Cinerama's plotselinge verschijnen bij het daarop niet-voorbereide publiek zulk een opzien ver wekte. Een andere overweging, die mogelijk mede aan leiding geweest kan zijn om reeds nu de stereo- scopische film te lanceren, is de toenemende be tekenis van de Europese film en de concurrentie welke het Amerikaanse product daarvan zowel op de eigen als op de buitenlandse markt onder vindt. Het is geen toeval dat de Motion Pic ture Herald onlangs berichtte dat niet minder dan acht van de tien ,,top grossers" in 1952 Euro pese films waren. Hierbij in aanmerking genomen het feit, dat de amortisatie van het ondanks alle rationalisatiemethoden geleidelijk duurder wordende Amerikaanse product de laatste ja ren in stijgende mate afhankelijk is geworden van de export, inzonderheid naar de Europese markt, wordt het duidelijk dat de overweging, dat men door de toepassing van een nieuwe techniek mo gelijk de Europese concurrentie van zich af zou kunnen schudden of althans weer een stuk vóór zou kunnen komen, mede een rol kan hebben ge speeld. Volledigheidshalve moeten wij er aan herinne ren, dat de Amerikaanse producenten er zich on getwijfeld rekenschap van hadden gegeven, dat de stereoscopische film in de loop van 1951 en 1952 op de Europese markt was geïntroduceerd na het phaenomenale succes van de Telecinema in, 1951 tijdens het Festival of Britain. Wedloop om de exploitant Hoe het ook zij, vast staat wel dat, vroeger dan men verwacht had, een tweetal onbekende successen het startsein hebben gegeven tot deze wedren om de markt, dat wil zeggen om de ex ploitant, namelijk de verschijning van Cinera ma en van de eerste drie-dimen sionale speelfilm in kleuren ,,B w a- na D e v i 1". Sedertdien wordt het bedrijf in een voortdurende opwinding gehouden door een stroom van berichten, waaruit blijkt dat nagenoeg iedere major company meerdere ijzers in het vuur heeft". De bezorgde exploitant herinnert zich de onrust waarmede de komst van de geluidsfilm in de jaren 1927 en 1928 gepaard ging, toen kapitalen werden geïnvesteerd in nieuwe systemen waaraan de levering van films gekoppeld werd. Investeringen, die soms korte tijd daarna als verliesposten moes ten worden afgeschreven. Hij is beducht voor een herhaling van deze gebeurtenissen en wordt ge kweld door onzekerheid over de oplossing van de vele problemen, welke door deze nieuwe ontwikkeling worden opgeroepen, maar die ten slotte alle uitlopen op de vraag: Zal de belang stelling van het publiek voor deze nieuwe tech nische vindin,gen ditmaal aanhouden? Met andere woorden: Zal de ruimtefilm op den langen duur wel een aanwinst voor de exploitatie betekenen? Men weet het antwoord niet. Men kan slechts speculeren. Velen geloven dat de stereoscopische film een definitieve aanwinst voor het filmbedrijf betekent, die vérstrekkende veranderingen zowel in de techniek van productie als projectie en dientengevolge ook in de exploitatie teweeg zal brengen, anderen zijn daar nog geenszins van overtuigd en zien deze nieuwe vindingen slechts als een, misschien wat al te kostbare, attractie voor het publiek, welke echter slechts voor be paalde filmgenres kan worden toegepast. De vakpers blijkt de algemene opwinding niet te delen. Zij is er wel van overtuigd, dat er in derdaad een nieuw tijdperk voor het filmbedrijf is aangebroken, maar laat niet na er op te wijzen, dat de betekenis van deze vindingen voor het filmbedrijf eerst naar waarde kan worden ge schat, wanneer de opwinding over ,,het nieuwtje" geluwd is. De Britse vakpers heeft de exploitanten gewaarschuwd geen overijlde stappen te onder nemen. Haar Zwitserse collega heeft een studie gemaakt van de resultaten, welke met de ver toning van programma's van korte stereoscopi sche films in Zwitserland en Frankrijk werden behaald en komt in. een wel gedocumenteerd arti kel tot de conclusie, dat de „plastische" film wel een zekere aantrekkingskracht uitoefent, waarbij uiteenlopende plaatselijke omstandigheden een belangrijke rol kunnen spelen, maar dat de fre quentie van het bezoek in Parijs en Luzern na verloop van tijd betrekkelijk snel terugliep. Enige weken geleden heeft zoals onze leden bekend is het Hoofdbestuur van de Neder- landsche Bioscoop-Bond een woord van waar schuwing laten horen. Thans bekende systemen De systemen, welke op het ogenblik geheel oi gedeeltelijk bekend zijn (sommige nog slechts bij naam omdat zij in een waas van, geheimzinnig heid worden gehuld), kunnen worden onderschei den in de volgende groepen: A. !de zogenaamde panorama-systemen, waarbij de toeschouwer als het ware wordt .omgeven" (Cinerama's veelzeggende slogan luidt: ,,You are in the picture") door de projectie op een meer of minder sterk gebogen doek en B. de echte stereoscopische syste men, die gebruik maken van gepolariseerd licht en bij de projectie polarisatie-filters bezigen. De op deze wijze geprojecteerde films kunnen slechts als ruimtefilm worden waargenomen door een bril met polaroïde glazen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 3