8 bepaalde richtingen te worden teruggekaatst of gebroken. Men zou een lichtstraal bijvoorbeeld kunnen vergelijken met een trillende snaar, waar van de trillingen plaats vinden in alle richtingen, loodrecht op de snaar. Indien men nu veronder stelt, dat in de lichtweg een rooster van micros copisch dunne parallelle lijnen (het polarisatie- filter) wordt geplaatst, dan kunnen slechts die trillingen passeren, die in een vlak liggen even wijdig aan het rooster; de rest zou geabsorbeerd worden. De lichtstraal, die aan de andere zijde van het rooster uittreedt is een gepolariseerde straal. Op dit principe berusten alle stereoscopische systemen. Tri-Opticon T r i-O p t i c o n is de Amerikaanse bena ming van het stereoscopische systeem van Ste reo Techniques Ltd. Londen, dat ook in Nederlandse bioscopen is gedemonstreerd. De films worden opgenomen op normaal film materiaal (zwart-wit of kleuren) met twee nor male gekoppelde camera's, waarvan de objectie ven, evenals onze ogen, op enige afstand van elkaar geplaatst zijn. Op deze wijze krijgt men twee negatieven, die in horizontale richting ten opzichte van elkaar als het ware verschoven zijn. De koppeling van de beide camera's varieert met de afstand van de te filmen objecten. De twee aldus opgenomen films worden in de bioscoop gelijktijdig geprojecteerd door volkomen synchroon lopende projectoren, waarbij voor elk der beide projectoren een polarisatiefilter wordt geplaatst, dat de stralen onder een hoek van 45 graden polariseert, maar zodanig, dat de polari satierichting van het ene beeld loodrecht staat op die van het andere. Op deze wijze worden twee beelden, één voor ieder oog, geworpen op een speciaal scherm, dat gemetalliseerd is om de gepolariseerde stralen terug te kaatsen. Deze stralen vangen de bioscoopbezoekers op door de, eveneens loodrecht op elkaar gepolariseerde, gla zen van de brillen waarvan zij voorzien zijn. Elk der glazen houdt de stralen, die niet voor het overeenkomstige oog bestemd zijn, tegen en laat de andere door. De beide afzonderlijke beelden verenigen zich in het brein van de toeschouwer tot een geheel enhij ziet in reliëf, krijgt een indruk van werkelijke diepte, van voren naar achter en omgekeerd. De synchronisatie van de twee projectoren kan zowel op mechanische als op electrische wijze be reikt worden. De laatste manier wordt op het ogenblik het meest toegepast. De filmprogramma's, volgens dit systeem ver vaardigd, worden in de Verenigde Staten afge leverd in pakketten bestaande uit: a) de films b) een gemetalliseerd projectiedoek c) een middel om twee projectoren te koppelen d) filters en e) brillen met gepolariseerde glazen. Deze brillen worden door de Amerikaanse P o - laroid Corporation vervaardigd. Zij worden afgeleverd in twee soorten namelijk een met een kartonnen montuur, welke men na ge bruik weg kan werpen, en een met een plastic montuur. Deze laatste brillen worden aan de be zoekers bij de ingang verstrekt en na gebruik steeds gesteriliseerd. Het zijn dezelfde welke men gebruikt om stereofoto's te bekijken en welke men overal kopen kan voor de prijs van 75 dol- larcents. De eerste soort kost 10 dollarcents, maar wordt door de Polaroid Corporation tot 15 Juli 1953 voor theatergebruik uitsluitend ge leverd aan Natural Vision Inc., de houdster van het gelijknamige stereoscopische systeem. Stereo-Techniques Ltd. wil haar productie rechten niet verkopen maar licentiëren op de wijze als door Technicolor geschiedt. Aan Thalia Productions, waarvan Sol Lesser directeur is, heeft zij het recht verkocht om haar films in Amerika te verhuren, maar niet om films volgens haar procédé te vervaardigen. De (reeds in Nederland vertoonde) films hebben in de Ver enigde Staten een ongekend succes. Srereo-Cine Stère o-C i n e is een procédé analoog aan Tri-Opticon. Sol Lesser en Raphael G. Wolff hebben tezamen Stère o-C i n e Inc. opgericht ten einde camera's, installaties en technische hulp te verlenen aan producenten, die van dit systeem gebruik willen maken. Stereo-Cine Inc. heeft aangekondigd jaarlijks twaalf complete programma's te zullen maken, elk bestaande uit een hoofdfilm en een of meer korte films. Tot dusverre heeft Sol Lesser nog maar één film van. 30 minuten volgens dit procédé in Ansco color vervaardigd. Natural Vision Ook het Natural Vision systeem komt practisch geheel overeen met Tri-Opticon. Er is slechts verschil in de methode van opnemen. Tri- Opticon fotografeert rechtstreeks met twee len zen, terwijl Natural Vision gebruik maakt van één camera met twee lenzen, ongeveer gericht als de menselijke ogen, waarbij het beeld via een spiegelsysteem het lichtgevoelige materiaal be reikt. Het procédé wordt gecontroleerd door Natu ral Vision Corp., die op haar beurt heeft opgericht de Natural Vision Theatre Equipment Corp. met het doel producen ten te voorzien van uniforme apparaturen. Vol gens V a r i e t y zou deze maatschappij haar

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 9