gemakkelijk in het geheugen kunnen worden op genomen en vermelding van telefoonnummers en dergelijke, moeilijk te onthouden, bijzonderheden zijn dus uit den boze. Het is natuurlijk moeilijk om bij al deze beperkingen een pakkende reclameplaat te maken, maar als men er in slaagt, dan ontstaat een product, dat uit een oogpunt van artisticiteit en reclame grote waarde heeft. Dat alles eist aan leg, ervaring en deskundigheid. Daarom is het onverstandig om bij het ontwerpen van projectie platen de adviezen van de deskundigen in de wind te slaan. En dat is iets dat nog maar al te vaak voorkomt." Spreker toonde dit aan met enige te zijner be schikking staande platen, die als gevolg van de ondeskundige eisen van de opdrachtgevers, die niet naar goede raad hadden willen luisteren, be dorven waren door een overlading met gegevens of afbeeldingen. De heer Hagenberg wees er verder op, dat in een middelmatig grote bioscoop ongeveer 40.000 bezoekers per maand komen en dat de prijs van de bioscoopreclame per bezoeker heel wat lager is dan een advertentie per lezer. Onder de 134 millioen mensen, die gemiddeld per week naar de bioscopen in Nederland gaan, zijn jonge mensen tot dertig jaar en vrouwen sterk in de meerderheid, zulks in tegenstelling met de dagbladen, die in hoofdzaak door oudere mensen en vooral door mannen gelezen worden. Bioscoopreclame is mede zo waardevol, omdat vrouwen zeker drie maal zoveel geld uitgeven als mannen, en jonge mensen veel meer geld dan ouderen aan kleding, meubilair, gramofoons, radio- toestellen en sportartikelen besteden. Ten slotte vertelde spreker dat bij een onlangs te Haarlem onder het publiek gehouden opinie onderzoek over de vraag welke platen de bezoe kers het meest interesseren, gebleken is, dat een plaat over woninginrichting de grootste en een over pruimtabak de minste belangstelling hadden. Deze uitslag verschilde sterk van de opvatting der deskundigen, die een geheel andere projectie plaat de beste hadden gevonden. Hij deed ten slotte uitkomen, dat de projectie plaat bij uitstek geschikt is als reclame voor merk artikelen en dat de wekelijks herhaalde inwerking op de bioscoopbezoeker vele reclamemedia in kracht en duurzaamheid overtreft. Deze lezing werd met interesse gevolgd. De vertoning van reclamefilms werd hierna voort gezet en na afloop was er een gezellig samenzijn in een der studioruimten. Wat de geboden films betreft zij nog gememo reerd, dat het aantal zeer groot was, misschien iets te groot om de aandacht van de bezoekers voortdurend gespannen te houden. Daardoor ver loren de soms bijzondere knappe en geestige film- reclame-trouvailles iets van hun waarde. Er wer den vertoond Nederlandse, Belgische, Engelse, Franse, Zwitserse en Scandinavische films, waar onder een documentaire propagandafilm van K.L.M., een documentaire propagandafilm van Blue Band, alsmede een documentaire film over het Nederlands klokkengietersbedrijf. Meer dan de helft bestond uit kleurenfilms. Zonder aan de kwaliteit van andere films te kort te doen, mogen als films, die bijzonder opvielen op grond van haar reclamewaarde worden genoemd: de Belgische films voor Odol, Palmolive, voor de Algemene Belgische Levensverzekering Maatschappij, het Wasmiddel Mir, de Belga-cigaret, de Deense films voor Pepsodent en een babyvoedingsmiddel, de Nederlandse film voor Siera-radio, de Zwit serse films voor Zeilers Kraftwein, alsmede voor Sais-olie en margarine (Belgische producten) en de Nederlandse films voor Het Vrije Volk, Vino- lia, Philips Radio, Radion, Chocomel, Philips rij wiellantaarns, Kempt, Philips flitscamera, Lux toiletzeep, Philips auto-radio en trouble-light, Po pe-lamp, Royco soepen, Faampepermunt, Philips infraphil en de Lucas Bolsfilm, een Engelse ge tekende poppenfilm over stroombesparing-piek- uren. Solo margarine (Belgisch), „Players- please" (Engels) en Spa (Belgisch). Op de reclamefilmdag van het vorig jaar was reeds opgevallen hoezeer de Nederlandse reclame- filmproductie haar achterstand heeft ingehaald en thans bleek duidelijk, dat het Nederlandse product zelfs uitsteekt boven de gemiddelde buitenlandse reclamefilm. Deze films zijn inderdaad een pro gramma-aanvulling van de bioscopen waaraan de bezoekers genoegen beleven. Hoe hoog de recla mewaarde van deze films wordt aangeslagen blijkt wel uit het feit, dat verschillende grote industrie- en van wereldnaam voor haar vele producten steeds opnieuw reclamefilms laten vervaardigen. LIQUIDATIE WAARBORGSOM In verband met de liquidatie van de door wijlen de heer L. Wille, voormalig exploitant van het Luxor Theater te Zaltbommel, Mevr. M. v. Wely- Luxembourg te Arnhem, voormalig exploitante van een reisbioscoop en, enige permanente biosco pen, alsmede wijlen de heer P. A, Aardenburg, voormalig exploitant van het Scala Theater te Medemblik, bij de Bond gedeponeerde waarborg sommen worden de leden uitgenodigd eventuele vorderingen op genoemde personen, binnen acht dagen na het verschijnen van deze publicatie schriftelijk bij het Bondsbureau in te dienen. 27 niiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiMiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirn ,,Would-be-hervormers, op zoek naar gemakkelijke j oplossingen, beschouwen de film als de voornaamste oorzaak van plichtverzuim, misdaad en dronkenschap. 1 Maar dit zijn symptomen van sociale en individuele pathologie, met een ingewikkelde geschiedenis." (Dr. Hortense Powdermaker, 1 anthropologe, Queens College: Annals of American Academy of Political and Social Science, November 1947, p. 80). I Q]lllllllllllltUtll<im!lllllMIIIIIIIIIIII]IMIIIUlllllllllll!llllü!]lllllltll]llllllllllllllllUI!IIIIIIUIIIIIIIIIIIIIII!lllllUtllllllllll!ttlllUlllllllllllllQ

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1951 | | pagina 28