evolutie of (Evolutie? DEGENEN, die verwachtten dat de vloed van berichten, welke ons van de over zijde van de Atlantische Oceaan toe stromen, over de ontwikkeling van de drie-dimensionale film nu geleidelijk aan wel wat zou gaan minderen, zien zich in hun verwachtingen teleurgesteld. Dagelijks brengen de transatlantische kabels meldingen van nieuwe vindingen en van nieuwe demonstraties, welke de indruk geven, dat het filmbedrijf voor een technische revolutie staat. Het is moeilijk om in deze maalstroom een juist inzicht in het getijverloop te verkrijgen. Men kan echter wel reeds vaststellen, dat thans het stadium schijnt te zijn bereikt, waarin men er toe over gaat een commerciële toepassing van de films, die een ruimtelijke illusie geven, in de practijk te testen. In elk geval is op het ogenblik practisch iedere major company bezig een speelfilm vol gens een van de beschikbare procédé's te vervaar digen of de vervaardiging daarvan voor te be reiden. Waarschuwingen Aan waarschuwingen en aanmaningen tot voorzichtigheid en bezinning heeft het intussen niet ontbroken. Het voorbeeld van het Hoofd bestuur, dat het noodzakelijk achtte de Bondsle- den reeds medio Februari aan te raden ten op zichte van aanbiedingen op drie-dimensionaal gebied de vereiste reserve in acht te nemen, is door andere organisaties gevolgd. Het rapport bijvoorbeeld dat begin April door Dr. Leslie Knopp als technisch adviseur in, opdracht van het bestuur van onze Britse zusterorganisatie, de Cinematograph Exhibitors' Association, ter zake is uitgebracht, stelt onverbloemd, dat, tenzij deze organisatie onmiddellijk maatregelen neemt om met klem aan te dringen op standaardisering van stereoscopische en panoramische projectiesyste men, het Britse filmbedrijf zich wel eens in in vesteringen zou kunnen begeven, welke het zich niet kan veroorloven, en misschien wel een einde zou kunnen maken aan de gewoonte om regelma tig de bioscoop te bezoeken door een niet-verant- woorde exploitatie van deze systemen als een nieuwtje". Belangrijke figuren uit het Britse filmproductie- bedrijf als Sir Alexander Korda en Sir Michael Balcon hebben eveneens aangemaand tot voor zichtigheid. Eerstgenoemde schreef in een uit voerig artikel in de Daily Telegraph, dat, indien de filmindustrie dwaas genoeg zou zijn om de ruimtefilm als een oplossing voor alle proble men te beschouwen, men spoedig het einde van de film zou beleven. Hij merkte op, dat een paar maanden lang het nieuwtje van de derde dimensie méér mensen zal trekken, maar dat het publiek het daarna als heel gewoon zal beschouwen en weer naar betere films zal uitzien. Sir Michael Balcon betoogde onder meer in de Financial Times, dat de stereoscopie geen revolutie in de film betekent en in belang rijkheid niet vergeleken kan worden met de komst van. het geluid tenzij misschien in één opzicht: de haast, waarmede men de nieuwe techniek wil toepassen en de wedijver tussen de diverse syste men. Hij herinnerde er aan, dat de film een com binatie van kunst en industrie is en dat wanneer de industriële of de technische situatie zo ver ward is als thans het geval is, de kunst er onder moet lijden. Immers creatieve arbeid is moeilijk voor hen, die de techniek van het vak niet vol komen in hun. macht hebben, en dit laatste is on mogelijk zolang over die techniek zulk een ver warring bestaat. Daarom moet men het op de eerste plaats eens worden over de standaardise ring van diverse systemen. Hoewel Sir Michael Balcon het met Sir Alexander Korda volkomen eens is, dat de theorie, dat de ruimtefilm het antwoord van de cinematografie op de uitdaging van de televisie zou zijn, een zeer misleidende is ook al omdat de televisie binnen afzienbare tijd gebruik zal maken van kleuren en mogelijk van stereoscopi sche systemen is hij er in tegenstelling tot laatstgenoemde van overtuigd, dat men de drei ging van de televisie overschat heeft. Hij ziet in deze laatste een prikkel om de filmmakers er toe te brengen de mogelijkheden van de film ten volle uit te buiten. Dit inzicht wordt door heel wat meer leidende persoonlijkheden in het Amerikaanse filmbedrijf gedeeld dan men op grond van de wetenschap, dat men de televisie daar nu eenmaal zij het zonder overtuigend bewijs als ,,de" oorzaak voor de algemene terugloop in het bioscoopbezoek gedoodverfd had, geneigd zou zijn aan te nemen. De roep om standaardisering Intussen blijft men in de kringen der exploi tanten aandringen op standaardisering, maar worden er wekelijks nieuwe en steeds weer nieu-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 4