ITALIË MEXICO 18 van £10.per voet (30,5 cm.). Men verwacht, dat bij een verdere ontwikkeling der arbeidsmetho- den de kosten zullen dalen. Een derde productie wordt thans vervaardigd in opdracht van de National Savings Movement (Na tionale Spaarbeweging). Eerste internationale festival voor documentaire films Het was een gelukkige gedachte van het Edin- burgh Film Guild om het eerste Internationale Festival voor Documentaire Films in Schotlands hoofdstad te organiseren, tijdens het aldaar ge houden Internationale Festival voor Muziek en Drama. Want Edinburgh beleefde de geboorte van de Britse documentaire beweging en het Schotse publiek heeft steeds een voorliefde aan de dag ge legd voor de documentaire film. Het was in Edin- burgh's „Playhouse", de aan 3300 toeschouwers plaats biedende bioscoop, dat John Grierson's eer ste documentaire, „Drifters", in 1930 haar pre mière beleefde, tegelijk met ,,Potemkin". Het festival werd georganiseerd met medewer king van de Unesco, het Central Office of Infor mation (Regerings Voorlichtings Dienst), de As- sociation of Specialised Film Producers en de Federatie van Documentaire Film Units. Behalve Engeland en Schotland namen aan dit festival deel: Australië, België, Canada, Denemarken, Frankrijk, India, Italië, Polen, Rusland, Tsjecho- Slowakije, de Verenigde Staten van Amerika, Yougo-Slavië, Zweden en Zwitserland met in totaal meer dan tachtig documentaires. Toenemende betekenis der Italiaanse filmproductie Lange tijd heeft de Italiaanse film geteerd op haar erfenis uit de periode van de stomme film, toen het pompeus-bombastische spektakel met ,,Ca- biria" wel zijn hoogtepunt bereikte. Tot na de bevrijding schenen de Italianen hun ideeën bijna uitsluitend te putten uit de succesvolle producten, welke de grondslag legden voor de Italiaanse filmstijl, die, weliswaar niet van alle kunstzin ontbloot, meestal toch domineerde in een onverteerbare vloed van opera-achtige melodra ma's, welke de theaters beconcurreerden. Waren reeds tijdens de oorlogsjaren zekere tekenen te bespeuren, die wezen op een verande ring in de goede richting, thans beleeft de film kunst in Italië een ongekend krachtige opbloei, die het met één slag heeft geplaatst in de voorste rij van de filmproducerende landen. Over de wijze, waarop de Italiaanse pers de eigen film ophemelt, moge men glimlachen, maar dit wordt in zekere zin verklaarbaar, wanneer men het cijfermateriaal betreffende de Italiaanse film productie nauwkeuriger beziet. Onder meer blijkt dit uit het jaarverslag van de ,,Anica" (Associa- zone Nazionale Industrie Cinematographiche e Af- fini). Het totaal der opbrengsten van de verkoop der productie naar het buitenland bedroeg in 1945 rond \x/i milliard Lire. Gedurende de periode van 1 Augustus 1945 tot 30 October 1946 werden 62 Italiaanse hoofd films vervaardigd; 9 waren er in productie, 10 in het stadium van voorbereiding. Wat het bioscoop bezoek in het eigen land betreft, in 1945 verkoch ten de filmtheaters 334 millioen toegangsbewijzen, welke een bruto-opbrengst van &Yi milliard Lire opleverden. De overeenkomstige cijfers bedroegen voor 1942 (het laatste jaar voor de voortschrijdende devalu atie van de Lire) 477 millioen toegangsbewijzen tegen een bruto-opbrengst van 1.269.000.000 Lire. Spoedige invoering screenquotering verwacht Uit Mexico-City wordt bericht, dat de Rege ring voornemens is spoedig een screenquotering in te voeren ten gunste van het nationale product. Reeds heeft het gemeentebestuur der stad aan de plaatselijke exploitanten medegedeeld, dat zij er in den vervolge bij het afsluiten van vertoning contracten rekening mede dienen te houden, dat ten minste één week per maand gereserveerd moet worden voor de in eigen land vervaardigde Mms. Het schijnt dat deze maatregel van het gemeen tebestuur van Mexico-City geheel in overeenstem ming is met de actie, welke door een aantal Sena toren, leden van het Congres en producenten wordt gevoerd ten einde een wettelijke verfo- ningsplicht van Mexicaanse films gedurende ten minste 26 weken per jaar te verkrijgen. KOOLSPITSENBONNEN De Technische Commissie vestigt er nogmaals de aandacht op, ó^t de koo1sDitsenbonn>n van de vier kwartalen 1946/1947. d w.z. alle bonnen van 100 stuks, genummerd tot 8743 en alle bon 50 stuks, genummerd tot 8257, na 31 October on geldig zijn oeworden. Sinds 1 November moqen dus uitsluitend de hogere nummers van de oude bonnen en alle nieu we bonnen welke van de oude verschillen doordat daarop onder de hoeveelheid stuks de kwartalen zijn aangecreven door de erkende handelaren worden Gehonoreerd. Voorts deelt de Commissie mede. dat de nieu we bonnen slechts geldiq zullen Z"'n in het kwar taal, dat daarop is aangegeven. De bonnen voor vier kwartalen 1946/1947, d.w z. alle bonnen van 1 October jl. is inaeqaan. zullen dus op 31 De cember a.s. hun geldigheid verliezen enz. OmwisselinG van oude of nieuwe bonnen kan niet plaats vinden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 20