14 REGLEMENT NEDERLANDSE FILMS Vertoningswijze Artikel 4 Elke aangewezen of aanbevolen Nederlandse film moet gedurende tenminste een vertoningsweek in alle normale filmvoorstellingen in de desbetreffende bio scoop worden vertoond. Prolongatie van een zodanige film geldt niet als een nieuwe vertoning. Voordat Griffith kennis maakte met de film had hij reeds een avontuurlijke loopbaan achter zich. Na tal van wederwaardigheden wist hij reeds op zeventienjarige leeftijd een baantje te bemachtigen als verslaggever aan een dagblad en trachtte hij zich toe te leggen op het schrijven van toneelstuk ken. Op advies van een vriend, die hem vertelde dat alle grote toneelschrijvers acteurs geweest waren, liet hij de krant in de steek om zich bij een reizend toneelgezelschap te voegen. Gedurende de volgende jaren speelde Griffith toneel en schreef tal van gedichten, toneelstukken en korte ver halen, waarvan er af en toe wel eens een ge plaatst werd in een der toen reeds talrijke Ame rikaanse weekbladen, o.m. het nog bestaande Collier's Weekly. Toen hij in 1907 eens zonder werk in New-York vertoefde, accepteerde hij door geldgebrek gedre ven een baantje als filmacteur bij de American Mutoscope and Biograph Company. Hij trad bij de film op onder de naam ,,Lawrence" Griffith, daar hij zijn connectie met de film geheim wilde houden. Zijn plan was om zo spoedig mogelijk zoveel geld te verdienen, dat hij zich op zijn levensdoel zou kunnen toeleggen: schrijven. En toen men hem, na één jaar als acteur en scenarioschrijver werkzaam geweest te zijn, de regie van een film wilde toe vertrouwen, aarzelde Griffith, maar accepteerde ten slotte, nog steeds met het voornemen om zo spoe dig mogelijk zijn werkzaamheden bij de film te beëindigen. Daarvan is echter niets gekomen. Van Juni 1908 af, toen hij zijn eerste film The adven- tures of Dolly regisseerde, is hij meer dan twintig jaar in het filmbedrijf werkzaam geweest. Griffith kwam naar de film op een tijdstip, dat deze aan het begin stond van haar ontwikkeling als eigen kunstvorm. Op de grondslagen, die reeds door Méliès en Porter waren gelegd, zou hij de filmlisch-stilistische uitdrukkingsmiddelen tot ont wikkeling brengen. Van meet af aan voelde hij de noodzaak van een techniek, om de emoties van de toeschouwer op te wekken en te bespelen, een middel waardoor actie kon worden ontwikkeld, het tempo opgevoerd, atmosfeer geschapen, en het hele verhaal met meer vlotheid en afwisseling tot uit drukking gebracht. Ofschoon zelf toneelspeler, wierp hij alle toneeltradities, die de ontwikkeling van het filmmedium belemmerden, over boord. Dit alles voltrok zich in de jaren tussen 1908 en 1914, die men Griffith's leertijd zou kunnen noe men. Een periode, waarin hij enige honderden films vervaardigde, vele de vrucht van nieuwe experimenten en inspiraties. Om slechts enkele van de belangrijkste te noemen. In de film For Love of Gold, een bewerking van Jack London's Just Meat, introduceerde hij de bewegende camera. Hij bracht de camera in de scène dichter bij de acteur een instelling, die nu bekend is als de full shot of totale zodat men diens pantomime nauwkeuriger kon gadeslaan. Hoe onbelangrijk ons dit thans moge voorkomen, het was indertijd een revolution- naire daad, die grote gevolgen zou hebben. Nie mand vóór Griffith had er ooit aan gedacht om de positie van de camera tijdens een scène te wijzigen; tot dan toe was zij onwrikbaar aan haar statief ge kluisterd gebleven. In plaats van de acteur werd nu de camera het middelpunt en de scène werd voortaan verdeeld in of liever samengesteld uit een aantal verschillende instellingen. Een volgende, logische, stap was de toepassing van de close-up in Enoch Arden. Weliswaar was reeds ongeveer vijf jaren van te voren in Porters Great Train Robbery een close-up als stunt" ver schenen een bandiet vurende in de richting van het publiek maar hier was het de natuurlijke dramatische aanvulling van de reeds eerder toege paste instellingen full shot (totale) en long shot (overzicht). Een andere niet minder belangrijke gebeurtenis m Enoch Arden was een doelbewuste stap in de richting van de ontwikkeling van de montage. Voor de eerste maal werd hier n.1. door een z.g. .scher pe" montage d.i. het scherp afsnijden van twee stukken film, waardoor het ene beeld zonder over gang door het andere wordt afgelost twee beel den van personen, die zich op honderden mijlen afstand van elkaar bevonden, in een directe ge- dachteverbinding gebracht. Dit verwekte een storm van critiek. De ongerust geworden productie-maat schappij vreescTe een debacle, herdoopte de film After many years en bracht haar onmiddellijk in de handel om... tot haar niet geringe verbazing te ontdekken, dat dit nieuwe werk allerwege als een meesterstuk werd begroet. Het was een der eerste Amerikaanse films, welke het buitenland geschikt achtte voor import. Griffith echter, had de grote betekenis van de montage begrepen. Binnen een jaar wist hij zowel ruimte als tijd door montage te overwinnen en toen hij in The Lonely Villa voor het eerst door een dynamische montage beelden van vrouw en kin deren, door inbrekers bedreigd, in steeds sneller tempo afgewisseld met die van de te hulp snellende echtgenoot de spanning tot het ondraaglijke wist op te voeren, kende het enthousiasme van het op geluchte publiek bij de redding-op-het-laatste- nippertje geen grenzen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1948 | | pagina 16