11 rrimeur één camera en één projector. Ook dit systeem heeft het nadeel, dat het lichtverlies veel groter is dan bij de systemen met twee films. Men ver wacht echter dat dit verlies door het gebruik van een speciaal projectiedoek aanzienlijk zal kun.nen worden verminderd. Vectograph De Polaroid Corporation, wier filters en brillen algemeen worden gebruikt bij de stereoscopische procédé's, heeft eveneens een eigen systeem ont wikkeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van één normaalfilmband. Het systeem wordt Vecto graph genoemd. Bijzonderheden zijn nog niet bekend, behalve het belangrijke feit, dat beide beelden over elkaar worden afgedrukt in hetzelfde frame, in plaats van naast elkaar. Hierdoor zouden verschillende nadelen van de beide vorenvermelde één-film systemen voorkomen kunnen worden. Columbia's stereoscopisch procédé Volgens V a r i e t y wordt de film „The man who lived twice" opgenomen volgens een door C o 1 u m b i a ontwikkeld stereoscopisch procédé, waarbij gebruik wordt gemaakt van twee came ra's. Hieruit blijkt dat hier sprake is van een systeem met twee films zoals Tri-Opticon, Na tural Vision en dergelijke. Dunningcolor Dunningcolor Corporation, die zich beweegt op het terrein van de kleurenfilm, heeft medio M'a^rt haar eigen stereoscopische systeem aangekondigd. Er wordt één camera ge bezigd met twee lenzen, waarmede twee films worden opgenomen. Het systeem wordt aan producenten gelicen- tiëerd op ongeveer dezelfde voorwaarden als door de Natural Vision Corporation. De eerste film welke volgens dit procédé wordt opgenomen is „I, the jury" van United Artists. CAMERA'S Begin Maart werd bericht dat T e c h n i c o- lor Corporation een eigen stereoscopisch systeem had ontwikkeld. Dit werd medio Maart tegengesproken door Dr. H. Kalmus, president van Technicolor, die verklaarde dat er geen nieuw systeem was uitgevonden, maar dat er een nieuwe Technicolor camera was gebouwd voor het opnemen van stereoscopische films. Aangezien men voor het opnemen van Tech nicolor films een camera bezigt, waarmede tege lijkertijd drie negatieven worden opgenomen, gebruikt men nu twee speciale aaneengekoppelde camera's die tezamen zes negatieven opnemen. Op 10 Maart j.1. heeft het Octrooibureau van de Verenigde Staten een octrooi verleend onder no. 2630737 aan Floyd A. Ramsdell, pre sident van de Stereo Corporation of America, en algemeen directeur van de Worcester Film Cor poration, voor een nieuwe stereo-camera. Het octrooi was aangevraagd op 25 Juni 1949. De specialiteit van deze camera schijnt te zijn, dat zij in staat is de interoculaire afstand van beide lenzen tot nul te reduceren, waardoor het mogelijk wordt om de verhouding tussen diepte, hoogte en breedte van het stereobeeld zuiverder af te stellen dan bij andere camera's, die bij ste reoscopische processen worden gebezigd. Hiertoe zou een soms bij het zien van stereoscopische films optredend gevoel van „onbehagen" worden voor komen. Het is misschien juist om degenen, die in de waan leven dat de drie-dimensionale film in enkele weken de wereld zal veroveren, er op te wijzen, dat de productiemogelijkheden voor ruim- tefilms op de eerste plaats afhankelijk zijn van het aantal beschikbare camera's voor de diverse systemen. Er zijn tot dusver vier bronnen waarvan een producent of een studio de nodige faciliteiten kan verkrijgen voor het opnemen van ruimtefilms: Technicolor heeft één stel, Dunningcolor twee camera's, Natural Vision heeft acht complete units en Stereo-Cine Inc. heeft er één. Daarnaast heb ben verschillende productiemaatschappijen de be schikking over eigen stereocamera's. Zo heeft R.K.O. contractueel de beschikking over de in de vorige aflevering vermelde Norling camera, ter wijl Metro, Fox, Paramount, Universal en thans ook Columbia elk een eigen camera voor het op nemen van ruimtefilms hebben. Gezien dit betrekkelijk geringe aantal camera's, dat er voor de productie van ruimtefilms beschik baar is, kan men moeilijk pretenderen, dat in de nabije toekomst een plotselinge overschakeling van de conventionele naar de ruimtefilm mo gelijk is. Onder de indruk van de vloed van berichten, welke ons over de ontwikkeling van de ruimtefilm in de Ver enigde Staten bereiken, heeft men onwillekeurig de neiging te vergeten, dat de stereoscopische zowel als de panoramische film geen uitsluitende eigendom van het Amerikaanse filmbedrijf zijn. Integendeel, enige van de meest bekende van deze procédé's zijn van Euro pese oorsprong en men mag met reden verwachten, dat zij te zijner tijd door Europese producenten zullen worden toegepast. Hieraan werden wij een dezer dagen herinnerd op het vernemen van het bericht, dat het Britse filmbedrijf de eerste stereoscopische reclamefilm in kleuren heeft vervaardigd, die thans met veel succes in een stereo scopisch programma in Britse bioscopen rouleert. Een tweede primeur is het eerste stereoscopische filmjournaal, dat in Europa is opgenomen. Het betreft hier een reportage van de begrafenis van Koningin Mary, welke onder de titel „London Tribute" wordt vertoond en waarvoor grote belangstelling bestaat. JIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIMIIIIIII! 11111111 i 111111111 r e i r 11 11111111111111111111 u i iiiumilhui

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 12