Filmbehandeling en wat dies meer zij Hoewel wij in deze kolommen al meermalen over filmbehandelingen en filmbeschadigingen hebben gesproken, blijkt toch steeds weer, dat nog lang niet alle leden en hun personeel er voldoende van doordrongen zijn, dat het filmmateriaal heden ten dage zeer kostbaar is en dat onzorgvuldige behan deling van het materiaal en/of de installaties, waar mede de films ter vertoning worden gebracht, no deloos snelle slijtage der copieën veroorzaakt of deze zelfs geheel onbruikbaar maakt. Dikwijls ligt de schuld bij het cabine-personeel, doch dit neemt niet weg, dat het lid-exploitant te allen tijde aansprakelijk blijft voor de veroorzaakte schade. In artikel 18 van de Bondsvoorwaarden is immeis bepaald: Gedurende de tijd, dat ingevolge de over eenkomst de huurder het film- en ander mate riaal in zijn bezit heeft, is dat materiaal voor zijn rekening en risico en is hij ten volle aan sprakelijk voor gehele of gedeeltelijke bescha diging, vernieling of vermissing daarvan; het bedrag der uit dezen hoofde door de huurder te vergoeden schade wordt naar billijkheid vastgesteld. De huurder is gehouden om, indien hij ernstig aanmerkingen heeft op de toestand, waarin het materiaal hem is geleverd, deze bezwa ren onmiddellijk telegrafisch ter kennis van de verhuurder te brengen; bij gebreke van dien zal een en ander worden geacht in goede staat te zijn geleverd." Weliswaar is door de collectieve filmverzekering de kwestie der eventuele schadevergoeding met uitzondering van de eerste 100,geen probleem meer tussen de leden on derling, doch dit kan zeker geen excuus zijn om het met de behandeling van het filmmateriaal minder nauw te nemen. De ver zekeringsmaatschappij heeft steeds het recht bij schade ontstaan door opzet of gro ve nalatigheid uitkering te weigeren in welk geval bovengenoemd artikel der Bondsvoorwaarden volledig toepasselijk is. Onder grove nalatigheid kan men bijvoorbeeld verstaan het geval, dat een operateur zijn werk gever herhaaldelijk doch zonder resultaat er op heeft gewezen dat een aantal onderdelen behorende tot het filmtransport-mechanisme moet worden ver vangen omdat deze ernstige slijtage verschijnselen vertonen. De werkgever stelt het plaatsen van een order voor deze onderdelen, veelal uit overwe gingen van verkeerde zuinigheid, voortdurend uit en op een kwade dag wordt een copie zwaar be schadigd. Hier nu treft het lid-exploitant de volle dige schuld en zou de verzekeringsmaatschappij van haar recht als bovenbedoeld gebruik kunnen maken. Evenzo is het gesteld indien een lid-exploitant ondanks de bestaande voorschriften een onbevoeg de operateur in zijn cabine handhaaft en deze alleen de voorstellingen laat verzorgen. Van zulk een operateur moet immers, zolang hij, bijvoorbeeld door middel van het afleggen van een examen, niet heeft bewezen voldoende met de practijk van zijn vak op de hoogte te zijn, worden aangenomen, dat hij dit niet is en het is derhalve onverantwoordelijk aan zon man het kostbare filmmateriaal toe te ver trouwen. In de practijk is dit reeds verscheidene malen maar al te duidelijk gebleken. Treffen wij bij de Het ..SYNCHRO-SCREEN" zoals dat is geplaatst in het RKO's 58th Street Theater te New York. Deze bioscoop heeft circa 2500 zitplaatsen en een buitengewoon diep halcon. De grootste afstand van het halkon tot het doek bedraagt ruim 50 meter. Het beeld is ruim 9 meter breed en ruim 7 meier hoog. De verlichting vindt plaats met H,l.-koolspitsen bij een amperage van 91. (Overgenomen uit ..Motion Picture Herald Belter Theatres" van 10 Januari 1953) ^NIEUWS UIT DE CABINE^

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 28