VAN OVER DE GRENZEN ARGENTINIË BRAZILIË GROOT BR1TTANNIË 17 Screenquotering ingesteld Het Argentijnse parlement heeft een nieuwe wet aangenomen, waarbij niet alleen een screenquote ring wordt ingesteld ten gunste van de Argen tijnse film, maar tevens de minimum percentages der betrokken auteursprijzen worden gefixeerd en de producenten beperkt in de keuze van hun filmstof. Première-theaters, alsmede de bioscopen gelegen in het centrum van Buenos-Ayres, worden ver plicht ten minste één vertoningsweek per maand te reserveren voor in eigen land vervaardigde films. De overige bioscopen der hoofdstad, alsmede die in de provincies, zijn gehouden tot ten minste twee vertoningsweken van elke vijf voor het nationale product. Voor de bioscopen, welke tot de eerstgenoemde categorie behoren, is het minimum percentage van de auteursprijs voor Argentijnse films vastgesteld op 40 van de netto-recette (bruto-recette ver minderd met vermakelijkheidsbelasting) en voor bioscopen van de tweede categorie is dit 35 voor de eerste- en 25 voor elke volgende ver toningsweek voor dezelfde film in hetzelfde theater. De Argentijnse producenten zijn gehouden om ten minste 10 van hun totaal productieprogram ma te reserveren voor films „van wetenschappe lijke, artistieke of letterkundige aard", welke ver vaardigd dienen te worden met een bezetting van Argentijnse artisteh en technici. Bovendien moet iedere productiemaatschappij ten minste één film per jaar vervaardigen. Alle overtredingen van deze wet zullen worden onderworpen aan het oordeel van een „gemengde arbitrale commissie voor het filmwezen", samen gesteld uit twee vertegenwoordigers der exploi tanten, twee der producenten, twee van de Minis ter van Binnenlandse Zaken en twee regisseurs. Deze commissie kan het Openbaar Ministerie advi seren tot tijdelijke sluiting van de in overtreding zijnde bioscopen, of tot schorsing van de betrokken producenten. Uitbreidingsplannen der filmproductie Berichten uit Brazilië maken gewag var, de toe nemende activiteit der filmproductie. Plannen zijn ontworpen tot vestiging van een nieuwe filmstad in de onmiddellijke omgeving van Rio de Janeiro. Het project schijnt reeds de goedkeuring van de gouverneur van de staat Rio verkregen te hebben Het gehele studio-complex zou een oppervlakte van ongeveer 25 millioen m2 beslaan. Andere mededelingen wijzen op de groeiende be langstelling, welke zekere buitenlandse groeperin gen aan de dag beginnen te leggen voor Brazilië als een geschikt centrum voor filmproductie. Een combinatie, geruggesteund door Italiaans en Ar gentijns kapitaal, ontwerpt plannen tot het ves tigen van een studio in Sao Paulo. Franse en Ame rikaanse belangen overwegen het bouwen van een studio in Rio. Britten ontwikkelen Nederlandse filmtechniek Het programma van de galavoorstelling, welke tijdens de Biënnale te Venetië ter ere van de En gelse ambassadeur werd gegeven, bevatte naast een hoofdfilm een poppenfilm in kleuren ,,Mary had a Little Lamb", welke veel succes oogstte. Deze op zichzelf onbelangrijke gebeurtenis heeft echter een voor ons interessante voorgeschiedenis. Nog geen jaar geleden werd een Engelse film productiemaatschappij opgericht, welke zich ten doel stelde poppenfilms te vervaardigen, echter in hoofdzaak als amusementsfilmpjes en pas in de tweede plaats voor reclamedoeleinden. Ten einde over de noodzakelijke ervaren krachten te beschik ken, reisde een der directeuren naar Nederland om naar vroegere medewerkers van George Pal te zoeken. Hij slaagde erin de heren Coo/en, K. Schadee en F. Hendtix te overreden naar En geland over te steken om daar een productiekern te vormen en tevens Engelse technici voor dit werk op te leiden. Aan deze productiegroep werden later nog toegevoegd de heren Sankey als vervaardiger van poppen, V. Hotschkiss als marionetten-specia list en R. Coombs als modellen-ontwerper. Een groot landhuis werd in Egham als studio ingericht en in Januari was de groep gereed om de productie te beginnen. ,,Mary had a Little Lamb" was het resul taat van vijf en een halve maand experimenteren en oogstte zowel bij het filmbedrijf als bij de pers grote bijval. Een tweede productie bewees, dat de techniek inmiddels nog meer is geperfectionneerd. In tegenstelling tot Pal's methode, die voor elke bewegingsphase nieuwe poppen gebruikte, worden hierbij poppen benut, welke voorzien zijn van be- weeglijke ledematen van plastic, terwijl eveneens gezichten van dit materiaal aan ,het hoofd kunnen worden bevestigd bij de phasen waarin de gelaats uitdrukking verandert. De huidige productie-capaciteit is 60 voet (18,3 m.) per week en per camera tegen een kostprijs

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 19