raad van commissarissen onder meer zitting George P. Skouras (niet te verwarren met zijn broer Spyros P., de president van Fox), president van het vele bioscopen bezittende United Artists Theatres Circuit, Lee Shubert van het Shubert bioscoopconcern en Michael Todd, die een be- langrijk aandeel heeft gehad in de ontwikkeling van Cinerama. De American Optical Co. is een oude gevestigde firma met een zeer goede repu tatie. Magna wordt met haar productiefonds van 5.000.000,blijkbaar beschouwd als een major organization,". CinemaScope De concurrentiestrijd van de panorama-syste men raakte eerst recht op dreef toen F o x op Woensdag 18 Maart een reeks van demonstraties begon met haar CinemaScope en Metro nog dezelfde dag aankondigde dat zij met Fox een overeenkomst had gesloten om genoemd systeem toe te passen bij haar producties. Wat de reacties op bedoelde demonstraties be treft, deze variëren van ongebreideld enthousias me tot matige belangstelling. Men is het bijvoor beeld niet eens over de mate waarin CinemaScope er in slaagt de deelneming van het publiek te verhogen doordat de bezoekers feitelijk door het projectiescherm worden omringd. Sommige vak bladen zijn bijna „in extase", maar waarnemers hebben in de Amerikaanse lekenpers gewezen op een zekere teleurstelling wat betreft CinemaSco- pe's diepte-effect. De New York Herald Tribune bijvoorbeeld was van oordeel, dat Cinerama het op dit punt wint, maar dat Cinema- Scope superieur is m haar dramatisch panorama effect. De NewYorkTimes was van mening „dat de beweerde deelneming van het publiek als gevolg van de .omgevende" vorm van het pro jectiedoek niet werd ondervonden" en voegde hieraan toe dat „personen, die zowel Cinerama als CinemaScope hebben gezien, geneigd zijn de voorkeur aan Cinerama te geven". Er was verder enig commentaar op technische Tekortkomingen, zoals bijvoorbeeld lichtverlies op de uiteinden van het projectiedoek, de neiging om figuren in .close shots" op kniehoogte af te snijden, enz. Sommige studio-autoriteiten, die men als Fox' rechtstreekse concurrenten moet beschouwen, hebben hun voldoening uitgesproken over de re sultaten, die met CinemaScope zijn bereikt. Daar entegen gaf John Davis, directeur van de Rank Organisatie, die naar Hollywood gekomen was om de demonstraties bij te wonen, aan de pers te kennen ,,dat hij CinemaScope erg interessant vond, maar niet wat hij had verwacht". Hij trad niet in details en wilde dit blijkbaar ook niet, om dat hij te zijner tijd te beslissen zal hebben of hij het CinemaScope-systeem al dan niet zal ge bruiken in de 600 theaters, die hij onder beheer heeft. Weliswaar gaf hij te kennen dat er wel enige bioscopen met een panorama-systeem zou dan worden uitgerust, maar voegde hier aan toe: „Ik denk dat we nog maar een poosje zullen wachten". Volgens de laatste berichten zou de volgende maand een demonstratie van het systeem in Lon den plaats vinden. Een datum is nog niet mede gedeeld. Variety berichtte, dat Fox' technische di recteur, Earl I. Sponable, een optische methode heeft ontwikkeld om de volgens het CinemaScope systeem opgenomen films als gewone films te projecteren. Dit zou vooral van belang zijn met het oog op een overgangsperiode. Volgens een mededeling in The Cinema verzekert deze deskundige dat het projectiescherm van Cinema- Scope eveneens gebruikt kan worden voor de projectie van conventionele en van stereoscopi- sche films en zelfs voor grootbeeldtelevisie. Standaardisatie „Nu men zich realiseert, dat er een conflict van systemen is, behoort het vraagstuk der standaardisatie onmiddellijk te worden benaderd. Men voelt algemeen, dat de producenten en technici van alle systemen in deze beginperiode met representatieve exploitanten bijeen zouden moeten komen om een beslissing te ne men in zake een brede grondslag voor standaardisatie De te overwegen standaardisatie zou geen belemme ring zijn voor toekomstige ontwikkeling. Voorlopig wordt voorgesteld dat deze standaardi satie zich zou bezig houden met de practische maxi male breedte van het projectiedoek in combinatie met stereoscopische projectie en een geschikte reflectie-om lijsting. De maximale schermbreedte voor panoramische projectie zal moeten worden vastgesteld op basis van de gemiddelde verhouding van hoogte en breedte van proscenium en zaal opdat een werkelijk bruikbare schermverhouding kan worden aanvaard. Heel weinig bioscopen zouden een projectiedoek kunnen gebruiken in de verhoudingen, die door Cine rama en CinemaScope worden geadopteerd, zonder een zeer onbevredigende vermindering van de hoogte van het projectiedoek een vermindering, die het effect van de projectie te niet zou doen. Het is een voor de hand liggende noodzaak, dat projectiedoeken van maximale hoogte en breedte evenredig moeten zijn aan de bestaande zaalinrichting. Een verhouding van hoogte tot breedte van mis schien 1 tot 2 of 1 tot 2,2 zou toegepast kunnen wor den zonder ingrijpende structurele wijzigingen en een projectiedoek van deze verhoudingen zou de indruk van realiteit niet ernstig verkleinen. Trouwens de rea listische vertoning zou er ten zeerste aan winnen, in dien dergelijke grote projectiedoeken ook stereosco- pisch zouden zijn." (Rapport in zake de recente ontwikkeling van stereoscopische en andere projectie systemen, aanvaard door de Ledenraad van de Cinematograph Exhi- bitors' Association op 16 April 1953). MIMI 11111111 i n iï 11111111 111111 ti illllllllllllllllllllllllllll llllllllllllllllllllllllllllllllllll

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1953 | | pagina 8