MIJLPAAL waarvan er na de productie van de betrokken films 939 werden afgevoerd naar de „release index"; is de Children's Film Library zó in aanzien en populariteit gegroeid, dat meer dan. 4.000 biosco pen speciale matinée's organiseren met program ma's die door deze instelling worden aanbevolen; heeft het Technical Services Department meer dan 4.500 inspecties gehouden van inrichtingen van cabines en projectie van films; werden er copieën van 44 hoofdfilms en bijna 200 journaals en korte films aan het Ministerie van Buitenlandse Zaken ter beschikking gesteld ter vertoning in de ambas sades van de Verenigde Staten en op buitenlandse filmfestivals en werden meer dan 3.620 onder werpen in de journaals behandeld, die in 69 landen werden vertoond. Ten slotte blijkt het aantal door leden van de M.P.A.A. vervaardigde hoofdfilms in 1951 het hoogste te zijn geweest sedert 1944 namelijk 282 in de Verenigde Staten en 31 in het buitenland. Dit verslag, méér dan alleen maar een jaarover zicht van een belangrijke organisatie omdat het in feite een analyse geeft van het gehele Ameri kaanse filmwezen, is mede door zijn eenvoud en overzichtelijkheid een betrouwbare gids voor hen die zich wensen te oriënteren over de structuur en de activiteit van dat voor velen zo raadselach tige iets wat men Hollywood'' noemt, maar waar onder de Amerikaanse vakman eenvoudigweg ver staat: de filmindustrie. Een ander en zeker niet alleen voor bedrijfs- genoten lezenswaardig document is het verslag van de Centrale Commissie voor de Filmkeuring over het jaar 1951 17 Qiiiiiiiimini»umimmiiiiniiiiiunuimmiiiimmiiiiiiiiiimmiiiiiiimmiluimmuiimiimimmimiiimimmmiimmiiiimmiiiiiiii iiinmiinunininillimninimiiniiiiiiiniiinmniinniinl NAGENOEG onopgemerkt heeft de geluidsfilm op 6 October j.l. hei zilveren jubileum gevierd van haar eerste „sprekende" optreden in het open baar. Een optreden, dat plaats vond in een tijd, waarin het wereldfilmbedrijf zijn eerste ernstige crisis door maakte. Tot 1927 had het bioscoopbezoek zich in de meeste landen in een steeds stijgende lijn bewogen, maar in dat jaar trad, eerst in de Verenigde Staten en daarna in andere landen een ernstige terugloop in, onder meer het gevolg van een over de gehele wereld op tredende economische crisis. In een wanhopige poging om aan een dreigend bankroet te ontkomen, lanceerde Warner Brothers een nieuwtje, de eerste film met geluid, dat wil zeggen met muzikale begeleiding en geluidseffecten. Op 26 Augustus 1927 beleefde deze film „Don Juan" haar eerste vertoning in het Manhattan Opera House in New York City. In den beginne was het filmbedrijf door dit „snufje" niet bepaald gealarmeerd. Het publiek was echter en thousiast en legde zo'n duidelijke voorkeur aan de dag voor „The Better Ole", „When a Man Loves" en vele korte films alle films met muzikale begeleiding die de zich herstellende Warner in een snel tempo uitbracht, dat de grote maatschappijen de koppen bij elkaar staken. Zij aarzelden, want de moeilijkheden waren groot. Er zouden enorme investeringen moeten worden gedaan, nieuwe geluidsdichte studio's, geheel nieuwe apparaturen en. een totaal andere techniek. Terwijl die beraadslagingen nog in volle gang waren presenteerde Warner Brothers op 6 October 1927 de eerste speelfilm met muziek. èn dialoog: The Jazz Singer, die een daverend succes werd. Het opgetogen publiek bleek nog meer gefascineerd door de dialoog, dan door de muziek en daarmede had de geluidsfilm het pleit gewonnen. In enkele jaren steeg het bioscoopbezoek in de Verenigde Staten van 60.000.000 in 1927 tot over de 110.000.000 in 1929. Tot haar verbazing moest Wall Street constateren, dat de grote beurskrach van 1929, welke de gehele financiële wereld tot op haar grond vester, deed schudden, het filmbedrijf ten slotte niet kon deren, omdat ondanks depressies, nationale crises en onrust de stijging van het bioscoopbezoek, ingezet door de verschijning van de geluidsfilm, blééf aan houden. Blééf aanhouden, óók toen de „radio-boom" begon en profeten voorspelden dat de radio de bio scopen zou ontvolken. L'histoire se repète. Weer hebben ongeluksprofeten het naderende einde van het filmbedrijf voorspeld, maar nog zijn hun woorden niet verklonken of reeds blijkt dat hun diagnose, televisie-i:is, niet juist is ge weest en zij de symptomen niet hebben onderkend. Op een ogenblik namelijk dat de televisie in de Ver enigde Staten een reeks van hoogtepunten beleefde en tegelijkertijd de zomerhitte de steden teisterde, deden de bioscopen, óók die in streken met dichte televisienetten, betere zaken dan zij in de voorafgaan de maanden hadden gedaan. In plaats van de in 1946 ingezette daling was een stijging ingetreden, welke zich heeft voortgezet, zelfs op Labour Day (voor het bedrijf de slapste dag van het jaar, waarop volgens de statistieken ruim 40.000.000 auto's op weg zijn met mensen, die de steden ontvluchten om buiten ontspan ning te zoeken) en zich is blijven voortzetten. Wall Street heeft intussen de les van 1929 beter begrepen dan op sensatie beluste journalisten. Zij heeft de symptomen wél onderkend en daarom sedert 1946, ondanks bouwbeperkingen, een slordige $1.500.000.000,— gestoken in de bouwvan nieuwe bio scopen, is bezig nog verdere en nog grotere investe ringen te doen in de bouw van meer dan 2000 drive- ins en 1000 premièretheaters. De aandelen van de productiemaatschappijen staan hoog genoteerd, omdat haar inkomen in 1951 met vier percent is gestegen en zij in 1952 een record-opbrengst verwachten. En met dat al nadert de film, door al die onrust onberoerd, een nieuwe mijlpaal, de afsluiting van de zwart-wit periode en de verschijning van de drie dimensionale film. Voor ons bedrijf betekent dit straks een reeks van nieuwe investeringen. miniminmimmiuimminiminiiiimiiiimmimmmmiiiiimiiiimmmmmmmiminiminiinunniniimnmminimnminiuumuiinuhuiiiiininmi"I I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1952 | | pagina 18