23 wat vooral bij panorami sche projectie tot gelding komt. 4. Door de grotere scherpte wint men tijd bij het opnemen, omdat er minder instellingen nodig zijn. 5. Door middel van „Realife" be reikt men een duurzame schei ding van de gefotografeerde ob jecten, waardoor (zonder brillen) een drie-dimensionaal effect ver kregen wordt. Door een merkwaardige samen hang van omstandigheden was het niet Hollywood maar het Duitse filmbedrijf, dat het „Realife"-principe het eerst is gaan toepassen bij pano ramische projectie in combinatie met een in Duitsland ontwikkeld procédé voor stereofonische geluidsweergave, waarbij vier magnetische geluidssporen, paarsgewijze op een normale beeldband aangebracht, worden gebezigd; een geluidssysteem dat zeer sterk over eenkomt met dat van CinemaScope. De heer Eric Pommer, een niet alleen in het Duitse maar evenzo in het Amerikaanse en Engelse filmbedrijf welbe kende figuur, heeft voor Europa de licentierechten van het Garutso-procédé weten te verwerven, dat hij thans onder de naam ,,Garutso-Plasto- rama" exploiteert. De eerste film, die volgens dit systeem is opge nomen, is de film ,,Eine Liebesgeschichte" naar een novelle van Karl Zuckmayer, welke film thans in Hannover in het Theater am Aegi wordt ver toond op een sterk reflecterend projectiedoek (5,08x9,40 m), dat een verhouding heeft van 1 1,85. Een gewone copie, die gebruikt wordt voor vertoningen op een scherm met de normale verhouding 1 1,37, kan dienst doen voor de pro jectie op dit panoramadoek, zij het dat men in dit laatste geval een beeldvenstermasker nodig heeft van het formaat 11,3 x 20,9 in plaats van het ge bruikelijke 15,2x20,9, terwijl dan tevens het ge wone objectief verwisseld moet worden voor een breedtelens, die een 25% kortere brandpuntsaf stand heeft. Voor de vertoningen in vorengenoemde bioscoop past men een stereofonische geluidsweer gave toe, waarbij men copieën bezigt, waarop, evenals bij de CinemaScopefilms vier magnetische geluidssporen aan beide zijden van de verkleinde perforatiegaatjes zijn aangebracht. Dit eist niet- magnetische filmtransportrollen met kleinere tan den, een viersporige magnetische toonkop, een voor- en hoofdversterker voor de vier geluidska- nalen, een vierkanaalszaalregelaar, geluidsom- schakelaar en een vierdelige luidsprekercombina tie. De olie. die onder gasdruk uit het mondstuk van een „verklikker" spuit, bewijst dat een oliehoudende laag is aangehoord. Uit de film: ..DE VERKENNINGSBORING" van Bert Haanstra. Variabele beeldgrootte (Variform) In het Parijse Marignan Theater wordt sedert enige tijd gebruik gemaakt van een projectie systeem, waarbij het mogelijk is tijdens de voor stelling bij iedere willekeurige scène het projectie doek naar wens te vergroten, uiteraard met in achtneming van zekere grenzen. De werking van dit systeem dat, naar wij heb ben vernomen, binnenkort in Nederland zal wor den geïntroduceerd onder de naam „Variform", komt erop neer, dat er gebruik wordt gemaakt van een zeer speciaal objectief, waarvan de brand puntsafstand instelbaar is en wel zodanig, dat het desgewenst tot tweemaal vergroot kan worden. Het resultaat hiervan is, dat men bij een doek verhouding van bijvoorbeeld 4x3 meter deze door instelling van het objectief kan vergroten tot maximaal 8x6 meter. Om te vermijden, dat hierbij een aanzienlijk verlies aan helderheid van het beeld zou optreden, is het objectief uitgerust met een ingebouwd diafragma, dat automatisch de in stelling van het objectief volgt met dien verstande, dat naarmate het beeld wordt vergroot door instel ling op een kortere brandpuntsafstand, het diafragma verder opengaat. Vanzelfsprekend kan men enig lichtverlies niet vermijden, doch dit wordt beperkt tot maximaal 10 a 12%. Bij klein" beeld heeft ook het diafragma een kleine opening, hetgeen aan de dieptescherpte van het beeld ten goede komt. Met het oog op het voorafgaande behoeft het geen nader betoog, dat de lichtbron op het maxi male beeldformaat moet zijn ingesteld.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 24