19
(exploitanten) geëist, dat aan het filmbedrijf het
recht zal worden gegeven een recht dat niet
afhankelijk mag worden gesteld van enige con
ditie met betrekking tot de levering van films
voor televisiedoeleinden aan de British Broad-
casting Corporation televisie te gebruiken voor
het uitzenden van films uitsluitend voor groot-
beeldtelevisie in de bioscopen.
„Als bedrijf kunnen wij het economisch niet
verantwoord achten", zo stelt het memorandum,
„om voort te gaan geld te besteden aan research
en experimenten, tenzij wij er zeker van zijn, dat
de nodige vergunningen zullen worden verleend,
welke het bedrijf in staat zullen stellen te profi
teren van de resultaten, die door deze uitgaven
worden verkregen
Wij moeten vrij zijn om de televisie langs twee
totaal verschillende lijnen te ontwikkelen. Als
middel tot uitzending binnen het filmbedrijf:
a. Ten nutte van het bioscooppubliek. Een
rechtstreekse service van studio's en plaat
sen, welke onder controle staan van het
filmbedrijf, naar bioscopen, die ingericht
zijn voor de ontvangst en projectie van tele
visieuitzendingen op een groot doek.
b. Ais een hulpmiddel voor de filmproductie.
Uitzending naar filmstudio's van opname-
units, die ergens in Groot-Brittannië „on
location" werken, dat wil zeggen buiten hun
studio."
„Wij overwegen", zo vervolgt het memoran
dum, „om op het bioscoopscherm zowel gebeurte
nissen van nationale betekenis (waaronder be
grepen sportevenementen volgens overeenkomst
met de betrokken organisatoren) als programma-
nummers, zoals een revue of een concert, speciaal
voor het bioscooppubliek in een studio gegeven,
te vertonen. Voor dit doel zullen wij verschillende
golflengten nodig hebben, die niet door toestellen
bestemd voor ontvangst in de huiselijke kring
kunnen worden „afgetapt", teneinde het mogelijk
te maken verschillende programma's naar onder
scheidene concurrerende bioscopen in eenzelfde
gebied op ongeveer dezelfde tijd uit te zenden.
Hierbij gaan wij natuurlijk uit van de veronderstel
ling, dat televisieprogramma's op het grote scherm
te zijner tijd door de bioscoopbezoekers zullen
worden gewaardeerd als onderdeel van een pro
gramma, waarvan het overgrote deel wel aange
boden zal blijven worden in de vorm van cellu-
loidfilm zoals op het ogenblik."
Naar de D a i 1 y Mail bericht heeft de on
langs gehouden samenspreking van de vertegen
woordigers van de British Film Producers' Asso-
ciation en van de andere organisaties van het
filmbedrijf met de vertegenwoordigers van de
B.B.C, geen resultaten opgeleverd. Sir Henry
French, directeur van genoemde bedrijfsorgani
satie, zou de door de B.B.C, voorgestelde auteurs-
rechtvergoedingen voor de uitzending van speel
films „economisch onmogelijk" hebben genoemd.
Over het mislukken van deze onderhandelingen
is in vorenvermeld memorandum een uiteenzetting
gegeven. Er wordt op gewezen, dat, ofschoon het
de televisie in de toekomst mogelijk zou zijn meer
geld te bieden voor films, er geen twijfel over kan
bestaan, dat, indien het filmbedrijf de televisie
toe zou staan films te vertonen overeenkomstig
de door de B.B.C, gedane suggesties, het zware
financiële verliezen zou lijden.
De B.B.C, had een maximum prijs van 1000
10.600,per speelfilm aangeboden, ten aan
zien waarvan Sir Henry French zeide: „Men be
hoeft dit bedrag voor een film die door millioenen
in hun huiskamer gezien wordt, slechts te verge
lijken met het bedrag dat een vergelijkbaar aantal
bioscoopbezoekers moet betalen aan de bioscoop
kassa om zich te realiseren dat dit economisch
onmogelijk is."
De Financial Times, die onlangs een
artikel wijdde aan „televisie-export", ziet een op
lossing voor een televisieprogrammering practisch
uitsluitend in een internationale uitwisseling van
programma's, omdat dit eenvoudigweg de enige
te verwezenlijken methode is om aan de onophou
delijke vraag naar programmanummers te vol
doen. Geen enkele filmstudio van betekenis kan
per dag meer dan twee tot drie minuten gereed
gekomen film afleveren, maar een enkele televi
siestudio zal wel twintig of dertig maal zoveel
moeten produceren. Het blad merkt op, dat al
zouden er voldoende televisiestudio's kunnen
worden opgericht, men zich toch dient te reali
seren dat er een groot tekort zou zijn aan kun
stenaars als acteurs, musici, architecten enz. Men
mag immers niet vergeten, dat de gehele rijkdom
en de hulpbronnen van een succesvol toneelsei
zoen door de televisie gemakkelijk in, één enkele
week kunnen worden uitgeput.
,,De werkelijke en enige oplossing van deze
problemen en moeilijkheden", zo vervolgt de
Financial Times, „ligt in het gebruik van.
de film; dat wil zeggen in het intelligente gebruik
van de film, niet in het vertonen van oude films,
die voor andere doeleinden werden vervaardigd.
De snelste manier om een televisieservice te
ruïneren is om haar op te vullen met afleggers
van, het filmbedrijf.
Het enige antwoord ligt in spe
ciaal voor de televisie gefilmde
productiesZodra deze beschikbaar zijn
in voldoende hoeveelheden en van goede qualiteit,
zullen de moeilijkheden van het ontwerpen van
internationale programmaschema's verdwijnen.
Internationale verschillen in tijd zullen niet langer