MIJLPAAL
waarvan er na de productie van de betrokken films
939 werden afgevoerd naar de „release index";
is de Children's Film Library zó in aanzien en
populariteit gegroeid, dat meer dan. 4.000 biosco
pen speciale matinée's organiseren met program
ma's die door deze instelling worden aanbevolen;
heeft het Technical Services Department meer dan
4.500 inspecties gehouden van inrichtingen van
cabines en projectie van films; werden er copieën
van 44 hoofdfilms en bijna 200 journaals en korte
films aan het Ministerie van Buitenlandse Zaken
ter beschikking gesteld ter vertoning in de ambas
sades van de Verenigde Staten en op buitenlandse
filmfestivals en werden meer dan 3.620 onder
werpen in de journaals behandeld, die in 69 landen
werden vertoond. Ten slotte blijkt het aantal door
leden van de M.P.A.A. vervaardigde hoofdfilms
in 1951 het hoogste te zijn geweest sedert 1944
namelijk 282 in de Verenigde Staten en 31 in het
buitenland.
Dit verslag, méér dan alleen maar een jaarover
zicht van een belangrijke organisatie omdat het
in feite een analyse geeft van het gehele Ameri
kaanse filmwezen, is mede door zijn eenvoud en
overzichtelijkheid een betrouwbare gids voor hen
die zich wensen te oriënteren over de structuur
en de activiteit van dat voor velen zo raadselach
tige iets wat men Hollywood'' noemt, maar waar
onder de Amerikaanse vakman eenvoudigweg ver
staat: de filmindustrie.
Een ander en zeker niet alleen voor bedrijfs-
genoten lezenswaardig document is het verslag
van de Centrale Commissie voor de Filmkeuring
over het jaar 1951
17
Qiiiiiiiimini»umimmiiiiniiiiiunuimmiiiimmiiiiiiiiiimmiiiiiiimmiluimmuiimiimimmimiiimimmmiimmiiiimmiiiiiiii
iiinmiinunininillimninimiiniiiiiiiniiinmniinniinl
NAGENOEG onopgemerkt heeft de geluidsfilm op
6 October j.l. hei zilveren jubileum gevierd van
haar eerste „sprekende" optreden in het open
baar. Een optreden, dat plaats vond in een tijd, waarin
het wereldfilmbedrijf zijn eerste ernstige crisis door
maakte.
Tot 1927 had het bioscoopbezoek zich in de meeste
landen in een steeds stijgende lijn bewogen, maar in
dat jaar trad, eerst in de Verenigde Staten en daarna
in andere landen een ernstige terugloop in, onder
meer het gevolg van een over de gehele wereld op
tredende economische crisis.
In een wanhopige poging om aan een dreigend
bankroet te ontkomen, lanceerde Warner Brothers een
nieuwtje, de eerste film met geluid, dat wil zeggen
met muzikale begeleiding en geluidseffecten. Op 26
Augustus 1927 beleefde deze film „Don Juan" haar
eerste vertoning in het Manhattan Opera House in
New York City.
In den beginne was het filmbedrijf door dit „snufje"
niet bepaald gealarmeerd. Het publiek was echter en
thousiast en legde zo'n duidelijke voorkeur aan de dag
voor „The Better Ole", „When a Man Loves" en
vele korte films alle films met muzikale begeleiding
die de zich herstellende Warner in een snel tempo
uitbracht, dat de grote maatschappijen de koppen bij
elkaar staken. Zij aarzelden, want de moeilijkheden
waren groot. Er zouden enorme investeringen moeten
worden gedaan, nieuwe geluidsdichte studio's, geheel
nieuwe apparaturen en. een totaal andere techniek.
Terwijl die beraadslagingen nog in volle gang waren
presenteerde Warner Brothers op 6 October 1927 de
eerste speelfilm met muziek. èn dialoog: The
Jazz Singer, die een daverend succes werd. Het
opgetogen publiek bleek nog meer gefascineerd door
de dialoog, dan door de muziek en daarmede had de
geluidsfilm het pleit gewonnen.
In enkele jaren steeg het bioscoopbezoek in de
Verenigde Staten van 60.000.000 in 1927 tot over de
110.000.000 in 1929. Tot haar verbazing moest Wall
Street constateren, dat de grote beurskrach van 1929,
welke de gehele financiële wereld tot op haar grond
vester, deed schudden, het filmbedrijf ten slotte niet
kon deren, omdat ondanks depressies, nationale crises
en onrust de stijging van het bioscoopbezoek, ingezet
door de verschijning van de geluidsfilm, blééf aan
houden. Blééf aanhouden, óók toen de „radio-boom"
begon en profeten voorspelden dat de radio de bio
scopen zou ontvolken.
L'histoire se repète. Weer hebben ongeluksprofeten
het naderende einde van het filmbedrijf voorspeld,
maar nog zijn hun woorden niet verklonken of reeds
blijkt dat hun diagnose, televisie-i:is, niet juist is ge
weest en zij de symptomen niet hebben onderkend.
Op een ogenblik namelijk dat de televisie in de Ver
enigde Staten een reeks van hoogtepunten beleefde
en tegelijkertijd de zomerhitte de steden teisterde,
deden de bioscopen, óók die in streken met dichte
televisienetten, betere zaken dan zij in de voorafgaan
de maanden hadden gedaan. In plaats van de in 1946
ingezette daling was een stijging ingetreden, welke
zich heeft voortgezet, zelfs op Labour Day (voor het
bedrijf de slapste dag van het jaar, waarop volgens
de statistieken ruim 40.000.000 auto's op weg zijn met
mensen, die de steden ontvluchten om buiten ontspan
ning te zoeken) en zich is blijven voortzetten.
Wall Street heeft intussen de les van 1929 beter
begrepen dan op sensatie beluste journalisten. Zij
heeft de symptomen wél onderkend en daarom
sedert 1946, ondanks bouwbeperkingen, een slordige
$1.500.000.000,— gestoken in de bouwvan nieuwe bio
scopen, is bezig nog verdere en nog grotere investe
ringen te doen in de bouw van meer dan 2000 drive-
ins en 1000 premièretheaters. De aandelen van de
productiemaatschappijen staan hoog genoteerd, omdat
haar inkomen in 1951 met vier percent is gestegen en
zij in 1952 een record-opbrengst verwachten.
En met dat al nadert de film, door al die onrust
onberoerd, een nieuwe mijlpaal, de afsluiting van de
zwart-wit periode en de verschijning van de drie
dimensionale film. Voor ons bedrijf betekent dit straks
een reeks van nieuwe investeringen.
miniminmimmiuimminiminiiiimiiiimmimmmmiiiiimiiiimmmmmmmiminiminiinunniniimnmminimnminiuumuiinuhuiiiiininmi"I I