apparatuur aan producenten ter beschikking stel len voor- 25.000 plus 5 van de omzetten. De Motion Picture Herald heeft er in haar nummer van 31 Januari j.1. op gewezen dat aan het Stereo-Cine noch aan het Natura! Vision-procédé structurele geheimen verbonden zijn, omdat deze van haar ontwikkeling af bekend waren aan de Motion Picture Rese arch Council, die door de major com- panjes gezamenlijk wordt gefinancierd. Het staat ieder dus vrij de apparaturen in quaestie na te maken, voorzover daar althans geen andere oc trooien op rusten. Het succes van de eerste stereoscopische speelfilm „Bwana Devil" die volgens het Natural Vision-systeem door een onafhankelijke producent, Arch Oboler, gemaakt werd is voor C o 1 u m b i a, Warner Bros., R. K. O. en M e t r o-G o 1 d w y n-M a y e r aanleiding ge worden om aan te kondigen, dat ook zij films volgens dit procédé zullen maken. Warner Bros. vervaardigt aldus zijn House of Wax" in War ner Color en zal een tweede productie ,,Burning Arrow" voorbereiden; Columbia heeft gecontrac teerd voor drie speelfilms met Natural Vision, waarvan de eerste ,,Fort Ti" thans in Eastman Color wordt vervaardigd. Andere stereoscopische systemen Er zijn nog meerdere varianten op deze syste men, die alle werken met gepolariseerd licht. Zo heeft onder meer Paramount nog een der gelijk systeem, waarvan verder niets bekend is; de film ,,Sangaree" wordt volgens dit procédé, waaraan sommigen de naam Paravision geven, opgenomen; Universal Interna tional zou de productie van ,,It came from Outer Space" begonnen zijn volgens een onbe kend systeem, waarbij, naar de Herald aan neemt, gepolariseerde brillen nodig zijn. Ook Metro heeft een eigen procédé, dat men nu Metrovision noemt, volgens hetwelk zij de film Arena" in Anscocolor vervaardigt. Twentieth Century Fox wil blijkbaar bij de race om de markt niet achterblijven en vol tooit op het ogenblik de film Inferno" volgens een eigen procédé, dat zij „Stereoscopi c" noemt. Zij bereidt een tweede productie ,,Kid from left field" volgens dit systeem voor. R. K. O. heeft diverse systemen bestudeerd, maar het is nog niet bekend tot welk procédé zij besloten heeft. Zij zal waarschijnlijk gebruik ma ken van de door J. A. Norling in, 1939 gebouwde stereocamera, die met twee bewegende lenzen is uitgerust met het oog op variatie van diepte- effect. Deze camera is tot dusverre enig in haar soort. Een ander systeem is S w i s s Bolex, dat tot dusverre beperkt is tot het gebruik van een 16 mm. drie-dimensionale camera, vervaar digd door de Paillard maatschappij. Men tracht dit systeem aan te passen voor het 35 mm. formaat. Het wordt wel onder de naam ,-T r i o- ]C a m a" gedemonstreerd. Men acht dit procédé zeer geschikt voor amateurs, die met de ruimte techniek willen experimenteren. Ook de Brit Leslie Dudley heeft een sterosco- pisch systeem ontworpen voor 35 mm. films, dat zou werken met één projector en brillen met ge polariseerde glazen. Tot dusverre was het systeem op 16 mm. formaat gedemonstreerd onder meer op de conferentie van de Cinematograph Exhibi- tors' Association te Llandudno. De rechten worden gecontroleerd door Stereoptics Ltd. Z e i s s-I ,k o n. A. G., Stuttgart, die haar filmapparaten tegenwoordig in haar werkplaatsen te Kiel-Wik vervaardigt, gaf medio-Februari te kennen, dat zij zich toe zou gaan leggen op een stereoscopisch procédé met brillen „om de buiten sporige kosten te vermijden, die voort zouden vloeien uit de verbouwing van de bioscopen, het projectiedoek enz." Men zal zich herinneren, dat Zeiss Ikon in 1939 een systeem demonstreerde dat precies werkte als Tri-Opticon. Volgens een door Richardson Camera C o. ontwikkeld procédé zal de Italiaanse pro ducent Dino de Laurentiis de film ,,De Odyssee van Ulysses" vervaardigen in Eastman Color onder regie van G. W. Pabst. C. AUTO-STEREOSCOPISCHE SYSTEMEN Er zijn deskundigen, die zeggen dat er geen bruikbaar echt drie-dimensionaal systeem bekend is, dat zonder brillen kan werken. Andere des kundigen, met geen geringer reputatie, houden vol dat dit toch mogelijk moet zijn. Het is juist, zo zeggen zij, dat de indrukken van de beide film beelden in het brein van de bezoeker tot een geheel moeten samensmelten waardoor men de ervaring ondergaat, dat men de dingen in reliëf ziet. Maar in plaats dat dit uitsluitend gebeurt door het combineren van twee, door brilleglazen afzonderlijk waargenomen, beelden, zou men deze afzonderlijke beelden ook met het blote oog op een projectiescherm moeten kunnen waarnemen. In dit verband willen wij in herinnering bren gen het systeem van Ir. Siemion Ivanov, dat wij in het nummer van 9 November 1948 van dit Orgaan besproken hebben. Ivanov gebruikt een zogenaamd „integraal-scherm", ook wel len- zenraster genoemd, welks oppervlakte is samen gesteld uit duizenden kleine lenzen, welker dikte varieert van 4 tot 8 mikrons. Op dit doek worden tWee op één filmband opgenomen beelden over elkaar geprojecteerd. De bekende Amerikaanse producent van teken films, Max Fleischer, zou volgens nog niet

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 10