Filmbehandeling en wat dies meer zij
Hoewel wij in deze kolommen al meermalen over
filmbehandelingen en filmbeschadigingen hebben
gesproken, blijkt toch steeds weer, dat nog lang
niet alle leden en hun personeel er voldoende van
doordrongen zijn, dat het filmmateriaal heden ten
dage zeer kostbaar is en dat onzorgvuldige behan
deling van het materiaal en/of de installaties, waar
mede de films ter vertoning worden gebracht, no
deloos snelle slijtage der copieën veroorzaakt of
deze zelfs geheel onbruikbaar maakt.
Dikwijls ligt de schuld bij het cabine-personeel,
doch dit neemt niet weg, dat het lid-exploitant te
allen tijde aansprakelijk blijft voor de veroorzaakte
schade.
In artikel 18 van de Bondsvoorwaarden is immeis
bepaald:
Gedurende de tijd, dat ingevolge de over
eenkomst de huurder het film- en ander mate
riaal in zijn bezit heeft, is dat materiaal voor
zijn rekening en risico en is hij ten volle aan
sprakelijk voor gehele of gedeeltelijke bescha
diging, vernieling of vermissing daarvan; het
bedrag der uit dezen hoofde door de huurder
te vergoeden schade wordt naar billijkheid
vastgesteld.
De huurder is gehouden om, indien hij ernstig
aanmerkingen heeft op de toestand, waarin
het materiaal hem is geleverd, deze bezwa
ren onmiddellijk telegrafisch ter kennis van
de verhuurder te brengen; bij gebreke van
dien zal een en ander worden geacht in goede
staat te zijn geleverd."
Weliswaar is door de collectieve filmverzekering
de kwestie der eventuele
schadevergoeding met
uitzondering van de eerste
100,geen probleem
meer tussen de leden on
derling, doch dit kan zeker
geen excuus zijn om het
met de behandeling van
het filmmateriaal minder
nauw te nemen. De ver
zekeringsmaatschappij heeft
steeds het recht bij schade
ontstaan door opzet of gro
ve nalatigheid uitkering te
weigeren in welk geval
bovengenoemd artikel der
Bondsvoorwaarden volledig
toepasselijk is.
Onder grove nalatigheid kan men bijvoorbeeld
verstaan het geval, dat een operateur zijn werk
gever herhaaldelijk doch zonder resultaat er op
heeft gewezen dat een aantal onderdelen behorende
tot het filmtransport-mechanisme moet worden ver
vangen omdat deze ernstige slijtage verschijnselen
vertonen. De werkgever stelt het plaatsen van een
order voor deze onderdelen, veelal uit overwe
gingen van verkeerde zuinigheid, voortdurend uit
en op een kwade dag wordt een copie zwaar be
schadigd. Hier nu treft het lid-exploitant de volle
dige schuld en zou de verzekeringsmaatschappij
van haar recht als bovenbedoeld gebruik kunnen
maken.
Evenzo is het gesteld indien een lid-exploitant
ondanks de bestaande voorschriften een onbevoeg
de operateur in zijn cabine handhaaft en deze
alleen de voorstellingen laat verzorgen. Van zulk
een operateur moet immers, zolang hij, bijvoorbeeld
door middel van het afleggen van een examen, niet
heeft bewezen voldoende met de practijk van zijn
vak op de hoogte te zijn, worden aangenomen, dat
hij dit niet is en het is derhalve onverantwoordelijk
aan zon man het kostbare filmmateriaal toe te ver
trouwen.
In de practijk is dit reeds verscheidene malen
maar al te duidelijk gebleken. Treffen wij bij de
Het ..SYNCHRO-SCREEN" zoals dat is geplaatst in het RKO's
58th Street Theater te New York.
Deze bioscoop heeft circa 2500 zitplaatsen en een buitengewoon
diep halcon. De grootste afstand van het halkon tot het doek
bedraagt ruim 50 meter. Het beeld is ruim 9 meter breed en ruim
7 meier hoog. De verlichting vindt plaats met H,l.-koolspitsen
bij een amperage van 91. (Overgenomen uit ..Motion Picture
Herald Belter Theatres" van 10 Januari 1953)
^NIEUWS UIT DE CABINE^