NIEUWE ASPECTEN i) 22 van HET is nu al ruim een jaar geleden, dat in dit Orgaan een eerste voorlopige analyse werd gegeven van de nieuwe technische ontwikkeling, welke zich voordoet met betrekking tot het opnemen en inzonder heid het projecteren van films. Deze eerste publi catie werd gevolgd door verdere overzichten en rapporten, die de problemen belichtten, welke deze ontwikkeling met zich brengt. Deze publicatie wil len en kunnen geen aanspraak maken op volledigheid, want nog steeds worden er be richten ontvangen over nieuwe systemen van de meest uiteenlopende aard. Soms blijken deze procédé's oude beken den te zijn, die zich on der een nieuwe naam presenteren. Vaak ook zijn de berichten zo vaag, dat men slechts gissen kan waar het om gaat. In andere ge vallen is weer sprake van een combinatie van reeds bekende, maar inmiddels verbeterde, vindingen, die nu op haar commerciële bete- Al ruim een jaar lang hebben wij nu getracht onze leden voor te lichten over de grondvormen van de nieuwe techni sche evolutie, welke zich in de cinematogra[ie voordoet en inzonderheid over de vragen, welke daardoor worden opge roepen. Van de aanvang af heeft het Hoofdbestuur er zich reken schap van gegeven, dat een zo ruim mogelijke oriëntering van onze leden over deze ontwikkeling noodzakelijk is, omdat zij te zijner tijd beslissingen zullen moeten nemen, welke mogelijk voor hun bedrijven ernstige gevolgen kunnen hebben. Indien daardoor in de gepubliceerde artikelen soms is aan gespoord tot het in acht nemen van de grootst mogelijke voorzichtigheid bij het investeren in nieuwe systemen, dan is zulks geschied in overeenstemming met de ernstige waar schuwing, welke het Hoofdbestuur in Februari van het vorige jaar ter zake tot de leden heeft gericht, opdat een herhaling van de omstandigheden waarmede de komst van de geluidsfilm in de jaren 1°>27'J''28 gepaard ging, voorkomen worde. kenis worden getoetst. Om deze redenen hebben wij gemeend onze mede delingen te moeten beperken tot die systemen waar- over wij nadere en betrouwbare gegevens ontvan gen hebben. Ditmaal vragen wij Uw aandacht voor enige procédé's, welke nu eens niet in de Verenigde Staten maar in Europa aan de practijk worden getoetst en in de naaste toekomst mogelijk ook in ons land zullen worden toegepast. Garutso-Plastorama Merkwaardig genoeg berust het principe van dit nu in Duitsland toegepaste optische systeem op een uitvinding van de in de Verenigde Staten wonen de Rus Garutso. Deze had zich vooral toegelegd op het verbeteren van cameralenzen. Het is wel algemeen bekend dat lenzen in de regel in het midden weliswaar scherp genoeg zijn, maar on danks de nauwkeurigste berekeningen aan de ran- den vrij onscherp blijven. Indien men trachtte dit nadeel door tussenelementen op te heffen, kreeg men met lichtverlies te kampen. Garutso slaagde er in lenzen zodanig te verbeteren, dat zij zonder lichtverlies ook aan de randen scherp bleven, wat een grotere scherpte en dieptewerking van het beeld geeft. Hij bereikte dit door middel van door broken voorschakellenzen, die slechts de rand van de lenzen corrigeren en wel zonder lichtverlies. Deze verbeterde op tiek, bekend als ,,Ba- lance", leidde tot een systeem van plastische fotografie, dat door Garutso ,,Realife" is gedoopt. Dit principe bestaat hierin, dat door middel van speciale ob jectieven (Multiple Source Lenses) tegelij kertijd verschillende opnamen gemaakt wor de, die zich tot één beeld verenigen met minimale, voor het oog nauwelijks waarneem bare, scheidingen wel ke bij de projectie een eningszins ruimtelijke indruk geven. In 1952 is octrooi verleend op dit systeem, dat op de eerste plaats het voor deel biedt dat men de bestaande camera's en ob jectieven kan blijven gebruiken. Het Realife-prin cipe kan op ieder fotografisch objectief worden toegepast. Een stel Garutso-lenzen voor 35 mm. films heeft de brandpuntsafstanden 75, 30, 22 en 19 mm. Verdere voordelen van dit principe wat betreft opnametechniek zijn: 1. Bij het negatief is de rand van het beeld even scherp als het midden. 2. Men kan met de gehele lensopening fotografe ren en bereikt daarmede een buitengewone dieptewerking. 3. De kwaliteit van het negatief wordt beter dan tot dusverre het geval was. Men bereikt daar mede bij projectie een betere beeldweergave, Look ÜHIMiilllilHIMIillllllllllll IMMIIMIIIIililllllllllINMIIIIilllllllll^ imiiimniliiiiiiiniiii IIIIIMIIIIIIIIIIMIIIMI IIMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMII iiiiiiiiiiiniiiiiir;

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 23