w are woor den 4 In een schrijven aan The Times over drie dimensionale films, maakte Roger Manvell onder meer de navolgende opmerkingen: „Deze nieuwe „kijkspel-films" zijn in wezen geen antwoord op-lange-termijn op de televisie. De gelijk matige productie van goede films, die een op hoog peil staande ontspanning bieden, is het enige ware antwoord Op den langen duur kunnen de mogelijkheden van deze cycloramlsche en drie-dimensionale films clechts ontdekt worden door de verbeeldingskracht en de moed van die filmmakers, die door het zuiver sen sationele van het nieuwe middel heen zullen zien en zijn ware kunstzinnige mogelijkheden zullen aan tonen, evenals René Clair, Lewis Milestone, G. W. Pabst, Alfred Hitchcock en anderen twintig jaar ge leden hsbbsn gedaan met de nieuwe geluidsfilm." Met deze opmerkingen heeft Manvell de spijker op c!c kop geslagen. Zodra het publiek eenmaal met „het nieuwtje" vertrouwd is geraakt, zal men terugkeren naar de toestand, dat kwaliteit de doorslag geeft. ving gegeven, zodat wij kunnen volstaan met de mededeling dat Cinerama gebruik maakt van een door Hazard Reeves ontwikkeld systeem, dat bij het opnemen van een film zes verschillende micro foons bezigt. De zes geluidssporen worden teza men op één enkele afzonderlijke magnetische band vastgelegd. Bij de weergave in het Broad- way Theater bezigt men negen speakers: vijf achter het projectiedoek, een aan. iedere kant van het proscenium, een aan de achterkant van de zaal en een aan de achterkant van het balcon. De kosten van de installatie van Cinerama in het Broadway Theater variëren met degene, die het verhaal vertelt, maar liggen waarschijnlijk ergens tussen 50.000,— en 100.000,—. Het schijnt in de bedoeling te liggen van Cinerama Production. s Inc. (de exclusieve licentie houdster van het Cinerama-procédé tot 31 De cember 1956, niet te verwarren met Cinerama Inc., die de octrooien controleert en in wier aan delen het publiek heeft gespeculeerd) om zelf theaters te exploiteren. Zij hoopt in de herfst van dit jaar 20 tot 25 theaters in exploitatie te hebben. De octrooien op Cinerama, inbegrepen zowel het recht om de speciaal vereiste apparatuur te vervaardigen als het recht om films te maken, zijn feitelijk het eigendom van Vitarama Corp., die hen voor hun gehele duur verhuurd heeft aan Cinerama Inc. voor een gering percentage van. Cinerama Inc.'s bruto-ontvangsten. Laatst genoemde fabriceert de speciale camera's, projec toren en andere apparaten en heeft op haar beurt aan Cinerama Productions Inc. een exclusieve licentie verleend tot en met 31 De cember 1956 en een niet-exclusieve daarna om films te maken voor vertoning in theaters en deze te exploiteren. President van deze maatschappij is Louis B. Mayer, de vroegere productiechef van Metro. De exploitatie van Cinerama vindt haar beper kingen niet op de eerste plaats in haar kostbare uitrusting, maar in het probleem hoe zij de volgens haar systeem ingerichte theaters van vol doende producten zal voorzien. Zal zij behalve opera- en balletfilms, revuefilms en journaals vol doende stof voor filmverhalen vinden? Men rea- lisere zich dat bij binnenopnamen volgens hei: Cinerama-systeem het „diepte-effect" al spoedig verloren gaat. De afzetmogelijkheid zal voor dit systeem in verband met de hoge investering het grootste probleem zijn. Cinerama Productions heeft tot dusverre uit sluitend korte films vervaardigd, maar heeft thans medegedeeld aan de productie van haar eerste speelfilm te zullen beginnen, namelijk ,,Paint your wagon". Aan het hoofd van haar productieafdeling staat Merian C. Cooper, die klassiek geworden documentaires als ,,Grass" en ,.Chang" op zijn naam heeft staan. Voorzover bekend heeft nog geen enkele major company de vervaardiging van een film volgens het Cinerama-procédé aangekondigd. Volgens mededelingen van Sir Alexander Korda vraagt Cinerama Inc. zeer hoge royalties voor het gebruik van de apparatuur, die men bo vendien zelf moet betalen, nog afgezien van de filmriuur. Daarbij komen de exorbitante copie- kosten en het extra personeel dat voor de bedie ning noodzakelijk is. Volgens zijn berekening ko men de totale kosten van Cinerama voor één uur projectie op 3000. CinemaScope CinemaScope is de naam van een systeem, dat op een veel eenvoudiger wijze het effect van Cinerama tracht te benaderen, dat wil dus zeggen zonder de gecompliceerde apparatuur en de hoge kosten van inrichting, welke aan dit laat procédé verbonden zijn. CinemaScope maakt voor het opnemen van films gebruik van een gewone standaardcamera en voor haar pro jectie van een gewone standaardprojector; beide moeten echter voorzien zijn van een speciaal len- zenstelsel, dat een uitvinding zou zijn van Pro fessor Henri Chrétien van de Sorbonne en het Institut d'Optique te Parijs. Onder de naam ,,A namorphoscope" is het systeem in' 1937 reeds gedemonstreerd op de Exposition Universelle in, het Palais de la Lumière te Parijs. Bij deze demonstratie werd gebruik gemaakt van twee gekoppelde projectoren, die elk een film beeld van 15 m. breedte projecteerden op een licht gebogen scherm in de open lucht, dat 30 m. breed en ongeveer 9,9 m. hoog was. Een latere ontwikkeling van het systeem beperkte zich tot één projector, die een beeld projecteert, waarvan ^lltllin 11 i 111 m m m m 111 n 11 n 111 n 11 in m i m i r H111inilHlHlIIMUllliiiicinni;miii;h imiiii i miiiiimiimiillllllllllill ih niiu n rilllll!I1111 iIII111111111111111111i11111111111111111II1111 ilil; niiiiiiiniiiiiiiii lliiiiiiimiiiiiiimmi

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 5