VAN OVER DE GRENZEN
ARGENTINIË
BRAZILIË
GROOT BR1TTANNIË
17
Screenquotering ingesteld
Het Argentijnse parlement heeft een nieuwe wet
aangenomen, waarbij niet alleen een screenquote
ring wordt ingesteld ten gunste van de Argen
tijnse film, maar tevens de minimum percentages
der betrokken auteursprijzen worden gefixeerd
en de producenten beperkt in de keuze van hun
filmstof.
Première-theaters, alsmede de bioscopen gelegen
in het centrum van Buenos-Ayres, worden ver
plicht ten minste één vertoningsweek per maand te
reserveren voor in eigen land vervaardigde films.
De overige bioscopen der hoofdstad, alsmede die
in de provincies, zijn gehouden tot ten minste twee
vertoningsweken van elke vijf voor het nationale
product.
Voor de bioscopen, welke tot de eerstgenoemde
categorie behoren, is het minimum percentage van
de auteursprijs voor Argentijnse films vastgesteld
op 40 van de netto-recette (bruto-recette ver
minderd met vermakelijkheidsbelasting) en voor
bioscopen van de tweede categorie is dit 35
voor de eerste- en 25 voor elke volgende ver
toningsweek voor dezelfde film in hetzelfde
theater.
De Argentijnse producenten zijn gehouden om
ten minste 10 van hun totaal productieprogram
ma te reserveren voor films „van wetenschappe
lijke, artistieke of letterkundige aard", welke ver
vaardigd dienen te worden met een bezetting van
Argentijnse artisteh en technici. Bovendien moet
iedere productiemaatschappij ten minste één film
per jaar vervaardigen.
Alle overtredingen van deze wet zullen worden
onderworpen aan het oordeel van een „gemengde
arbitrale commissie voor het filmwezen", samen
gesteld uit twee vertegenwoordigers der exploi
tanten, twee der producenten, twee van de Minis
ter van Binnenlandse Zaken en twee regisseurs.
Deze commissie kan het Openbaar Ministerie advi
seren tot tijdelijke sluiting van de in overtreding
zijnde bioscopen, of tot schorsing van de betrokken
producenten.
Uitbreidingsplannen der filmproductie
Berichten uit Brazilië maken gewag var, de toe
nemende activiteit der filmproductie. Plannen zijn
ontworpen tot vestiging van een nieuwe filmstad
in de onmiddellijke omgeving van Rio de Janeiro.
Het project schijnt reeds de goedkeuring van de
gouverneur van de staat Rio verkregen te hebben
Het gehele studio-complex zou een oppervlakte
van ongeveer 25 millioen m2 beslaan.
Andere mededelingen wijzen op de groeiende be
langstelling, welke zekere buitenlandse groeperin
gen aan de dag beginnen te leggen voor Brazilië
als een geschikt centrum voor filmproductie. Een
combinatie, geruggesteund door Italiaans en Ar
gentijns kapitaal, ontwerpt plannen tot het ves
tigen van een studio in Sao Paulo. Franse en Ame
rikaanse belangen overwegen het bouwen van een
studio in Rio.
Britten ontwikkelen Nederlandse filmtechniek
Het programma van de galavoorstelling, welke
tijdens de Biënnale te Venetië ter ere van de En
gelse ambassadeur werd gegeven, bevatte naast
een hoofdfilm een poppenfilm in kleuren ,,Mary
had a Little Lamb", welke veel succes oogstte. Deze
op zichzelf onbelangrijke gebeurtenis heeft echter
een voor ons interessante voorgeschiedenis.
Nog geen jaar geleden werd een Engelse film
productiemaatschappij opgericht, welke zich ten
doel stelde poppenfilms te vervaardigen, echter in
hoofdzaak als amusementsfilmpjes en pas in de
tweede plaats voor reclamedoeleinden. Ten einde
over de noodzakelijke ervaren krachten te beschik
ken, reisde een der directeuren naar Nederland om
naar vroegere medewerkers van George Pal te
zoeken. Hij slaagde erin de heren Coo/en,
K. Schadee en F. Hendtix te overreden naar En
geland over te steken om daar een productiekern
te vormen en tevens Engelse technici voor dit werk
op te leiden. Aan deze productiegroep werden later
nog toegevoegd de heren Sankey als vervaardiger
van poppen, V. Hotschkiss als marionetten-specia
list en R. Coombs als modellen-ontwerper. Een
groot landhuis werd in Egham als studio ingericht
en in Januari was de groep gereed om de productie
te beginnen.
,,Mary had a Little Lamb" was het resul
taat van vijf en een halve maand experimenteren
en oogstte zowel bij het filmbedrijf als bij de pers
grote bijval. Een tweede productie bewees, dat de
techniek inmiddels nog meer is geperfectionneerd.
In tegenstelling tot Pal's methode, die voor elke
bewegingsphase nieuwe poppen gebruikte, worden
hierbij poppen benut, welke voorzien zijn van be-
weeglijke ledematen van plastic, terwijl eveneens
gezichten van dit materiaal aan ,het hoofd kunnen
worden bevestigd bij de phasen waarin de gelaats
uitdrukking verandert.
De huidige productie-capaciteit is 60 voet (18,3
m.) per week en per camera tegen een kostprijs