Men had waarschijnlijk van Amerikaanse zij de verwacht, dat de Britse regering na verloop van tijd wel zon capituleren, maar deze week geen duimbreed af van de eenmaal ingeslagen weg. Zij verklaarde zich te allen tijde bereid ieder redelijk voorstel in overweging te nemen, dat aanleiding zou kunnen geven tot het opheffen van de ,,quota-tax", mits een dergelijk voorstel zou neerkomen op een reductie van de dollar- revenuen tot 17 millioen per jaar. Hoeveel en in welke vorm druk werd uitge oefend om de Britse markt open te breken voor de producten van Amerika's eerste industrie valt slechts vaag te schetsen uit de in de pers gesignaleerde uitlatingen, zowel van Amerikaan se als Britse filmprominenten. Het is hier niet de plaats om daar lang bij stil te staan, maar men mag zonder overdrijving aannemen, dat geen middel onbeproefd werd gelaten. Enig in zicht betreffende sommige der gevoerde onder handelingen verkrijgt men uit het in meer dan een opzicht leerzame en inmiddels gepubliceerde vertrouwelijke rapport van de deputatie der Britse exploitanten, welke in October naar de Verenigde Staten reisde om te onderhandelen. Er blijkt zonneklaar uit, dat men de ,,quota-tax" van beide zijden als een politieke kwestie heeft behandeld. Zowel het verstrekken van het restant van de Amerikaanse lening aan Enge land als het European Recovery Program wa ren „argumenten", die gehanteerd werden. Onderhandelingen in impasse Maar John Buil bleek een taai onderhandelaar. Bij de besprekingen van de handelsdelegaties der Verenigde Naties te Genève zijn de Amerika- Bruiloft J Uit de film „KLOMPENDANS" varTP. Schuitema nen er einde Augustus in geslaagd tal van be lemmeringen voor Amerika's .eerste exportar tikel" uit de weg te ruimen (zie Officieel Or gaan no. 141 pag. 11), maar alleen de Britten weigerden hun fiat. En om vooral geen misver stand te laten ontstaan, werden krachtens de artikelen 34 en 37 van de nieuwe Exchange Control Act die op 1 October 1947 in wer king trad aan de Bank of England, de Britse circulatiebank, vérgaande bevoegdheden ver leend ter controle van alle buitenlandse filmpro ductie in Engeland. Sedert 1 October kan een Amerikaans producent, die geen dochtermaat schappij in Engeland heeft, geen films vervaar digen in Britse studio's met Engelse ponden. Hij is verplicht de productiekosten in dollars te fourneren. Met ingang van dezelfde datum zijn de Amerikaanse dochtermaatschappijen verplicht om bij de Bank of England vergunning te vra gen voor iedere film, welker vervaardiging zij uit pondentegoed wensen te bekostigen. Daarbij behoudt de Bank de controle op winsten, welke in het buitenland worden gemaakt met films, in Engeland op deze wijze door buitenlandse pro ducenten vervaardigd. Ondertussen schenen de onderhandelingen de finitief in een impasse te zijn geraakt. De Britse exploitanten zagen met toenemende bezorgdheid het ogenblik naderen, waarop de filmmarkt bij gebrek aan toevoer zou zijn uitgeput, want de quota-tax betrof alle in te voeren films, zodat onder deze condities ook uit de Europese landen geen films meer werden ingevoerd. De Ameri kanen daarentegen gaven openlijk blijk van hun beduchtheid, dat het Britse voorbeeld door an dere landen zou worden gevolgd. De zeer bekwame Sir Stafford Cripps, de Mi nister van Handel (onder wiens departement hei; Britse filmbedrijf ressorteert) die een warme belangstelling heeft voor het bedrijf en niet alleen uit financiële of economische over wegingen - was inmiddels be vorderd tot Kanselier van de Schatkist (Minister van Financiën). De Engelse filmwereld verloor daarmede een krachtige verdedi ger van haar belangen. Ziin op volger, de heer Harold Wilson, was voor het filmbedrijf een on bekende en verklaarde zelf zeer weinig van filmzaken af te weten. Deze 31 jaar oude Minister zag zich plotseling geplaatst voor de herculische taak om de de grond slagen van het Britse filmwezen veilig te stellen en het een voor spoedige toekomst te verzekeren. Een nieuwe filmwet, die voor de

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1948 | | pagina 8