10
Als de onbrandbare 35 mm.-film algemeen wordt
(Kinematograpn WeeKiy)
met een gloeilamp van 1000 Watt door de
toepassing van het grotere beeldformaat veel
betere beelden dan welke 16 mm machine met
1500 Watt gloeilamp ook. Het gedachte voor
deel van de lichtgewicht-machine valt dus
geheel weg.
4e.) Het verschil in geluidskwaliteit met de 35 mm
film is zelfs voor leken waar te nemen.
De moderne 35 mm transportabele machine
met roterende filmbaan, waarvan het gewicht
ten opzichte van de vroegere creaties slechts
nog een fractie hiervan betekent, is zeer zeker
zo goed als welke permanent opgestelde pro
jector ook en men heeft bij de 35 mm nitraat-
film geen last van overgevoeligheid voor vocht
met de hieraan verbonden krimp en rek van
de filmband. Door het rekken en krimpen
wordt de geluidsband niet onbelangrijk langer
of korter, hetwelk bij de reproductie van deze
geluidsstrook tot de eigenaardigste, hinder
lijke, geluidseffecten aanleiding geeft.
5e.) De snelheid, waarmede de 16 mm film bij
projectie van 24 beeldjes per seconde de ge-
luidsaftastinrichting passeert, is circa 2x/2 maal
zo langzaam als dit het geval is bij de 35 mm
film; dit veroorzaakt een groot gebrek aan
hoge tonen.
Dit legt bij spreken weinig gewicht in de
schaal, doch bij muziek des te meer.
6e.) De 16 mm copie is onder bepaalde omstandig
heden niet goedkoper maar duurder dan de
35 mm copie.
De Amerikanen hebben ten behoeve van de
troepen over zee van alle normale speelfilms
gelijktijdig met de geluidsopname voor 35 mm
een geluidsband voor 16 mm opgenomen. En
kele studio's doen dit nog, andere niet meer.
Hiermede een 16 mm copie vervaar
digen is zeer eenvoudig. Het beeld
wordt verkleind afgedrukt en hier
naast de 16 mm geluidsband geco-
pieerd. Voettitels geven natuurlijk
grote moeilijkheden vanwege het
zeer kleine formaat.
Hoe is echter de normale gang van
zaken?
Wij ontvangen uit Amerika of En
geland een 35 mm duplicaat nega
tief, getrokken van het originele ne
gatief door middel van een zoge
naamd ,,blueprint" positief. Geluid en beeld
dus tegelijkertijd.
Hiervan een 16 mm copie te maken is niet zo
eenvoudig. Het beeld kunnen wij verkleinen,
echter de geluidsstrook niet. Deze moeten wij
overschrijven om een dragelijk resultaat te
krijgen. Dat betekent een extra geluidsnega
tief met alle hieraan verbonden kosten.
Het betitelen van 16 mm-films is een vraag
stuk op zichzelf. Het zal echter zeker zo duur
zijn als de titeling van een 35 mm-film.
De copie is dus onafhankelijk van het for
maat practisch zo duur als een normaal-
film.
Een kleine bedrijfsgroep zal deze kosten moe
ten dragen, terwijl zij bij gebruikmaking van
een 35 mm-film kan profiteren van de reeds
aanwezige copieën.
Kodak heeft een nieuwe onbrandbare drager
voor 35 mm-film gevonden, het cellulose aceto bu-
tyrat"-materiaal, hetwelk de goede eigenschappen
heeft van de brandbare nitraatfilm en daarbij bo
vendien nog onbrandbaar is (zie Offic. Orgaan
no. 146).
Door de Technische Commissie van de Neder-
landsche Bioscoop-Bond zijn uitgebreide proe
ven met dit materiaal genomen, om na te gaan, of
de levensduur en houdbaarheid van dit materiaal
met die van de tot nu toe toegepaste celluloid-film
kunnen wedijveren. De resultaten zijn zeer bevre
digend.
De prijs van dit soort film is nog iets hoger dan
van de gebruikelijke.
De voordelen zijn echter dusdanig, dat over
schakeling hierop zeer zeker gerechtvaardigd is.
Als wij in de toekomst over de gehele linie op
dit materiaal kunnen overgaan, is met één slag het
16 mm-probleem opgelost.
De brandweerautoriteiten tonen hiervoor grote
belangstelling en geen enkel bezwaar zal dan
meer bestaan om met de 35 mm machine weder
tussen het publiek te gaan staan.
Cabinebranden, veroorzaakt door de nitraat-film,
^a-«tó)i^Wii****<«*#é»itóW^*<*<^^