r
VAN HET FRANSE FILMBEDRIJF
J
Een ernstige les, die onze Overheid ter harte moge nemen
REEDS een jaar geleden hebben wij, in
een overzicht van de Franse productie in
1946, in deze kolommen met nadruk ge
wezen op de onheilspellende wolken,
welke zich snel boven de Franse film-
hemel verzamelden. Er was geen helderziendheid
voor nodig om te voorspellen, welke loop de ge
beurtenissen zouden nemen en het heeft ons alleen
maar verwonderd, dat het 1948 kon worden, voor
dat het moeilijk bedwingbare Gallische tempera
ment tot uitbarsting kwam. Daarenboven is het
nog zeer de vraag of de grote" pers aan de
catastrophale condities in het Franse filmbedrijf
veel aandacht zou hebben geschonken, indien de
ciote werkeloosheid onder het studiopersoneel
meer dan 68 is op het ogenblik zonder emplooi
door de sluiting van het merendeel der dertien
studio's niet geleid zou hebben tot een demon
stratie te Parijs, waar honderden werkloze technici
met enkele populaire filmsterren aan het hoofd
naar de Place de la République marcheerden, toen
de politie ,,ten gevolge van een betreurenswaardige
vergissing" de betogers met haar gummiknuppels
begon te bewerken, terwijl het Parijse publiek be
langstellend toezag, naar enkele boosaardige bui
tenlandse correspondenten beweerden. Al was
oeze demonstratie voor de deelnemers, die slechts
uiting wilden geven aan hun verkropte gevoelens,
minder genoeglijk dan voor de toeschouwers, zij
had in elk geval tot resultaat, dat de belangstelling
van de pers eindelijk was gewekt.
Wat tal van artikelen in de vakbladen niet had
den vermocht, was door deze demonstratie bereikt:
een appèl aan de openbare mening. Er zat copy
in voor de pers, die het nationale sentiment door
felle artikelen, nog meer in vlam zette. Wij laten
hier buiten beschouwing of de vermelde demon
stratie al dan niet van bepaalde politieke zijde
werd georganiseerd. Het is nu eenmaal zo, dat
deze crisis in het Franse filmbedrijf niet alleen de
inzet is geworden van commerciële of artistieke,
maar evenzeer van politieke strijd, ofschoon het er
op begint te lijken, dat de patiënt onder al dat
gedokter of misschien juist dank zij al dat
gedokter zal bezwijken.
Wat is Je oorzaak?
Voor ons liggen een honderdtal artikelen met
vette koppen als: ,,Le cinéma francais en péril"
(de Franse film in gevaar), ,,Oü en est Ie cinéma
francais" (Waar is de Franse film aan toe?), ,,Le
cinéma francais se meurt!" (De Franse film sterft),
Misère du cinéma francais", „Les studios sont
fermés ou tournent au ralenti" (De studio's ziin
gesloten of draaien" in vertraaod tempo), .,11
faut sauver Ie cinéma francais!" (De Franse film
moet gered worden), ,,Le cinéma francais a Ie
droit de vivre!" (De Franse film heeft recht op
bestaan), ,,Notre production nationale ne doit pas
être écrasée par 1'Etat" (De Staat mag onze natio
nale productie niet verpletteren), maar ook ..Le
Cinéma francais vendu a Truman par Léon Blum
(De Franse film is door Blum aan Truman ver
kocht), artikelen, die elk een antwoord trachten te
geven op de vraag: ,,Wat is de oorzaak?". Even
eens ontbreekt het niet aan goede raad. zoars
sommige opschriften bewiizen: ,.Si on lui dnnne
liberté et créditsle cinéma francais n'e<=t nas
condamné" (Indien men haar vriiheid en credi>tf>n
geeft is de Franse film niet tot ondernana n<>-
doemd), ,,Une proposition en faveur du rin£m.=t
francais" (Een voorstel ten aunste van d<> T^n^e
film), ,,Pour sauver le cinéma francais" (Om d<->
Franse film te redden), ,,Un remèdf> a la ense dn
cinéma" (Een geneesmiddel teaen de crisisV. JV
abord de 1'ordre dans la maison!" (Eerst orde in
eigen huis) enz. enz.
Toch is deze verscheidenheid van menina slerkts
schijnbaar, want, op een enkele uitzonderina na.
steken de schrip*ers de hand in einen boezem en
geven onomwonden te kennen, dat het de Franse
natie zelf is, die met een niet te verontschuldigen
kortzichtigheid in enkele jaren tijds 's lands tweede
industrie deed degraderen tot een insolvente
boedel.
Men mag de oorzaak zeker niet zoeken in de
qualiteit van de Franse films, die een zeer hoog
artistiek peil hebben bereikt en waaronder er zijn,
die behoren tot het beste, wat de filmkunst heeft
voortgebracht. De Franse film geniet in het buiten-
DEBACLE