12
Beste vrouwelijke hoofdrol:
1. Jennifer Jones (Amerika: „Cluny Brown").
2. Dolores del Rio (Mexico: „Maria Candela-
na
Beste mannelijke hoofdrol:
1. Maurice Chevalier (Frankrijk: ,,Le Silence
est d'or"),
2. Michel Simon (Frankrijk: ,,Non coupable")
Beste vrouwelijke karakterspeler:
1. Anne Baxter (Amerika: „The Razor's
Edge").
2. Maria Micchi (Italië: „Paisa").
Beste mannelijke karakterspeler:
1. Richard Haydn(Amerika: „Cluny Brown").
2. Walter Brennan (Amerika: „My darling
Clementine").
Beste scenario:
1. „Vivere in pace" (Italië).
2. „Sciuscia" (Italië).
Beste fotografie:
1. „Maria Candelaria" (Mexico).
2. Admiraal Nakhimov" (Rusland).
Ook vorig jaar vond in Locarno, bij het ont
breken van een officiële waardering, een derge
lijke journalistieke enquête plaats.
Tot zover het programma. Wat de organisatie
betreft het volgende:
Er werd bijna steeds in de open lucht gedraaid,
na kwart voor negen 's avonds; 's morgens en
's middags werden de films in twee bioscopen, Pax
en Rialto, vertoond. Zowel geluid als beeld tijdens
de open-lucht-voorstellingen (in de tuin van het
Grand-Hotel; 2000 plaatsen) waren uitstekend.
De films werden geprojecteerd op een afstand van
52 Meter op een doek van 8.80 bij 6.60 Meter.
Er werden Europlex projectoren gebruikt, uitge
rust met 90 Ampère hoog-intensiteits booglampen,
en een Lloyd S 4 projector, geleverd door
een Praagse firma. Experts van Ciné Engros in
Zürich verzorgden de geluidsweergave in de
„zaal", die 50 bij 40 M. groot was. De geluids
installatie v/as geheel nieuw en ultramodern, had
een sterkte van 150 Watt, terwijl een speciale
'loudspeaker-combinatie geleverd was.
De films werden, voorzover zij niet Frans of
Duits sprekend waren, vertoond met dubbele on
dertitels: Franse en Duitse. Over het algemeen
vond men dit vrij hinderlijk, daar zij veel ruimte
innamen en dikwijls een groot lettertype was ge
bruikt. Alleen „Admiraal Nakhimov" was onge
steld, maar een commentator lichtte het gespro
kene in het Frans toe, wat niet al te storend was.
Over de organisatie in het algemeen kan men
met recht zeggen dat zij perfect was. De leiding
berustte bij de heren Camillo Beretta, André Mon-
dini en Riccardo Bolla, terwijl de perschef, Wer-
ner Rings, voor een uitgebreide documentatie had
gezorgd.
Het festival is tot stand gekomen door gecombi
neerde initiatieven van verhuurders, bioscopen,
vertegenwoordigers van de stad Locarno, de
Zwitserse Filmkamer en de Unesco en stelde zich,
zoals reeds eerder uiteengezet, ten doel om door
de vertoning van films uit verschillende landen ter
wereld tot een beter internationaal begrip te
komen, waarbij de belangrijkheid van de film als
cultuurfactor nog werd geaccentueerd door het
inlassen van een uitgebreid programma van docu
mentaires. Opzettelijk hebben de organisatoren het
competitie-element willen uitschakelen en zich be
perkt tot het geven van de films zonder meer, ook
al, omdat men, naar men verzekerde, de waarde
van officiële „bekroningen" twijfelachtig vindt.
Uit Zwitsers-nationaal oogpunt trachtte men
voorts het festival tot een commercieel trefpunt
te maken; verhuurders en exploitanten waren sterk
vertegenwoordigd. Nog vóór het festival begon,
werd door de heer Rings aan een aantal persver
tegenwoordigers een zaal getoond, speciaal be
stemd voor het Zwitserse bedrijf, die een aantal
boxen voor verhuurders bevatte en hij vertelde
vol trots, dat het de eerste keer in Zwitserland
was, dat een dergelijke accomodatie was tot stand
gekomen. Tot zijn niet geringe verwondering
moest hij toen vernemen, dat zo in Nederland al
jaren lang elke week een filmbeurs werd ge
houden
Dit was wel een van de prettigste festivals,
welke sedert het sluiten van de wapenstilstand
gehouden zijn. Het hoofdaccent was nu eens niet
gelegd op het geven van recepties-aan-de-lopende-
band, al waren er enige prachtige excursies en
ongedwongen ontvangsten zonder officieel gedoe.
Men kon volgens een gelukkig niet overladen pro
gramma rustig „afwerken" in volkomen harmonie
met de serieuze sfeer en opzet. De belangstelling
was zeer groot; tal van journalisten, regisseurs,
officials enz. uit verschillende landen gaven acte
de présence en zij hebben hun voldoening geuit
door bij het sluiten van het festival hulde te bren
gen aan de initiatiefnemers van dit congres, dat
in elk opzicht geslaagd mag heten.
Ook het Nederlandse gezantschap in Bern heeft
van zijn belangstelling doen blijken in de persoon
van zijn persattaché, de heer J. B. Braaksma, die
enkele dagen op het festival vertoefde en bij de
vertoning van de Nederlandse documentaires aan
wezig was."