U.S.A. 14 „Domani e troppo tardi". Regie: Leonide Moguy. De drie prijzen voor de korte film werden respectievelijk toegekend aan „V i s i t e a Pi- casso" (België) van Paul Haesaerts, „Mille- simo di millimetro" (Italië) en „L e s charmes de 1'E x i s t e n c e" (Frankrijk) van J. Grémillon en P. Kast. Edward Dmytryk (Gr. Brittannië) ver wierf de prijs van de Italiaanse filmcritici voor zijn film „Give us this day" en Jean Cocteau de prijs van de Fipresci (internatio nale organisatie van filmcritici) voor O r p h e. Buiten mededinging werden tijdens het festival vertoond: Rosselini's „Stromboli", „Ce siècle a 50 ans" (Frankrijk), van Denise en Roland Tual, „Surros de Sangre" (Argentinië), van Hugo del Caril, ,,Give us this day" (Gr. Brittannië), van Edward Dmytryk, alsmede een Chinese film. Meer dan de helft der mededingende films, vertegenwoordigende de deelneming van 21 lan den, beleefde in Venetië haar wereldpremière. Ruim driehonderd journalisten bewezen door hun aanwezigheid, dat de publieke belangstelling voor de Biënnale nog steeds stijgende is. Op 6 September werd door Z.H. Exc. Mgr. Carlo Agostini Patriarch van Venetië, in de kathedraal van St. Marcus een Mis gecelebreerd, welke plechtigheid werd bijgewoond door de vol tallige delegaties der landen, die vertegenwoor digd waren op de congressen van de Union Euro- péenne de 1'Exploitation Cinématographiquc (Europese Unie van Bioscoopexploitanten) en van de Fédération Internationale des Associa- tions de Producteurs de Films (Internationale Federatie van Bonden van Filmproducenten). In een toespraak wees de Patriarch op de grote verantwoordelijkheid van al degenen, die in het filmbedrijf werkzaam ziin en op de betekenis van de film in de huidige samenleving. Tijdens de op de plechtigheid volgende recep tie liet de Patriarch zich alle leden der delegaties, waaronder de Nederlandse, persoonlijk voor stellen. Hoge pauselijke onderscheiding voor de initiatief nemer van de Motion Picture Production Code Namens Z.H. Paus Pius XII heeft Z.Em. Kar dinaal Francis Spellman op Vrijdag 14 Juli j.1. aan Martin Quigley, de bekende uitgever van Amerikaanse filmvakbladen, de versierselen uitge reikt van de Orde van St. Gregorius de Grote. Deze hoge pauselijke onderscheiding werd de heer Quigley verleend als waardering voor zijn streven tot handhaving van juiste morele en maatschap pelijke normen in de film als middel tot ontspan ning. De installatie werd onder meer bijgewoond door Zijne Hoogwaardige Excellentie William A. Scully, Coadjutor Bisschop van Albany en voor zitter van de Filmcommissie der Katholieke Bis schoppen, de heren W. H. Hays, oud-voorzitter van de Motion Picture Producers and Distributors of America Inc., Ned. E. Depinet, voorzitter van de Raad van Filmorganisaties (COMPO), James Mulvey, voorzitter van de Vereniging van Onaf hankelijke Filmproducenten (SIMPP) en J. O. 'Hara van de Motion Picture Association of Ame rica. Kardinaal Spellman herinnerde in zijn toespraak aan de pauselijke zendbrief ,,Vigilanti Cura", waarin onder meer wordt gezegd: ,,Weest op Uw hoede en werk opdat de film niet langer een school van verderf zij, maar worde getransformeerd in een doeltreffend instrument voor de ontwikkeling en verheffing van de mens heid". Martin Quigley", zeide de kardinaal, tracht deze aansporing te volgen en heeft daardoor een waardevolle dienst bewezen in het algemeen be lang en in het belang van het bedrijf zelf, waarin hij werkzaam is. De Production Code, welke hij in het leven riep en in 1930 in Hollywood introduceerde en over welks handhaving zich zijn voortdurende waakzaamheid in de daaropvolgende jaren uit strekte, heeft veel goeds tot stand gebracht op het gebied van de film als middel tot ontspanning en is het middel geweest ter vermijding van veel kwaad. Voor de heer Quigley en voor al die consciën tieuze en verlichte personen in het bedrijf, die hem hebben aangemoedigd en met hem aan deze taak hebben samengewerkt, moge deze waardering van onze Opperpriester Paus Pius XII een bron van voldoening zijn". In zijn dankwoord zeide de heer Quigley: ,,Het is mij een grote voldoening uit Uw handen deze onderscheiding te ontvangen, welke mij door Zijne Heiligheid werd verleend. Het zal voor alle ver antwoordelijke personen in het Amerikaanse film bedrijf een bron van grote voldoening zijn er ken nis van te nemen, dat zijn Production Code, nu in het twintigste jaar van zijn bestaan, deze door luchtige erkenning heeft verkregen". Zoals bekend is de Motion Picture Code een systeem van voorschriften, gebaseerd op objectieve zedelijke beginselen, dat als leidraad dient bij de vervaardiging van films (zie Officieel Orgaan no. 137 dd. 9 Mei 1947: De film als middel tot ont spanning). Hij is dus in feite een vorm van vrij willige preventieve censuur, welke de producenten zich hebben opgelegd en die reeds in onderschei-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1950 | | pagina 15