het Nederlandsche film
en bioscoopbedrijf.
Te late aankomst van films is in den regel aan
een of meer der volgende oorzaken te wijten:
Ie. fouten van de exploitanten bij de door
zending;
2e. fouten van de filmverhuurders, die bij het
accepteeren van inzetdata niet voldoende
rekening houden met de mogelijkheden bij
doorzendingen over groote afstanden;
3e. fouten van de Nederlandsche Spoorwegen.
Wat de eerste oorzaak betreft zij herinnerd aan
artikel 19 van de Bondsvoorwaarden, waarin is
bepaald, dat de huurder van een film verplicht is
de filmrollen en het reclamemateriaal per eerste
gelegenheid na de laatste voorstelling door te zen
den aan het adres, hetwelk hem door den filmver
huurder is opgegeven. Het komt nog al eens voor,
dat exploitanten bij de verzending van films deze
bepaling niet nauwkeurig in acht nemen. Niet
altijd wordt de laatste voorstelling op Donderdag
avond gegeven. Vindt de laatste voorstelling op
Woensdagavond plaats, dan moet ook onmiddel
lijk met de eerste gelegenheid, die nog op Woens
dagavond of anders op Donderdagochtend be
schikbaar is, de film worden verzonden. Een ex
ploitant, die in een dergelijk geval de film pa?
op Donderdagmiddag verzendt, is in overtreding
en alle gevolgen van die overtreding, b.v. te late
aankomst van een film, komen te zijnen laste. De
eerste trein, waarmede een film verzonden kan
worden, vertrekt in den regel in de zeer vroege
ochtenduren. Die eerste gelegenheid moet echter
gebruikt worden om de film te verzenden en het
is niet geoorloofd de film met een lateren trein
mede te geven. Doet men dat toch, dan loopt men
het risico, dat de film te laat aankomt met alle
onaangename gevolgen, die eraan verbonden zijn.
Er zij nog eens nadrukkelijk op gewezen, dat
de verzending van de films steeds moet plaats
vinden per spoor als expresgoed. Andere wijzen
van vervoer zijn niet toegestaan, tenzij daarom
trent tusschen den filmverhuurder en den exploi
tant een afspraak is gemaakt, maar dan nog alleen
voor de bijzondere gevallen, waarop vervoer per
spoor als expresgoed niet mogelijk is.
Juist in dezen tijd, nu bij de Spoorwegen nog
niet alles loopt zooals het voor den oorlog ge
bruikelijk was, is de uiterste nauwgezetheid bij het
verzenden van films noodzakelijk. Op iederen
exploitant, die een film aan een collega heeft door
te zenden, rust de verplichting tijdig alle maat
regelen te nemen, die een tijdige aankomst van
de film waarborgen. Niet alleen moet hij dat doen
om zich zelf de betaling van een groote schade
vergoeding te besparen, maar ook uit een oog
punt van goede collegialiteit.
Tot deze zorgvuldigheid behoort ook een goede
verpakking van de films. Met een beetje goeden
wil is het thans mogelijk paktouw en pakpap-'er
van een behoorlijke kwaliteit aan te schaffen. Het
behoeft dus niet meer voor te komen, dat een pak
bij het vervoer uit elkaar valt met het onaange
name gevolg, dat een of meer filmdoozen zoekra
ken. Op de pakken moeten duidelijk vermeld wor
den naam en adres van den geadresseerde en van
den afzender.
Het gebruik van speciale plakadressen, die som
mige drukkerijen in voorraad hebben, is zeer aan
te bevelen, daar deze adressen geheel en al zijn
ingericht op de verzending van films.
Het is dan ook niet noodig om een reeds vroeger
gebruikt plakadres nog eens te gebruiken en daar
in wijzigingen aan te brengen op een manier, die
maar al te vaak tot misverstanden aanleidinq
geeft.
Van groot belang achten wij ook het gebruik
van speciale strooken. waarop in witte letters met
een rooden ondergrond het volgende is gedrukt:
FILMS. Onmiddellijke doorzending en aflevering
dringend gewenscht.
Ook deze strooken zijn voor een luttel bedrag
bij eenige drukkerijen verkrijgbaar.
Ten aanzien van de tweede oorzaak van ver
tragingen, merken wij op, dat sommige filmver
huurders nog niet doordrongen zijn van de nood
zakelijkheid om doorzendingen over groote af
standen te voorkomen. Bij groote afstanden ko
men geregeld overladingen voor, die niet alleen
tijdverlies veroorzaken, maar de kans op fouten
vergrooten. Men moet zich van te voren ervan
vergewissen door raadpleging van de dienstrege
ling van de Spoorwegen en eventueel door bij
de Spoorwegen nader te informeeren, of de door-
zending in een dergelijk geval binnen den be
schikbaren tijd kan worden uitgevoerd. Men ver-
mijde daarbij elk onnoodig risico. Het is niet noo
dig, dat een filrricopie steeds maar van de eene
uithoek van het land naar de andere wordt door
gezonden. Als men bij het inboeken van inzetdata
systematisch te werk gaat, dan is" het zeer wel
mogelijk de doorzendingen te beperken tot korte
afstanden. Daarbij moet men voor oogen houden,
dat het beter is desnoods een copie een week stil
te laten liggen dan het risico te nemen, dat een
copie te laat aankomt, waardoor groote schade
voor den betrokken exploitant ontstaat.
De laatste oorzaak van te late aankomst van
films, ligt bij de Spoorwegen. Helaas zijn de
10