Italië
Oostenrijk
24
ten, welke door de filmverhuurders in de loop
van het jaar hetzij voor eigen rekening of voor
rekening van de producenten werden gemaakt ten
behoeve van individuele films. Deze kosten om
vatten: copiekosten, reclame, invoerrechten, keur
lonen, registratiekosten, de kosten van bedrijfi-
voorstellingen, verpakking en vervoer, maar geen
lonen, salarissen, administratie- of andere kosten,
die niet rechtstreeks voor individuele films wor
den gemaakt en die betaald worden uit de bedra
gen die de filmhuurders inhouden.
In 1953 werd 17,7 van de filmhuuropbreng-
sten door directe distributiekosten in beslag ge
nomen, tegen 16,5!% in 1952, 15,8 in 1951 en
14 in 1950. Het percentage distributiekosten
voor Britse films rees van 11,9 in 1950 tot
18,8 in 1953. Voor buitenlandse films waren
deze percentages respectievelijk 14,8 in 1950
en 17,2 in 1953.
Het aandeel van de filmverhuurders in de film-
huuropbrengsten bedroeg in 1953 19 en dat van
de producent 63,3
Herziening vam de voorwaarden tot deelneming
aan de Biënnale
De Biënnale heeft nieuwe richtlijnen gepubli
ceerd voor de XVe Internationale Tentoonstelling
van Filmkunst (Mostra Internazionale d'Arte Ci-
nematografica), welke op 22 Augustus te Venetië
zal worden geopend en zestien dagen zal duren.
Herhaaldelijk is de laatste jaren in de kringen
van de pers zowel als in die van het filmbedrijf ge
wezen op de noodzaak om de reglementering van
de internationale festivals te herzien. Men reali
seert zich de gevaren welke er schuilen in een
tegen elkaar afwegen van artistieke en diploma
tieke belangen, van nationale en internationale
economische belangen, en vooral in de overbe
lasting van de programma's.
Op grond hiervan heeft de directie van de
Biënnale besloten dat het aantal op dit festival te
vertonen films in den vervolge zo laag mogelijk
zal worden gehouden en dat zoveel als mogelijk
producties, die uit kunstzinnig of technisch oog
punt van belang zijn, zullen worden vertoond. Het
maximum aantal films, dat per land kan worden
ingezonden, wordt dit jaar daarom niet alleen be
paald door het totale aantal in dat land vervaar
digde films, maar vooral door het aantal films van
internationaal karakter. Het is voor de
eerste maal, dat door een festivalbestuur een der
gelijk opmerkelijk onderscheid wordt gemaakt.
Japan en India bijvoorbeeld produceren jaarlijks
een zeer groot aantal films, maar slechts uiterst
weinig werk van internationaal karakter.
De beperkingen, welke aan de deelneming wor
den gesteld zijn de volgende:
Landen met een jaarproductie van 1 tot 100
films van internationaal karakter
1 film
Landen met een jaarproductie van 100 tot 250
films van internationaal karakter
2 films
Landen met een jaarproductie van meer dan 250
films van internationaal karakter
3 films.
De inschrijving tot deelneming sloot op 1 Mei
j.1. De opgave van de afzonderlijke deelnemende
films moesten uiterlijk 15 Juli j.1. zijn gedaan.
De volgende prijzen worden uitgeloofd: de grote
prijs, de .Gouden Leeuw van St. Marcus", voor
de beste film, vier „Zilveren Leeuwen" voor de
beste regie, het beste draaiboek, de beste fotogra
fie en de beste muziek. Twee bekers Graaf Volpi
di Misurata", voor de beste actrice en de beste ac
teur. Twee verdere prijzen staan de jury ter be
schikking voor films, die naar haar inzicht bijzon
dere kunstzinnige of technische eigenschappen be
zitten.
Filmbezoek stijgt maar ontvangsten verminderen
De Oesterreichische Filmwisscn-
schaftliche Gesell schaft heeft enige
tijd geleden een overzicht van de bioscoopexploi
tatie in de stad Wenen over het eerste halfjaar
1953 gepubliceerd, hetwelk zij beschouwt als
hulpmiddel voor het wetenschappelijke markton
derzoek. Aan deze voor het filmbedrijf in het al
gemeen, maar voor exploitanten in het bijzonder,
interessante gegevens en conclusies, ontlenen wij
het volgende.
Het overzicht is samengesteld aan de hand van
de gegevens van 107 bioscopen in Wenen, die
tezamen een zetelcapaciteit van 52.700 hebben en
9,7 v/< van alle bioscopen in Oostenrijk, respectie
velijk 26,62 c/< van alle dagelijks in bedrijf zijnde
bioscopen vertegenwoordigen. Naar haar zitplaat
senaantal gerekend vertegenwoordigen zij 18,3
van geheel Oostenrijk en 56,2 van Wenen.
De volgende tabel betreft het bioscoopbezoek
in Wenen gedurende de eerste zes maanden van
1953.
Maand
aantal
zitplaatsen- aantal
bezoekers
zaken
capaciteit
t bezoekers
per dag
Januari
225
93.758
4.971.434
160.368
Februari
225
93.758
4.296.424
153.443
Maart
226
94.022
4.539.509
146.435
April
226
94.022
4.054.406
139.807
Mei
226
94.006
4.146.559
133.759
Juni
226
94.997
3.643.305
121.443