26 boord", U allen welbekend. Maar laat ik er van zeggen, dat deze vijf Nederlandse films een onge woon succes hebben geboekt. Aan de prijzen heeft men het niet kunnen merken, want er zijn geen prijzen uitgereikt noch toegekend, zodat het ka rakter van concurrentie eenvoudig niet aanwezig is geweest. Maar de roep over de Nederlandse films, de plaatsing, die zij hebben gekregen en het applaus, ja zelfs de „open doekjes", die zij hebben verwekt, spraken duidelijke taal genoeg. En de open doekjes kwamen op de goede plaats, waar mee ik maar zeggen wil, dat onze Nederlandse documentaristen niet alleen goede maar ook ver staanbare taal spreken. Ik moet wel even bijzondere aandacht vragen voor een kort filmpje over de dode Peruaanse stad Machu Pichu, waarin de maker Enrico Gras zich een bijzonder knap vakman betoont, en voor een Canadees verkeersfilmpje, dat ook vorig jaar in Cannes succes heeft geoogst en dat inmiddels zijn Nederlandse première heeft beleefd, tegelijk met de film Vieren maar!" van Herman van der Horst. Er was ook een dansfilmpje van de Yougosla- ven, die verzuimd hebben, de prachtige stof tot een levendiqe film te verwerken. Frankrijk heeft zich nogal ingespannen met „Amour d'une Femme", ,,Julietta", ,,Le blé en herbes" en ,,Les Orgueilleux", films, die reeds hier zijn of komen gaan of weg zullen blijven, al naar gelang van de wijsheid of het inzicht der impor teurs. Veel belangstelling voor de Argentijnse films en de Mexicanen kan ik hier ter plaatse niet verwach ten, maar de Brazilianen hebben ons toch een ver rassing bezorgd met de film ,,Sinha Moca", nadat zij overigens een vorige maal in Cannes ,,0 Can- gaceiros" met groot succes hadden vertoond. Maar beide films, waarvan er inmiddels reeds een in Ne derland is geïmporteerd, hebben hun zeer bijzon dere verdiensten. ,,Sinha Moca", die we hier nog niet kennen, vertelt de geschiedenis van de laatste opstand der Braziliaanse slaven en van hun bevrij ding aan het einde der vorige eeuw. De film is met enige onstuimigheid gemaakt door Lima Baretto, een man met wie weinig te filosoferen valt, zoals ik in een gesprek gemerkt heb, maar die over een natuurtalent beschikt, dat hem in staat stelt tot treffende vormen. Zijn film is zeer opmerkelijk en de man heeft een goed gevoel voor rhythme, dat zich spoorslags wijzigt, telkens als hij een ander thema entameert. Daar herkent men de goede vak man aan, die dan in dit geval weinig over zijn theorieën weet te vertellen en er misschien zelfs geen op na houdt, maar die uit pure lust tot filmen herhaaldelijk midden in de roos schiet. Ook deze film verdient, dat zij door het Nederlandse publiek wordt gezien. Zij behoorde tot de weinige verras singen van het Paulistisch festival. Het succes van de Amerikaanse film Roman Holiday" en van de opgewekte, pittige gekleurde tekenfilm van de Canadees Norman Mac Laren mag ons toch niet beletten te blijven volhouden, dat men de betekenis van het festival meer moet zoeken in het uiterlijk vertoon van sterren dan in de reële kracht van een vitale filmmanifestatie Hoezeer de belangstelling van het publiek naar de sterren is uitgegaan, moge blijken uit de aanwezig heid van duizenden lieden, groot en klein aan de ingang van de grote hotels, waar de beroemdheden logeerden en uit het gejuich, dat opsteeg bij iedere neus, die zichtbaar wilde worden. In een van die hotels patrouilleerde de politie op vijf verdiepingen om eventueel bestormingen van de kamers der sterren onmogelijk te maken. Het is niet zover ge komen, dat de menigte tot de aanval is overge gaan, maar onder ons gezegd: het ware ook niet goed doenlijk geweest, aangezien de étages slechts per lift bereikbaar waren, en zó ruim zijn de Bra ziliaanse liften nu ook weer niet, dat zij menigten kunnen verwerken. Nog een enkel woord over de studio, genaamd Vera Cruz, werkplaats van de makers van „Sinha Moca" en ,,0 Cangaceiro". Een enorm complex- voor onze begrippen, een enorme hall, die veel te groot aandeed en waarin een paar bouwsels ston den te pronken, zó perfect afgewerkt aan de bui tenkant en van binnen, dat de fabricage daarvan alleen al een klein vermogen moet gekost hebben. Het hout is fraai en niet duur in Brazilië. Men ge bruikt het dus zo weelderig mogelijk en behandelt het bovendien met alle eer, die een goed stuk ma teriaal van nature toekomt .Maar in de filmmake- rij komt het aan op andere zaken. Daar telt alleen de buitenkant der dingen, die hun binnenkant niet vertonen. Overigens: de fabriek stond in al haar glorie verlaten en stil in de felle zon te dromen. Er is op het ogenblik geen geld, zegt men.Op het ogenblik? In Brazilië wordt het ogenblik soms plot seling verdrongen door het volgende, dat er heel anders uitziet en daarom is de kans groot, dat er nu weer gewerkt wordt, dank zij de lust voor hei avontuur A. VAN DOMBURG „Ik moet het kind nog vinden, dat met de politie in aanraking kwam door wat het op de film zag. Zijn ongeregeld gedrag is het gevolg van de omstandig heden thuis en het ziet op de film de dingen waar mede het reeds in aanraking is. (C a p t. R h o d a M i I I i k i n, hoofd van de vrouwelijke afdeling van de politie te Washington: New Morris, April 1948 p. 15). iiiiiiiiiiiiiiiiiiini ii11111111111 IIMIIIIIMIIIII'i iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini MMIIIIIIIIIIIMIIMIIIIIMMIIIII liiiniiiin,u: il

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 27