Maar ook andere problemen hadden zijn aan dacht. Hij eiste van zijn acteurs een „meer natuur lijk" acteren, dan destijds op het toneel geschiedde en hij overreedde de directie van zijn maatschappij beslag te leggen op de beste krachten, onverschil lig wat de financiële consequenties waren. Hij eiste lang en zorgvuldig repeteren in tegenstelling tot het heersende gebruik om na een bespreking maar zoveel mogelijk op goed geluk ineens op te nemen. In zijn goed bedoelde streven naar betere inhoud .bewerkte" hij in die jaren niet alleen London en Tennyson, maar greep zelfs naar Shakespeare, Tolstoi, Poe, O'Henry, Reade, Maupassant, Ste- venson en Browning. Aan de belichting van de film werd destijds zeer weinig aandacht geschonken. In The Drunkard's Reformation bewees Griffith, dat het licht een van de belangrijkste expressiemiddelen van de film is. Door eindeloos experimenteren ontwikkelde hij een belichtingstechniek, waarmede hij zowel gelei delijke overgangen als contrastwerking verkreeg. Toen hij vernam van de gunstige atmosferische omstandigheden en van de picturale mogelijkheden van het Californische landschap, verliet hij in de winter van 1910 New-York en improviseerde een studio in een der buitenwijken van Los Angeles. De Amerikaanse films hadden omstreeks 1911 nog steeds een lengte van ten hoogste 300 meter. De producenten meenden, dat een langere film onverkoopbaar zou zijn. Griffith, die een steeds groeiende hinder ondervond van deze willekeurige beperkingen, begon films te vervaardigen, die tweemaal zo lang waren en tegen het einde van 1912 waren de opvattingen der verhuurders al zo gewijzigd, dat zij films van 600 en zelfs van 900 meter onmisbaar achtten voor de handel. Omstreeks die tijd besloot hij zijn pseudoniem ,,Lawrence" niet meer te voeren en werkte voortaan onder eigen naam. Hiermede gaf hij te kennen, dat hij zijn métier gekozen had; manen medium hadden elkaar ten slotte ge vonden. Tegen 1913 werd Amerika vrij plotseling overstroomd met een vloed van Europese films van res pectabele lengte ~- zelfs tot 1600 meter waarin tal van beroemd heden van het Continent optraden als Sarah Bernhardt, Helen Gardner en Asta Nielsen. Deze films werden door het publiek met geestdrift ont vangen. De Amerikaanse producen ten zagen dit met lede ogen aan en toen zij vernamen, dat een parvenu, een zekere Adolph Zukor, een contract had getekend voor de productie van films van zulk een ongehoorde lengte in de Verenigde Staten zelf, waren zij met stom heid geslagen. Deze parvenu" intussen was voor bestemd om een der leidende figuren te worden van het Amerikaanse filmbedrijf, aanvankelijk als eerste producent en later als president van de Paramount Pictures Corporation. Maar Griffith, vastbesloten films te maken die deze buitenlandse producten zouden overtreffen, werkte verbeten voort en binnen enkele jaren ver baasde hij de wereld met zijn twee grootste films The Birth of a Nation en Intolerance. Deze films, ware hoogte punten in de filmhistorie, overtroffen alle andere films van die tijd in compositie, verbeel dingskracht en inhoud. Zij bewezen niet alleen Griffiths vermogen als creatief kunstenaar, maar ook, dat de film voorbestemd was een van de meest invloedrijke machten te worden in de samenleving. Beide films werden over de gehele wereld met be wondering en geestdrift ontvangen, vooral bij de filmregisseurs in andere landen, als Duitsland en Frankrijk, maar in het bijzonder in Sovjet Rusland. Met deze films had Griffith het hoogtepunt van zijn artistieke kunnen bereikt; zij vormen het keer punt van zijn verdere loopbaan in de filmwereld. Wel regisseerde hij nog een aantal films, maar hij had het contact met het publiek verloren. In op dracht van de Geallieerden had hij nog tijdens de oorlog aan een tweetal anti-Duitse propaganda films gewerkt, die geen succes bleken te zijn. In de herfst van 1919, nog op het toppunt van zijn roem, stichtte hij met drie andere leidende per soonlijkheden uit Hollywood Charles Chaplin, Mary Pickford en Douglas Fairbanks -een pro- De enige weg in net ondoordringbare oerwoud is de rivier. Met moeite slepen de bosnegers hun boten door de ondiepe stroom versnellingen. Uit de film: „HET OERWOUD VAM SURINAME" van de productiegroep Polygoon-Profilti

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1948 | | pagina 17