r VAN HET FRANSE FILMBEDRIJF J Een ernstige les, die onze Overheid ter harte moge nemen REEDS een jaar geleden hebben wij, in een overzicht van de Franse productie in 1946, in deze kolommen met nadruk ge wezen op de onheilspellende wolken, welke zich snel boven de Franse film- hemel verzamelden. Er was geen helderziendheid voor nodig om te voorspellen, welke loop de ge beurtenissen zouden nemen en het heeft ons alleen maar verwonderd, dat het 1948 kon worden, voor dat het moeilijk bedwingbare Gallische tempera ment tot uitbarsting kwam. Daarenboven is het nog zeer de vraag of de grote" pers aan de catastrophale condities in het Franse filmbedrijf veel aandacht zou hebben geschonken, indien de ciote werkeloosheid onder het studiopersoneel meer dan 68 is op het ogenblik zonder emplooi door de sluiting van het merendeel der dertien studio's niet geleid zou hebben tot een demon stratie te Parijs, waar honderden werkloze technici met enkele populaire filmsterren aan het hoofd naar de Place de la République marcheerden, toen de politie ,,ten gevolge van een betreurenswaardige vergissing" de betogers met haar gummiknuppels begon te bewerken, terwijl het Parijse publiek be langstellend toezag, naar enkele boosaardige bui tenlandse correspondenten beweerden. Al was oeze demonstratie voor de deelnemers, die slechts uiting wilden geven aan hun verkropte gevoelens, minder genoeglijk dan voor de toeschouwers, zij had in elk geval tot resultaat, dat de belangstelling van de pers eindelijk was gewekt. Wat tal van artikelen in de vakbladen niet had den vermocht, was door deze demonstratie bereikt: een appèl aan de openbare mening. Er zat copy in voor de pers, die het nationale sentiment door felle artikelen, nog meer in vlam zette. Wij laten hier buiten beschouwing of de vermelde demon stratie al dan niet van bepaalde politieke zijde werd georganiseerd. Het is nu eenmaal zo, dat deze crisis in het Franse filmbedrijf niet alleen de inzet is geworden van commerciële of artistieke, maar evenzeer van politieke strijd, ofschoon het er op begint te lijken, dat de patiënt onder al dat gedokter of misschien juist dank zij al dat gedokter zal bezwijken. Wat is Je oorzaak? Voor ons liggen een honderdtal artikelen met vette koppen als: ,,Le cinéma francais en péril" (de Franse film in gevaar), ,,Oü en est Ie cinéma francais" (Waar is de Franse film aan toe?), ,,Le cinéma francais se meurt!" (De Franse film sterft), Misère du cinéma francais", „Les studios sont fermés ou tournent au ralenti" (De studio's ziin gesloten of draaien" in vertraaod tempo), .,11 faut sauver Ie cinéma francais!" (De Franse film moet gered worden), ,,Le cinéma francais a Ie droit de vivre!" (De Franse film heeft recht op bestaan), ,,Notre production nationale ne doit pas être écrasée par 1'Etat" (De Staat mag onze natio nale productie niet verpletteren), maar ook ..Le Cinéma francais vendu a Truman par Léon Blum (De Franse film is door Blum aan Truman ver kocht), artikelen, die elk een antwoord trachten te geven op de vraag: ,,Wat is de oorzaak?". Even eens ontbreekt het niet aan goede raad. zoars sommige opschriften bewiizen: ,.Si on lui dnnne liberté et créditsle cinéma francais n'e<=t nas condamné" (Indien men haar vriiheid en credi>tf>n geeft is de Franse film niet tot ondernana n<>- doemd), ,,Une proposition en faveur du rin£m.=t francais" (Een voorstel ten aunste van d<> T^n^e film), ,,Pour sauver le cinéma francais" (Om d<-> Franse film te redden), ,,Un remèdf> a la ense dn cinéma" (Een geneesmiddel teaen de crisisV. JV abord de 1'ordre dans la maison!" (Eerst orde in eigen huis) enz. enz. Toch is deze verscheidenheid van menina slerkts schijnbaar, want, op een enkele uitzonderina na. steken de schrip*ers de hand in einen boezem en geven onomwonden te kennen, dat het de Franse natie zelf is, die met een niet te verontschuldigen kortzichtigheid in enkele jaren tijds 's lands tweede industrie deed degraderen tot een insolvente boedel. Men mag de oorzaak zeker niet zoeken in de qualiteit van de Franse films, die een zeer hoog artistiek peil hebben bereikt en waaronder er zijn, die behoren tot het beste, wat de filmkunst heeft voortgebracht. De Franse film geniet in het buiten- DEBACLE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1948 | | pagina 7