De b de lil 14 kunst aangaat, maar in de eerste plaats een probleem van de afzet. Op een reeks van cartons wordt verder uitvoerig de artistieke func- tie van het draaiboek binnen het kader der filmvervaardiging uiteen gezet en tevens de taak van regis seur en acteur, zowel gedurende de periode van de „stomme" film als tegenwoordig. En via een korte beschrijving van de betekenis van het decor in de film leidt de ge dachtegang naar het belangrijkste filmelement, de instelling van de camera. Het instellen De camera vat telkens een bepaald fragment van haar object in het oog. Dit noemt men het instellen. Het instellen is derhalve de meest oorspron kelijke artistieke handeling ten opzichte van het beeld bij het fotograferen en filmen. Het is de eerste handeling, die de fotografische techniek dwingt te dienen. De drie elementaire wijzen van instellen zijn: long shot, medium shot en close-up. De long shot leidt ons de scène binnen. De medium shot kiest, concentreert de belangstelling, verhoogt de span ning. De close-up concentreert blik en belangstel ling in de hoogste mate. Maar daarmede zijn de functies van het elementaire instellen nog lang niet uitgeput. De volgorde kan evengoed omge keerd zijn. Het instellen kan zich van allerlei voorwerpen als bruikbaar materiaal bedienen en vertoont ze dominerend of als bijzaak gezien, als geheel gezien gedeeltelijk gezien, van beneden af van boven af gezien, in normale, in omgekeerde, in diagonale stand. Alle mogelijkheden van het beeld kan men zich tevens met alle mogelijkheden van beweging gecombineerd voorstellen. Een bijzonder belangrijke prestatie van het in stellen is de vormgeving van de ruimte, daar ruimte voor ons levensgevoel van fundamenteel belang is. De film is een kunst van het vlak, zet de ruimte over in het vlak, in het begrensde vlak van het witte doek. Daardoor ontstaan verschil lende perspectivische feiten, die artistiek uitge buit kunnen worden: ruimtefragment, ruimtepers pectief, oversnijding. Een belangrijke eigenschap van het filmmate riaal is de gevoeligheid voor licht, vandaar dat het licht een van de belangrijkste expressiemid delen van de film is. Ook hier bestaan onuitput telijke mogelijkheden van beschrijving en van expressieve uitbeelding. De expositie toont er Etaleren is een kunst. Uit de film .ACHTER DE SCHERMEN VAN EEN WARENHUIS' van R. Hornecker slechts vier: het licht bouwt het beeld op, vormt het lichamelijke, schept contrasten en vormt ge leidelijke overgangen. eweging in Zoals eerder naar voren gebracht, is beweging het levenselement van de film en kan men deze beweging in de film niet tentoonstellen. Men dient zich derhalve alles wat op deze expositie wordt verduidelijkt ten aanzien van het instellen van de camera, van het licht, enz. niet statisch, als eenvoudige beeldvorm, maar dynamisch, als be wegende beeldvorm voor te stellen. Er zijn drie principiële situaties van filmische beweging: de beweging in het beeld, de beweging van het beeld en de beweging van beeld tot beeld, dat wil zeggen de montage. Maar daarmede is de filmbeweging niet uitgeput, want gewoonlijk komen combinaties van deze drie soorten van be weging voor. De beweging in het beeld wordt teweegge bracht door mensen, levende wezens van allerlei soort, vaar- en voertuigen of bewegende voor werpen. De beweging van het beeld ontstaat door de beweging van de camera; het beeld verandert daarbij gestadig. Het beweegt naar links, naar rechst, naar boven, naar beneden, naar een voor werp toe en van een voorwerp vandaan, enz. enz. Blijft de afstand tussen camera en object even groot, dan blijft de spanning hetzelfde, wordt de afstand groter, dan vermindert de spanning, wordt de afstand minder, dan neemt de spanning toe. lil

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1948 | | pagina 16