25
de „afsnijding" door de
diverse beeldvensters tot
een minimum te beper
ken.
Reeds lang hadden de
optische experts uitge
maakt, dat het voor het
oog zeer vermoeiend is
om te kijken naar een in
tensief verlicht beeld-
veld, dat door een don
kere rand wordt omslo
ten. Als men dit zwarte
kader weglaat en ver
vangt door een reflecte
rende omlijsting, krijgt
men een aanzienlijk gro
tere zichtbaarheid in het
midden van het gezichts
veld, wat minder inspan
ning van het oog vergt.
Men kan dit systeem bij
alle schermverhoudingen
toepassen, maar dit zo
genaamde „kaderloze"
scherm wordt in het bij
zonder aanbevolen bij de
projectie van stereosco-
'pische films.
Ter illustratie van en
kele zeer uiteenlopende
beeldverhoudingen pu
bliceren wij hier enige
fotc/s van een lichtge-
bogen kaderloos pano-
ramascherm, van 15 m
x 7,5 m., zodat breedte
en hoogte zich verhou
den als 2 1. De diepte
van de curve is bijna
1 m. en dus niet groter
dan bijvoorbeeld die van
het door CinemaScope
gebezigde doek, dat ech
ter ruwweg 2]/2 x zo
breed als hoog is
(2,55 1).
Op de eerste foto ziet
men de projectie van
een normaalfilm in de
standaardverhouding 4
3 of 1,37 1. De tweede
foto laat dezelfde film
zien, maar nu geprojec
teerd door een beeld
venster van, gewijzig
de afmetingen, name
lijk in een verhouding
Filmbeeld van een gewone normaaljilm geprojecteerd
1,375 t op een panoramadoek.
de huidige standaardverhouding 4 3 of
Hetzelfde filmbeeld maar nu geprojecteerd in een Verhouding van 1,86: 1 op hetzelfde panoramadoek,
waarbij zowel van de boven als van de onderkant /2% is weggevallen.
Filmbeeld opgenomen en geprojecteerd met een breedtelens in een verhouding van 2:1.
in