Verenigde Staten 34 Het transport en de verzekering daarvan zijn voor rekening van de producenten; het bewaar- loon en de verzekeringskosten te Berlijn draagt het festival. Een unieke filmcatalogus Onlangs is te Washington een merkwaardig werk voltooid. De United States Library of Congress (Congresbibliotheek) heeft namelijk een drie delen tellende catalogus uitgegeven, waarin de auteursrechten zijn geregistreerd van rond 76.000 films, vervaardigd van 1894 tot 1949. In deze catalogus zijn ook opgenomen de niet-Ameri- kaanse films, welke overeenkomstig de bepalin gen van de Amerikaanse Auteurswet door het Copyright Office Auteursrechtbureau) een min of meer autonoom bureau van de Library of Congress werden geregistreerd. Dit Copyright Office is belast met de administra tie en uitvoering van de bepalingen van de Auteurswet (Copyright Act) 1909. In tegenstel ling tot de bij de Berner Conventie aangesloten landen moeten namelijk in de Verenigde Staten de werken waarop auteursrecht bsetaat en dus ook films op grond van genoemde wet worden geregistreerd door een centrale instantie. Als zo danig is het Copyright Office aangewezen. De onderwerpelijke catalogus, welke in een snel tempo werd voltooid het eerste deel dateert pas van 1951 is door zijn karakter een onschat bare documentatie van de filmhistorie. Behalve titel, lengte, datum en de naam van de producent, bevat de catalogus mededelingen over het werk waarop de film was gebaseerd en over de schrijver van het filmverhaal. Op deze wijze zijn betrouw bare gegevens verzameld over de geschiedenis van de film, zelfs over de allereerste pionierstijd, ge gevens, welke uiteraard slechts verkregen konden worden uit de archieven van het Copyright Office te Washington. Iedere Amerikaanse film, onver schillig of zij speelfilm, documentaire- of teken film is en practisch iedere Europese film van inter nationale betekenis is in deze catalogus te vinden. Soms geven kleine vermeldingen, als bijvoorbeeld het aantal copieën, een duidelijke aanwijzing voor het succes dat zij wisten te boeken. Het is een gelukkige gedachte geweest om in deze catalogus naast de centrale gegevens nog een afzonderlijke index op te nemen welke de namen van de personen en organisaties bevat, welke bij de productie van de films waren betrokken. Als derde aanwijzing bevat de catalogus bovendien nog een zogenaamde ,,serielijst", waarin titels voorkomen van duizenden films, die onder serie- titel zijn uitgebracht, als daar bijvoorbeeld zijn de Mickey Mouse series, Popeye Cartoons, Color Rhapsodies, Merrie Melodies, Sportlights, hon derden journaals, enz. enz. Deze effectieve indeling van de stof maakt de catalogus niet alleen tot een zeer te waarderen naslagwerk, maar ook tot een unieke schets van de wordingsgeschiedenis van de film. „Kort gezegd betekent dit, dat de toeschouwer bij 1 de sport dezelfde gevoelens beleeft als de sportbeoefe- naar zelf, doordat hij door zijn mede-beleven, dat be- 1 antwoordt aan zijn psychomotorische samenhangen, 1 1 dezelfde physieke en psychische indrukken door opti- 1 sche waarneming beleeft als de actieve sportsman zelf, De geestdrift die over hem vaardig wordt, brengt bij e 1 een versnelde bloedcirculatie, zweetafscheiding en I gezonde ontspanning teweeg met een verhoogde door- 1 bloeding van alle inwendige organen, precies zoals de 1 geweldige spierinspanning, dat doet bij de actieve i sportbeoefenaar, maar zonder dat de toeschouwer bloot sïaat aan de gevaren van letsel, of over-inspanning en schadelijke uitputting. Waarom anders gaan elke Zon- 1 1 dag miliioenen volwassenen en jongeren als toeschou- 1 wer naar de sportvelden? Toch niet, omdat ze het eindresultaat van het spelwinnen of -verliezen, vrolijk of treurig beleven willen, maar omdat zij de psycho- f 1 motorische „spanning" mee-beleven willen, en dit n i e t als ziekelijke kitteling van hun zenu- 1 wen, zoals de moralisten het gewoonlijk uitleg- gen, maar als een diepbevredigende j vreugde aan de beleefde spanning en ontspanning. Hiermee raakt men echter aan de diepere zin van het lichamelijke in het algemeen de wisseling in het rhythme der jaargetijden, de tijden van 1 de dag en van het leven in zijn geheel. De lichame- lijke mens is immers op dit principe van spanning en I ontspanning, de „getijden-wisseling" in één woord, op- gebouwd en daarom zoekt hij deze „lustbrengende" 1 situaties, die vroeger het leven met zijn gevaren dage- lijks aan de mens bood, maar die het geciviliseerde, j gebureaucratiseerde hedendaagse bestaan hem ont- houdt, hem daardoor uit zijn evenwicht brengt en ziek maakt. De gezonde en driftzekere mens zoekt echter zijn compensatie in de actieve of meebeleefde deelname I aan bewegingssport of -spel. De zieke daarentegen 1 zoekt die in de overprikkeling van zijn zenuwen door 1 hasard spel, pornografische lectuur, of bedwelmings- en verdovingsmiddelen. Vandaar de vreugde van de jonge 1 mens aan alle beweging, aan alle oorzaken licha- 1 meiijk of psychisch - die dit levensrhythme te voor- schijn roepen. En daartoe behoren in hoge mate de cowboy- 1 films de oorlog s- en verzetsf i/lm' s en j I de detective- en gangsterfilms. Vooral I 1 ook de komische films en dan is daarvan 1 niet de geestige humor, die aanleiding geeft tot de be- 1 grijpende glimlach en het meesmuilende toezien, het E 1 belangrijkste, maar het oer-dwaze, het zinloze, dat bij l de toeschouwers en vooral bij de onbedorven jongere I de bekende lachsalvo's wekt - een lustbevrediging, die niet uit het geestelijke voorkomt, maar door een j schokken van het middenrif met zijn vasomotorische spanningen en ontspanningen tot een zuiver physiek eindstation voert." (Dr. Harold Boeger, psychiater en neuroloog, jeugdpsychiater van het medisch-opvoedkundig bureau te Wies- baden. Documentatie Film en Jeugd 5e f jaargang no 3/4 1953, p. 2 en 3). MMMIIIIIHNNIIIIIIINIHl UilIIIIMIIIIIIIIIIIIIIII immuunluiiuuuuuiiuiuiuiuuuiuiuuiiiiiiiiuiiiimiiniiiiuuuuuuiuuiuuutiiiiiinii

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 35