40 (en vaak meer) moet wor
den betaald voor het boeken van
films, laten de exploitant ter
nauwernood 25 over om zijn
kosten te betalen en in het on
derhoud van zijn familie te voor
zien.
Maar terwijl in 1935 de jaar
lijkse winstmarge meer dan 20 c/c
van het geïnvesteerde kapitaal
bedroeg, en alle noodzakelijke
verbeteringen en veranderingen
konden worden aangebracht, ver
tegenwoordigt thans de 25 van
zijn recettes zelfs in het aller
gunstigste geval nauwelijks
12 van zijn investeringen.
Indien wij de prijzen der plaat
sen zoals zij in December 1947
waren", schreef een Frans blad,
„vergelijken met de gemiddelde
kosten van levensonderhoud, moe
ten wij constateren, dat zij slechts
de helft bedragen van wat zij behoorden te zijn,
daar sedert 1938 de kosten van levensonderhoud
zijn verdertienvoudigd, terwijl de toegangsprijzen
der bioscopen slechts het zesvoudige bedragen.
Daarom vindt de gemiddelde exploitant slechts
frs. 200.000 2.480.— in zijn laadje, in plaats
van de frs. 500.000.— 6.200.— welke daarmede
in overeenstemming zouden zijn geweest. En deze
som is natuurlijk niet voldoende om zijn oud en
versleten theater in bedrijf te houden."
De enige gunstige uitzondering vormen de bijna
200 theaters, in hoofdzaak in de grootste steden,
welke met het overwinnen van grote moeilijkheden
smds de Bevrijding werden gerestaureerd. Dit is
evenwel nog geen 2 van het aantal, dat voor
vernieuwing in aanmerking komt en waarvan de
exploitanten geen kans zien nieuwe investeringen
te doen zonderhun zelfstandigheid te ver
liezen. Het gevolg van deze treurige toestanden is
dat de exploitanten in de verwachting van
betere tijden trachten zich op alle mogelijke
wijzen schadeloos te stellen. Vanzelfsprekend
draaien zij slechts films waarvan zij met enige
zekerheid mogen verwachten, dat de recettes mee
zullen vallen.
Het is daarenboven een publiek geheim, dat vele
Franse exploitanten op de meest vindingrijke wijze
trachten hun belastingverplichtingen en hun ver
plichtingen ten opzichte van de filmverhuurders
te ontduiken.
De schatting is, dat jaarlijks 500 millioen
tot 1 milliard francs aan recettes worden ver
zwegen, zoals onlangs door enige Franse bladen
werd vermeld. Er is geen effectieve controle, noch
op de recettes, noch op de belastingen, welke laat
ste onder verschillende namen en door de op
centen in plaatselijk soms zeer verschillende
De kersenpluk is een wedloop lussen plukkers en spreeuwen.
die men met luid geschreeuw en geratel tracht te verjagen
Uit de film „BOVEN IN DE KERSELAAR- van A, Brosens
percentages worden geheven. Men heeft daarom
zeer juist in de vakbladen en de grote pers opge
merkt, dat een effectieve controle noodzakelijk is,
maar men ziet blijkbaar geen kans om deze te
verwezenlijken. Een dergelijk uitgebreid controle
apparaat zou de Staat schatten kosten en zoals
reeds eerder werd opgemerkt een historisch
gegroeide en alle filmbedrijven omvattende orga
nisatie van leden, die zich bewust zijn van het
belang van een loyale naleving van hun verplich
tingen, bestaat er in Frankrijk niet. Wel werd op
5 October 1946 door de volksvertegenwoordiging
een wet aangenomen tot een reorganisatie van de
filmindustrie en tot het instellen van een Centre
National de la Cinématographie", dat het gehele
filmwezen omvat, ter vervanging van de oude
organisaties. Dit aldus gecreëerde Centre National
is in hoofdzaak belasf met de controle van de
recettes der bioscopen, de controle van de film-
productieplannen, voordat zij worden uitgevoerd,
en het uitvaardigen van bedrijfsvoorschriften.
Wat er van de reorganisatie van de filmproduc
tie en van de werkzaamheden van deze van hoger
hand opgelegde organisatie op het zeer ingewik
kelde en uiters*- moeilijke terrein van de filmhandel
in de practijk terecht is gekomen, moge men be
oordelen naar de feiten en naar hetgeen de Franse
pers daarover met cynische openhartigheid bericht.
Welke vooruitzichten zijn er op verbetering
Met bitterheid wordt door de Fransen opge
merkt, dat de filmindustrie de enige industrie in
Frankrijk is, welke niet alleen geen enkele be
scherming geniet, maar bovendien nog op onrede-