Kanttekening
26
van 1,85 1, waarbij zowel van de boven
als van de onderkant van het filmbeeld 12 is
afgesneden.
De onderste foto laat een met een breedtelens
opgenomen en geprojecteerde film zien in een
beeldverhouding van 2:1, waarmede het gehele
doek wordt bedekt. In deze verhouding zijn met
groot succes ook echte stereoscopische films ge
projecteerd, waarmede bewezen is, dat de door
velen uit het bedrijf zozeer gewenste combinatie
van panoramafilm en dieptefilm zeer goed mo
gelijk is.
Uiteraard is er geen algemene formule vast te
stellen welke voor alle theaters geldt. Weliswaar
worden op het ogenblik in Engeland en Amerika
enquêtes ingesteld bij de bioscoopexploitanten,
maar deze hebben in hoofdzaak ten doel om in
grote lijnen vast te stellen welke wijzigingen ver
eist worden om grote projectieschermen te in
stalleren. Dat wil niet alleen zeggen mogelijke
structurele wijzigingen van de toneelboog maar
ook aanschaffing en wijziging van de apparatuur
in verband bijvoorbeeld met de noodzakelijk gro
tere lichtsterkte enz.
Elk theater, hoe groot of hoe klein ook heeft
daarbij zijn eigen problemen. Iedere zaal heeft
haar eigen karakteristieke eigenschappen, welke
feitelijk de grenzen van een eventuele wijziging
in de verhoudingen van haar projectiescherm be
palen. Het zal daarom nog wel enige tijd duren
aleer er een noemenswaard aantal bioscopen spe
ciaal met het oog op deze ,,new look" in projec
tiedoeken zal zijn ingericht.
In, de aflevering van Juni van dit Orgaan zijn
onder de titel ,,Een persoonlijk oordeel" een twee
tal indrukken gepubliceerd namelijk een van de
heer P. Wester over een door hem bijgewoonde
demonstratie van een systeem waarbij gewone
films op een groot doek panoramisch werden ver
toond en een van de heer Koningsbergen over een
door hem te New York bijgewoonde Cinerama-
voorstelling.
Wellicht ten overvloede moge er hier op gewe
zen worden, dat de bedoeling van deze publicatie
geen andere is geweest, dan om onze lezers ken
nis te laten nemen van het persoonlijk oor
deel van een onzer leden-exploitanten en van
een journalist over gebeurtenissen, welke in ons
land nog niet hebben plaatsgevonden en waar
over onze leden zich dus nog geen inzicht op
grond van eigen beschouwing hebben kunnen
vormen.
Indien ondanks de duidelijke titel: ,,Een per
soonlijk oordeel", de indruk mocht zijn gevestigd
dat de redactie door deze publicatie de inzichten
van genoemde correspondenten heeft willen on
derschrijven, dan moge hier nadrukkelijk beves
tigd worden dat dit niet het geval is geweest.
Onze artikelenreeks heeft uitsluitend ten doel
de leden zo uitvoerig mogelijk te informeren over
de uiteenlopende systemen door een samenvat
ting te geven van de meningen uit deskundige
kringen. De redactie wenst zich daarbij uiteraard
in geen enkel opzicht te mengen in de concurren
tie, welke helaas nu reeds is ontstaan onder de
maatschappijen, die zich op bepaalde systemen
hebben vastgelegd, welke concurrentie onge
twijfeld niet bevorderlijk is om het kostenpro-
bleem, dat door technische vindingen wordt
opgeroepen, binnen de perken te houden.
Wanneer de tendenz van onze artikelen der
halve een vermaning inhoudt tot voorzichtigheid,
dan handelt de redactie van het Orgaan hiermede
in overeenstemming met de circulaire van het
Hoofdbestuur dd. 20 Februari 1953, namelijk in
het algemeen belang van het Nederlandse film
en bioscoopbedrijf. Daarbij zal zoveel als mo
gelijk is getracht worden enerzijds de publiciteit
van de belanghebbenden te vermijden, anderzijds
te voorkomen dat commerciële belangen worden
geschaad.
BRILLEN
„Wees er niet te zeker van, dat het publiek geen
brillen zal willen gaan dragen. Er was heel wat minder
gemopper bij de vertoning van de latere stereoscopi
sche films dan bij de voorafgaande gelegenheden. De
mensen nemen zo gemakkelijk nieuwe gewoonten aan
en het dragen van brillen zou zulk een gewoonte
worden, indien de ontspanning, die door haar gebruik
verschaft wordt, steeds goed genoeg bleef."
(The Cinema dd. 6 Mei 1953)
lllllillinilllllllllllllMIIIIIIIMMMMIIIIII
IMIIMMIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIMMIIIIIIIIIII
llllllllllllllllllltl
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllilll
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHlIlMMMIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIMIHIinilMIIMIIMIIItlMIIIIIIIIMIIIIIMIIIIIIMItl