17 West Europese samenwerking op dit gebied een belangrijke rol kunnen spelen, zowel in economisch als cul tureel opzicht. Ook in België heeft men de vervaardiging van speelfilms ter hand genomen en als wij de be richten mogen geloven is men daar vast besloten rde productie uit te breiden. De vraag is echter t Waar blijft Nederland Zal Nederland bin nen eigen grenzen zijn stem kunnen laten horen? Of misschien zelfs in Europa? Zoals men weet, was in Neder land voor de oorlog reeds een film industrie, welker groei door de oorlogsgebeurtenissen werd afgesne den. Tot nu toe werden er sinds de Bevrijding in hoofdzaak korte documentaire films vervaardigd* De ze korte films demonstreren, ondanks hun tekortko mingen, dat ook in Nederland technische]en creatieve krachten aanwezig zijn, die, mits hun de gelegenheid geboden wordt zich verder te bekwamen, in staat zullen zijn overtuigende bewijzen van vakmanschap te leveren. Men krijgt evenwel slechts de gelegenheid zich in deze, aan de filmvervaardiging verbonden werkzaamheden, te bekwamen, indien er sprake is van een regelmatige productie en de economische ruggegraat van zulk een productie is de speelfilm. Het Nederlands filmbedrijf heeft zich van het nationaal belang, dat met een eigen filmindustrie samenhangt, terdege rekenschap gegeven. Niet alleen dat de Nederlandse hoofdfilm een zeer aan zienlijke besparing aan kostbare deviezen zou ople veren, zij is ook een cultureel belang van de eerste orde. Vandaar dat een algemene ledenvergadering van de Bond zich op 21 April 1947 met een over weldigende meerderheid van stemmen uitsprak over de importantie van dit vraagstuk en het Hoofdbe stuur machtigde al datgene te ondernemen wat nodig is om te verzekeren, dat de exploitatie van de enige in Nederland overgebleven studio, name lijk die te Duivendrecht, zou geschieden door en ten behoeve van het gehele Nederlandse film- en bioscoopbedrijf. De niet geringe financiële bijdra gen, welke daarvoor van de leden worden gevergd en waarvan zij allen weten, dat deze gelden als a fonds perdu gestort dienen te worden beschouwd, hebben zij zonder aarzelen op zich genomen. Na het overwinnen van eindeloze moeilijkheden is men thans met het herstel en de inrichting van de voormalige Cinetone-studio zover gevorderd, dat binnenkort kan worden begonnen met de pro ductie van buitenlandse hoofdfilms. Want hoewel er naast een productie van buitenlandse films ook een productie van Nederlandse films werd gepro- Belangslellend publiek ..in de etalage. Uit de film: ACHTER DE SCHERMEN VAN EEN WARENHUIS' van R. Hornecker jecteerd, zijn de kansen hiervoor sterk gedaald. De financiële experts betwijfelen ten zeerste of het bij de huidige sterk verhoogde vermakelijkheidsbelas- ting mogelijk zal zijn een Nederlandse film te amortiseren. Men moet daarbij voor ogen houden dat een enkele zwaluw geen zomer maakt en dat het slechts bij een regelmatige productie mogelijk is het vakmanschap van alle bij de filmvervaardi ging samenwerkende krachten op peil te brengen. Wij twijfelen er niet aan, dat dit ook voor Neder land bereikbaar had kunnen zijn en dat het zijn bescheiden partij had kunnen spelen in het Euro pees quintet. Men bedenke wel, dat reeds een en kele behoorlijke Nederlandse film, welke in Bel gische, Franse of Britse theaters zou kunnen roule ren, zeer veel zou bijdragen tot kennis van onze eigen zeden en tradities en tot ons nationale prestige. Mochten er in onze Volksvertegenwoordiging leden zijn, die het belang inzien van een nationale filmproductie en die zich af zouden vragen of on der deze omstandigheden ons land niet voldoende initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel kan op brengen om in filmtaal te getuigen van eigen kun nen, dan kloppen zij voor de beantwoording van deze vraag bij de Overheid aan. Nederlands stem is door een kortzichtige fiscale politiek gesmoord, nog voor zij zich kon laten horen, tenzij Hel doet er niet toe of de film een kunst is. Zij is zichzelf. Dat is voldoende 1 S. M. EISENSTEIN

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1948 | | pagina 19