de breedte zich tot de hoogte verhoudt als 8 tot 3 in plaats van de normale verhouding 4 tot 3. Anamorphosis betekent feitelijk „vorming naar het oude voorbeeld". Ieder, die een korte dikke man als een lang en mager individu in een lach spiegel weerkaatst ziet, is eigenlijk al met de helft van het principe vertrouwd. Een cylindrische lens van een bepaalde vorm zal het beeld bij het op nemen vervormen, een andere lens zal deze ver vorming bij het projecteren corrigeren. Het len- zenstelsel is echter uitsluitend berekend op een werking in de breedte en op deze wijze kunnen perfecte vergrotingen tot stand worden gebracht. Het optische principe van dit systeem is bekend onder de naam „H yp erg on a r". De horizon tale en verticale werking van het lenzenstelsel is zowel in camera als projector dezelfde. Tussen het orthodoxe objectief en de film zijn twee cylin drische lenzen geplaatst, de eerste planconvexe (een zijde vlak, andere zijde bol), de tweede bion- cave (twee holle zijden). In verticale richting heb ben deze lenzen geen sterkte, zodat de hoogte van het beeldveld ongewijzigd blijft. In horizontale richting daarentegen werkt deze lenzencombinatie sterk divergerend, zodat het beeldveld in horizon tale richting verdubbeld wordt. Het resultaat biervan is dat het opgenomen filmbeeldje, hoewel van het gewone standaardformaat, in werkelijk heid een beeldveld bestrijkt, welks breedte en hoogte zich verhouden als 8 tot 3. De afmetingen van het licht gebogen projectiedoek (volgens be richten zal het Roxy Theater te New York wor den voorzien van een doek van ongeveer 25 m. breedte en 8 m. hoogte welks grootste diepte 1,5 m. is) corresponderen met deze verhouding, waardoor een panorama-effect wordt verkregen. De berekening en vervaardiging van zulk een lenzenstelsel zijn uiterst gecompli ceerd. Achroma- sie (het vrij zijn van chromati sche aberraties, dat wil zeggen van afwijkingen in de beeldvor ming welke op treden bij de projectie met len zen) wordt ver zekerd door de b.oncave lens uit drie verschillen de glazen te ver vaardigen. Blijk baar was het vroegere systeem niet foutloos, aangezien bericht wordt dat door een nieuw berekend op tisch systeem van Earl I. Sponable en Sol Halprin alle beeldafwijkingen worden voorkomen. Uiteraard kan niet ieder theater een doek van even grote afmetingen hebben. Het is echter mo gelijk om het gebogen scherm aan te passen aan de grootte van de bioscoop. Natuurlijk zal het lenzenstelsel daarmede moeten corresponderen. Men neemt aan, dat op het door CinemaScope gebezigde projectiescherm afzonderlijke octrooien rusten. Het zou van zeer dun materiaal vervaar digd zijn, dat bijzondere licht-absorberende eigen schappen zou bezitten. Het zou geen naden ver tonen ondanks de zeer sterke belichting, welke het eist. Fox' president, de heer Spyros P. Skouras heeft verklaard dat men op het midden van dit -cherm met gebruikmaking van een normale lens gewone films kan projecteren, waarbij men de zijkanten af moet schermen. CinemaScope maakt gebruik van een stereofo- nische geluidsweergave. Tot dusverre is nog niet gepubliceerd welk systeem daarbij gebezigd wordt. Wel is medegedeeld, dat het geluid „rea listisch" zou zijn, met andere woorden dat het door die luidspreker komt, die het dichtst bij het geluidgevende geprojecteerde object is. Komt er bijvoorbeeld een trein aanrijden van links naar rechts, dan zou men hem ook van links naar rechts horen. Dit zou er op kunnen wijzen, dat er Een samenzwering, die gelukkig tijdig ivordt ontdekt. Scène uil de nieuwe Nederlandse speelfilm: ,.S TE KR EN S TRAL E N O V E R A V' van de N. V. Filmex

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 6