15 ƒ1.20 in 1945, zodat in de maanden Mei tot en met December 1945 een bedrag van in totaal ruim 10J4 millioen meer door het publiek werd be taald dan over het gehele jaar 1938. De gemeente Amsterdam profiteerde daarvan terdege door een hogere opbrengst aan vermakelijkheidsbelasting van ƒ1.738.046. In het vorige jaar boekte het bezoek een record- cijfer; er werden in de hoofdstad toen ruim 26.7 millioen toegangsbewijzen voor openbare verma kelijkheden afgegeven tegen 14.7 millioen in 1938. Vooral het bioscoopbezoek was in 1946 toege nomen: van de ruim 12 millioen meer uitgegeven toegangsbewijzen kwamen er alleen reeds 8.7 millioen op rekening van bioscoopvoorstellingen. In totaal betaalde het publiek ruim 26.7 millioen aan toegangGbewijzen, wat neerkomt op een ge middelde entreeprijs van pl.m. ƒ0.98. De gemeen tekas hief in 1946 een recordbedrag aan ver makelijkheidsbelasting, n.1. ƒ4.385.362, tegen ƒ1.416.243 in 1938. Kentering Maar in dit jaar, 1947, is een kentering ge komen in het bezoek aan de openbare vermakelijk heden. Ook daaromtrent vertellen de cijfers van het Bureau van Statistiek van de gemeente Am sterdam interessante bijzonderheden. Weliswaar bleven de meer kunstzinnige voorstellingen als toneel, opera en operette en concerten de belang stelling van het publiek trekken, maar opvallend is de teruggang in het bezoekcijfer van bioscoop voorstellingen met ongeveer twee millioen en dat van variété, cabaret, dansen enz. met een terug gang van 4.3 millioen in de eerste negen maanden van 1946 tot 1.9 millioen in hetzelfde tijdvak van 1947. In totaal liep het bezoek aan de openbare vermakelijkheden in Amsterdam in de eerste negen maanden van dit jaar met ruim 25 in vergelijking tot dezelfde periode van 1946 terug. Betaalde het publiek in de eerste negen maan den van 1946 een bedrag van ƒ21.7 millioen aan toegangsbewijzen, in 1947 was dat bedrag gedaald tot 17.1 millioen. Wat waren de financiële consequenties daarvan voor de kas der gemeente? In 1946 werd nog voor een bedrag van ƒ3.624.994 over de eerste drie kwartalen aan vermakelijkheidsbelasting ontvan gen, in dit jaar ƒ2.980.242 of ƒ644.752 minder. De opbrengst aan oppervlaktebelasting laten wij hier buiten beschouwing. Een nadere beschouwing leert, dat deze vermin derde opbrengst grotendeels komt op rekening van het verminderde bezoek aan bioscopen en variété, die samen in deze vermindering een totaal bedrag van 562.476 bijdroegen* Dit verschijnsel van teruggang in het bezoek bepaalt zich niet tot Amsterdam; het valt overal te constateren. De oorzaak dient vooral te worden geweten aan verminderde koopkracht van het pu bliek, dat er meer en meer toe komt een dubbeltje twee keer om te draaien alvorens het uit te geven. Leerzame cijfers Deze cijfers zijn niet alleen interessant, maar vooral ook heel leerzaam als wij lezen, dat de plannen van de minister van Binnenlandse Zaken er op gericht zijn de gemeentebesturen te animeren de belastingschroef bij de exploitanten van bio scoop en variété sterker aan te draaien dan bij andere bedrijven en instellingen. Want wat wil de minister? In de periode, waarin het bezoek aan bioscoop en variété sterk terugloopt, wil hij juist d i be drijven zwaarder belasten, door een rigoureuze verhoging tot maximaal 50 van de belasting op de toegangsprijzen. Uit een mededeling in ons blad van gisteren blijkt, dat het Directoraat-Gene raal van de Prijzen het voornemen heeft een eventuele verhoging van de vermakelijkheidsbe lasting voor een deel door te berekenen aan het publiek. Het overige deel zal ten laste van het bioscoopbedrijf (ook van het variétébedrijf?) wor den gebracht. Gevreesd mag worden dat het be zoek aan deze bedrijven dan verder terug zal lopen, met alle gevolgen daarvan voor de op brengst van de vermakelijkheidsbelasting. Achter af zou dan kunnen blijken, dat men de kip met de gouden eieren heeft geslacht!" BESLUIT TECHNISCHE APPARATEN Artikel 2 Het betrekken resp. vervreemden van technische apparaten is de leden van de Nederlandsche Bioscoop- Bond slechts toegestaan, na voorafgaande schriftelijke toestemming van het Hoofdbestuur van de Bond. Artikel 3. Leden, die apparaten, als bedoeld in artikel 1, wen sen te betrekken of te vervreemden, geven hiervan schriftelijk kennis aan het Hoofdbestuur, onder ver melding van naam en adres van de gewenste leveran cier resp. afnemer, onder vermelding van de leve ringscondities, waarop het Hoofdbestuur zo spoedig mogelijk schriftelijk beslist. Artikel 1 Onder „betrekken" resp. „vervreemden" wordt ver staan iedere rechtshandeling, waardoor eigendom, be zit of gebruik verkregen resp. afgestaan wordt. Onder „handelaren" worden verstaan de natuurlijke of rechtspersonen, welke van de handel in technische apparaten, als in dit artikel bedoeld, geheel of ten dele hun beroep of bedrijf maken. N.B. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 heeft het Hoofdbestuur een Technische Commissie benoemd, aan welke het zijn bevoegdheden uit hoofde van dit besluit heeft overgedragen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1947 | | pagina 17