10 bevestigde berichten octrooi hebben aangevraagd voor een speciale camera waarmede stereoscopi- sche films in zwart-wit of kleuren zouden kunnen worden opgenomen. Deze films zouden bij pro jectie als ruimtefilms worden waargenomen zonder dat brillen gebruikt behoeven te worden. De Amerikaan Boris Morris zou in Oostenrijk inmiddels octrooirechten verworven hebben op een systeem, dat een niet gebogen pro jectiescherm bezigt met zeven weerkaatsende rasters achter het projectie-oppervlak van een bepaalde glassoort, plastic of aluminium. Geen brillen of speciale projector zouden noodzakelijk zijn. Het systeem zou een illusie van ruimte geven bij het gebruik van gewone films. Een volledig drie-dimensionaal effect zou echter pas verkre gen worden bij het projecteren van elke volgens een stereoscopisch principe opgenomen film in zwart-wit of kleuren. De eerder vermelde Brit Leslie Dudley, die zich reeds jaren op stereoscopisch gebied be weegt en onder meer een werkzaam aandeel heeft gehad in de totstandkoming van, de Tele- cinema op het Festival of Britain, zou een stereo scopisch systeem hebben ontworpen waarbij drie dimensionale films gezien kunnen worden zonder bril. Het systeem schijnt volgens deskundigen te voldoen, maar Dudley kan evenmin als Pro fessor Chrétien in Frankrijk in Engeland blijk baar niemand vinden om zijn systeem te finan cieren ten einde het te kunnen commercialiseren. Standaardisering Het zal duidelijk zijn, dat de verwarring, welke door de vele publicaties is ontstaan, niet kan blijven voortduren. Daarom is reeds begin Februari een conferentie gehouden, waar de afgevaar digden van de Motion Picture Asso- ciation of America, van de Society of Independent Motion, Picture Producers en van de Society of Motion Picture and Television Engineers tezamen beraadslaagd hebben over de mogelijkheden om te geraken tot een standaardisering van de diverse systemen. Van de noodzaak van zulk een standaardisering ble ken alle afgevaardigden overtuigd. Als een eerste stap heeft men besloten een rapport samen te stellen, waarin alle thans bestaande typen van ruimtefilm-precédé's of panorama-systemen wor den beschreven. Teneinde dit rapport te kunnen samenstellen bleek het echter noodzakelijk om onmiddellijk over te gaan tot een standaar disering van technische termen om misverstanden uit te sluiten. Uit sommige berichten blijkt dat men de mo gelijkheid overweegt om te geraken tot de pro ductie van een niet al te duur groot projectie scherm, dat voor alle doeleinden gebruikt zou kunnen worden (dus zowel voor gewone als voor stereoscopische films en panorama-systemen) en op de vrije markt, dus zonder licentiëring, verkre gen zou kunnen worden. Inmiddels heeft de heer Johnston, president van de M.P.A.A., een commissie benoemd, waarin vijf 1'unctionnarissen van major companies zitting hebben, ter bestudering van het vraagstuk van de standaardisering der vele panorama- en ste reoscopische systemen. Resumé De huidige ontwikkeling van de ruimtefilm kan in het kort worden samengevat in, de volgende punten: 1. De belangstelling voor de ruimtefilm betreft feitelijk om in bedrijfstermen te spreken geen premières maar re-issues van reeds lang bekende vindingen. Het staat nog geenszins vast of haar comeback van blijvende, dan wel van tijdelijke aard zal zijn. 2. Tot dusverre zijn nog maar drie systemen door het publiek getest namelijk Cinerama, Tri- Opticon en Natural Vision, die alle een groot succes bleken te zijn.. In aanmerking nemende, dat beide laatste procédé's die aan de Westkust van de Verenigde Staten, in Chi- cago en enkele andere plaatsen niet minder opzien verwekten dan Cinerama aan de Oost kust met polarisatiebrillen werken, kan men nog geen bewijs vinden voor de vaak verkon digde stelling, dat het publiek een panorama systeem verkiest boven een echt stereoscopisch procédé. Het Amerikaanse filmproductiebedrij f is thans ruwweg in twee kampen verdeeld. Namelijk enerzijds de voorstanders van stereoscopische systemen, waartoe onder meer Warner, Pa- ramount, R.K.O., M.G.M, en Columbia beho ren, en anderzijds de propagandisten van een panorama-systeem, waaronder Fox de belang rijkste is. Dit belet Fox evenwel niet om ook twee producties volgens een stereoscopisch systeem aan te kondigen, terwijl Metro zich ook voor CinemaScope „interesseert". Boven dien lopen er nog geruchten over diverse, nog niet voor demonstratie gereed zijnde procédé's die sommige major companies in petto zouden hebben. 3. De bedrijfsorganisaties der exploitanten zowel als de vakpers dringen aan op standaardise ring en normalisering. De leidende figuren uit het productie-, het exploitatie- en het kino- technisch bedrijf hebben besloten tot een eer ste voorbereidende stap. Van deze stap tot de eigenlijke standaardisering en daarna nor malisatie is nog een zeer lange weg.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 11