12 Beste vrouwelijke hoofdrol: 1. Jennifer Jones (Amerika: „Cluny Brown"). 2. Dolores del Rio (Mexico: „Maria Candela- na Beste mannelijke hoofdrol: 1. Maurice Chevalier (Frankrijk: ,,Le Silence est d'or"), 2. Michel Simon (Frankrijk: ,,Non coupable") Beste vrouwelijke karakterspeler: 1. Anne Baxter (Amerika: „The Razor's Edge"). 2. Maria Micchi (Italië: „Paisa"). Beste mannelijke karakterspeler: 1. Richard Haydn(Amerika: „Cluny Brown"). 2. Walter Brennan (Amerika: „My darling Clementine"). Beste scenario: 1. „Vivere in pace" (Italië). 2. „Sciuscia" (Italië). Beste fotografie: 1. „Maria Candelaria" (Mexico). 2. Admiraal Nakhimov" (Rusland). Ook vorig jaar vond in Locarno, bij het ont breken van een officiële waardering, een derge lijke journalistieke enquête plaats. Tot zover het programma. Wat de organisatie betreft het volgende: Er werd bijna steeds in de open lucht gedraaid, na kwart voor negen 's avonds; 's morgens en 's middags werden de films in twee bioscopen, Pax en Rialto, vertoond. Zowel geluid als beeld tijdens de open-lucht-voorstellingen (in de tuin van het Grand-Hotel; 2000 plaatsen) waren uitstekend. De films werden geprojecteerd op een afstand van 52 Meter op een doek van 8.80 bij 6.60 Meter. Er werden Europlex projectoren gebruikt, uitge rust met 90 Ampère hoog-intensiteits booglampen, en een Lloyd S 4 projector, geleverd door een Praagse firma. Experts van Ciné Engros in Zürich verzorgden de geluidsweergave in de „zaal", die 50 bij 40 M. groot was. De geluids installatie v/as geheel nieuw en ultramodern, had een sterkte van 150 Watt, terwijl een speciale 'loudspeaker-combinatie geleverd was. De films werden, voorzover zij niet Frans of Duits sprekend waren, vertoond met dubbele on dertitels: Franse en Duitse. Over het algemeen vond men dit vrij hinderlijk, daar zij veel ruimte innamen en dikwijls een groot lettertype was ge bruikt. Alleen „Admiraal Nakhimov" was onge steld, maar een commentator lichtte het gespro kene in het Frans toe, wat niet al te storend was. Over de organisatie in het algemeen kan men met recht zeggen dat zij perfect was. De leiding berustte bij de heren Camillo Beretta, André Mon- dini en Riccardo Bolla, terwijl de perschef, Wer- ner Rings, voor een uitgebreide documentatie had gezorgd. Het festival is tot stand gekomen door gecombi neerde initiatieven van verhuurders, bioscopen, vertegenwoordigers van de stad Locarno, de Zwitserse Filmkamer en de Unesco en stelde zich, zoals reeds eerder uiteengezet, ten doel om door de vertoning van films uit verschillende landen ter wereld tot een beter internationaal begrip te komen, waarbij de belangrijkheid van de film als cultuurfactor nog werd geaccentueerd door het inlassen van een uitgebreid programma van docu mentaires. Opzettelijk hebben de organisatoren het competitie-element willen uitschakelen en zich be perkt tot het geven van de films zonder meer, ook al, omdat men, naar men verzekerde, de waarde van officiële „bekroningen" twijfelachtig vindt. Uit Zwitsers-nationaal oogpunt trachtte men voorts het festival tot een commercieel trefpunt te maken; verhuurders en exploitanten waren sterk vertegenwoordigd. Nog vóór het festival begon, werd door de heer Rings aan een aantal persver tegenwoordigers een zaal getoond, speciaal be stemd voor het Zwitserse bedrijf, die een aantal boxen voor verhuurders bevatte en hij vertelde vol trots, dat het de eerste keer in Zwitserland was, dat een dergelijke accomodatie was tot stand gekomen. Tot zijn niet geringe verwondering moest hij toen vernemen, dat zo in Nederland al jaren lang elke week een filmbeurs werd ge houden Dit was wel een van de prettigste festivals, welke sedert het sluiten van de wapenstilstand gehouden zijn. Het hoofdaccent was nu eens niet gelegd op het geven van recepties-aan-de-lopende- band, al waren er enige prachtige excursies en ongedwongen ontvangsten zonder officieel gedoe. Men kon volgens een gelukkig niet overladen pro gramma rustig „afwerken" in volkomen harmonie met de serieuze sfeer en opzet. De belangstelling was zeer groot; tal van journalisten, regisseurs, officials enz. uit verschillende landen gaven acte de présence en zij hebben hun voldoening geuit door bij het sluiten van het festival hulde te bren gen aan de initiatiefnemers van dit congres, dat in elk opzicht geslaagd mag heten. Ook het Nederlandse gezantschap in Bern heeft van zijn belangstelling doen blijken in de persoon van zijn persattaché, de heer J. B. Braaksma, die enkele dagen op het festival vertoefde en bij de vertoning van de Nederlandse documentaires aan wezig was."

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 14