11
rrimeur
één camera en één projector. Ook dit systeem
heeft het nadeel, dat het lichtverlies veel groter
is dan bij de systemen met twee films. Men ver
wacht echter dat dit verlies door het gebruik van
een speciaal projectiedoek aanzienlijk zal kun.nen
worden verminderd.
Vectograph
De Polaroid Corporation, wier filters en brillen
algemeen worden gebruikt bij de stereoscopische
procédé's, heeft eveneens een eigen systeem ont
wikkeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van één
normaalfilmband. Het systeem wordt Vecto
graph genoemd.
Bijzonderheden zijn nog niet bekend, behalve
het belangrijke feit, dat beide beelden over elkaar
worden afgedrukt in hetzelfde frame, in plaats
van naast elkaar. Hierdoor zouden verschillende
nadelen van de beide vorenvermelde één-film
systemen voorkomen kunnen worden.
Columbia's stereoscopisch procédé
Volgens V a r i e t y wordt de film „The man
who lived twice" opgenomen volgens een door
C o 1 u m b i a ontwikkeld stereoscopisch procédé,
waarbij gebruik wordt gemaakt van twee came
ra's. Hieruit blijkt dat hier sprake is van een
systeem met twee films zoals Tri-Opticon, Na
tural Vision en dergelijke.
Dunningcolor
Dunningcolor Corporation, die
zich beweegt op het terrein van de kleurenfilm,
heeft medio M'a^rt haar eigen stereoscopische
systeem aangekondigd. Er wordt één camera ge
bezigd met twee lenzen, waarmede twee films
worden opgenomen.
Het systeem wordt aan producenten gelicen-
tiëerd op ongeveer dezelfde voorwaarden als door
de Natural Vision Corporation. De eerste film
welke volgens dit procédé wordt opgenomen is
„I, the jury" van United Artists.
CAMERA'S
Begin Maart werd bericht dat T e c h n i c o-
lor Corporation een eigen stereoscopisch
systeem had ontwikkeld. Dit werd medio Maart
tegengesproken door Dr. H. Kalmus, president
van Technicolor, die verklaarde dat er geen
nieuw systeem was uitgevonden, maar dat er een
nieuwe Technicolor camera was gebouwd voor
het opnemen van stereoscopische films.
Aangezien men voor het opnemen van Tech
nicolor films een camera bezigt, waarmede tege
lijkertijd drie negatieven worden opgenomen,
gebruikt men nu twee speciale aaneengekoppelde
camera's die tezamen zes negatieven opnemen.
Op 10 Maart j.1. heeft het Octrooibureau van
de Verenigde Staten een octrooi verleend onder
no. 2630737 aan Floyd A. Ramsdell, pre
sident van de Stereo Corporation of America, en
algemeen directeur van de Worcester Film Cor
poration, voor een nieuwe stereo-camera. Het
octrooi was aangevraagd op 25 Juni 1949.
De specialiteit van deze camera schijnt te zijn,
dat zij in staat is de interoculaire afstand van
beide lenzen tot nul te reduceren, waardoor het
mogelijk wordt om de verhouding tussen diepte,
hoogte en breedte van het stereobeeld zuiverder
af te stellen dan bij andere camera's, die bij ste
reoscopische processen worden gebezigd. Hiertoe
zou een soms bij het zien van stereoscopische films
optredend gevoel van „onbehagen" worden voor
komen.
Het is misschien juist om degenen, die in de
waan leven dat de drie-dimensionale film in
enkele weken de wereld zal veroveren, er op te
wijzen, dat de productiemogelijkheden voor ruim-
tefilms op de eerste plaats afhankelijk zijn van
het aantal beschikbare camera's voor de diverse
systemen.
Er zijn tot dusver vier bronnen waarvan een
producent of een studio de nodige faciliteiten kan
verkrijgen voor het opnemen van ruimtefilms:
Technicolor heeft één stel, Dunningcolor twee
camera's, Natural Vision heeft acht complete units
en Stereo-Cine Inc. heeft er één. Daarnaast heb
ben verschillende productiemaatschappijen de be
schikking over eigen stereocamera's. Zo heeft
R.K.O. contractueel de beschikking over de in de
vorige aflevering vermelde Norling camera, ter
wijl Metro, Fox, Paramount, Universal en thans
ook Columbia elk een eigen camera voor het op
nemen van ruimtefilms hebben.
Gezien dit betrekkelijk geringe aantal camera's,
dat er voor de productie van ruimtefilms beschik
baar is, kan men moeilijk pretenderen, dat in de
nabije toekomst een plotselinge overschakeling
van de conventionele naar de ruimtefilm mo
gelijk is.
Onder de indruk van de vloed van berichten, welke
ons over de ontwikkeling van de ruimtefilm in de Ver
enigde Staten bereiken, heeft men onwillekeurig de
neiging te vergeten, dat de stereoscopische zowel als
de panoramische film geen uitsluitende eigendom van
het Amerikaanse filmbedrijf zijn. Integendeel, enige van
de meest bekende van deze procédé's zijn van Euro
pese oorsprong en men mag met reden verwachten, dat
zij te zijner tijd door Europese producenten zullen
worden toegepast.
Hieraan werden wij een dezer dagen herinnerd op
het vernemen van het bericht, dat het Britse filmbedrijf
de eerste stereoscopische reclamefilm in kleuren heeft
vervaardigd, die thans met veel succes in een stereo
scopisch programma in Britse bioscopen rouleert.
Een tweede primeur is het eerste stereoscopische
filmjournaal, dat in Europa is opgenomen. Het betreft
hier een reportage van de begrafenis van Koningin
Mary, welke onder de titel „London Tribute" wordt
vertoond en waarvoor grote belangstelling bestaat.
JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIMIIIIIII!
11111111 i 111111111 r e i r 11
11111111111111111111 u
i iiiumilhui