19 voor bijwerk op 25 Bij de Brits- Amerikaanse filmovereenkomst van Juni j.1. werd een jaarlijks deviezencontingent van £4.250.000 of $17.000.000 beschik baar gesteld voor auteursrechten voor Amerikaanse films, dit is slechts het vier de deel van het contingent der vooraf gaande jaren. F r a n k r ij k heeft bij de op 16 Sep tember j.1. getekende overeenkomst ter herziening van het zogenaamd accoord Blum-Byrnes het importquotum voor Ame rikaanse films vastgesteld op 121 per jaar en het aantal verplichte vertoningsweken voor Franse films gebracht van 16 op 20 weken per jaar. Tevens wordt thans van alle Frans sprekende films een belasting op het uit brengen, een zogenaamde ,,taxe de sortie", van frs. 400 per meter geheven ten bate van het hulp fonds. Men moet hierbij in aanmerking nemen, dat practisch iedere in Frankrijk te importeren buitenlandse film moet worden nagesynchroni seerd en dat de producenten van Franse films subsidies uit het hulpfonds zullen terugontvangen. Zweden heeft twee-derde deel van de over te maken revenuen van Amerikaanse films ge blokkeerd, maar past geen verdere restricties toe. Noorwegen staat de Amerikanen toe twee millioen kronen per jaar te converteren, maar slechts de helft van dit bedrag mag worden over gemaakt naar de Verenigde Staten. De maximum filmhuur is vastgesteld op 30 Buitenlandse films zijn aan een aanmerkelijk hogere vermake- lijkheidsbelasting onderworpen dan de nationale producties. Denemarken heeft een deviezencontingent van 125,000 per jaar voor Amerikaanse films, welker import is beperkt tot 80 hoofdfilms per jaar. Bovendien is er sprake van een 10% in voerrecht voor films. Finland heeft alle revenuen van buitenland se films geblokkeerd. IJ s 1 a n d heeft alle filmrevenuen in dollarre keningen geblokkeerd. In Italië is de invoer van films geheel vrij, maar alle revenuen blijven geblokkeerd. Griekenland heeft een contingent van 500.000 per jaar voor Amerikaanse films vast gesteld en koestert het plan de filmhuurpercen- tages drastisch te verlagen. Portugal is naar verhouding een betrekke lijk goede afzetmarkt voor Amerikaanse films. Alle belastingen medegerekend ontvangt de staat Olie is de hron van Curacao's welvaart. Gezicht op een ge deelte van de reusachtige raffinaderij. Uit de film „CURACAO. KRUISPUNT VAN WERELD WEGEN" Polygoon Profilti ongeveer 25 van de revenuen. Men overweegt thans vaststelling van een quota. T u r k ij e is een gecompliceerde markt, daar de regering geen enkele buitenlandse of dochter maatschappij toestaat in dat land werkzaam te zijn. Zwitserland maakt de dollar- en ponden- revenuen weliswaar over, maar de Bondsregering- controleert de import van buitenlandse films door voor iedere film een invoervergunninng te eisen. Zij heeft de import van Amerikaanse films mei: 10% verminderd. In de Oostelijke staten, waar het filmbedrijf ge nationaliseerd is met name Rusland, T s j e- c h o-S lowakije, Polen, Roemenië en H o n g a r ij e is de import beperkt tot enige tien tallen films per jaar, welke dan nog uitsluitend outright worden gekocht. In Spanje mag een aantal films worden ge ïmporteerd in een bepaalde verhouding tot het aantal in dat land vervaardigde films, dat door die importeurs, waarmede men zaken doet, wordt gedistribueerd. Met O o s t e n r ij k kunnen de importeurs van Amerikaanse films zaken doen in een zeer be scheiden omvang. Zoals reeds medegedeeld heeft het Ameri kaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken er herhaaldelijk bij de Amerikaanse producenten op aangedrongen hun films in de buitenlandse bio scopen te blijven vertonen, zelfs indien geen dol- larrevenuen kunnen worden overgemaakt. Zij acht dit vlagvertoon om bepaalde redenen zeer ge wenst en de grote maatschappijen blijken dit ad-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1949 | | pagina 21