Italië Oostenrijk 24 ten, welke door de filmverhuurders in de loop van het jaar hetzij voor eigen rekening of voor rekening van de producenten werden gemaakt ten behoeve van individuele films. Deze kosten om vatten: copiekosten, reclame, invoerrechten, keur lonen, registratiekosten, de kosten van bedrijfi- voorstellingen, verpakking en vervoer, maar geen lonen, salarissen, administratie- of andere kosten, die niet rechtstreeks voor individuele films wor den gemaakt en die betaald worden uit de bedra gen die de filmhuurders inhouden. In 1953 werd 17,7 van de filmhuuropbreng- sten door directe distributiekosten in beslag ge nomen, tegen 16,5!% in 1952, 15,8 in 1951 en 14 in 1950. Het percentage distributiekosten voor Britse films rees van 11,9 in 1950 tot 18,8 in 1953. Voor buitenlandse films waren deze percentages respectievelijk 14,8 in 1950 en 17,2 in 1953. Het aandeel van de filmverhuurders in de film- huuropbrengsten bedroeg in 1953 19 en dat van de producent 63,3 Herziening vam de voorwaarden tot deelneming aan de Biënnale De Biënnale heeft nieuwe richtlijnen gepubli ceerd voor de XVe Internationale Tentoonstelling van Filmkunst (Mostra Internazionale d'Arte Ci- nematografica), welke op 22 Augustus te Venetië zal worden geopend en zestien dagen zal duren. Herhaaldelijk is de laatste jaren in de kringen van de pers zowel als in die van het filmbedrijf ge wezen op de noodzaak om de reglementering van de internationale festivals te herzien. Men reali seert zich de gevaren welke er schuilen in een tegen elkaar afwegen van artistieke en diploma tieke belangen, van nationale en internationale economische belangen, en vooral in de overbe lasting van de programma's. Op grond hiervan heeft de directie van de Biënnale besloten dat het aantal op dit festival te vertonen films in den vervolge zo laag mogelijk zal worden gehouden en dat zoveel als mogelijk producties, die uit kunstzinnig of technisch oog punt van belang zijn, zullen worden vertoond. Het maximum aantal films, dat per land kan worden ingezonden, wordt dit jaar daarom niet alleen be paald door het totale aantal in dat land vervaar digde films, maar vooral door het aantal films van internationaal karakter. Het is voor de eerste maal, dat door een festivalbestuur een der gelijk opmerkelijk onderscheid wordt gemaakt. Japan en India bijvoorbeeld produceren jaarlijks een zeer groot aantal films, maar slechts uiterst weinig werk van internationaal karakter. De beperkingen, welke aan de deelneming wor den gesteld zijn de volgende: Landen met een jaarproductie van 1 tot 100 films van internationaal karakter 1 film Landen met een jaarproductie van 100 tot 250 films van internationaal karakter 2 films Landen met een jaarproductie van meer dan 250 films van internationaal karakter 3 films. De inschrijving tot deelneming sloot op 1 Mei j.1. De opgave van de afzonderlijke deelnemende films moesten uiterlijk 15 Juli j.1. zijn gedaan. De volgende prijzen worden uitgeloofd: de grote prijs, de .Gouden Leeuw van St. Marcus", voor de beste film, vier „Zilveren Leeuwen" voor de beste regie, het beste draaiboek, de beste fotogra fie en de beste muziek. Twee bekers Graaf Volpi di Misurata", voor de beste actrice en de beste ac teur. Twee verdere prijzen staan de jury ter be schikking voor films, die naar haar inzicht bijzon dere kunstzinnige of technische eigenschappen be zitten. Filmbezoek stijgt maar ontvangsten verminderen De Oesterreichische Filmwisscn- schaftliche Gesell schaft heeft enige tijd geleden een overzicht van de bioscoopexploi tatie in de stad Wenen over het eerste halfjaar 1953 gepubliceerd, hetwelk zij beschouwt als hulpmiddel voor het wetenschappelijke markton derzoek. Aan deze voor het filmbedrijf in het al gemeen, maar voor exploitanten in het bijzonder, interessante gegevens en conclusies, ontlenen wij het volgende. Het overzicht is samengesteld aan de hand van de gegevens van 107 bioscopen in Wenen, die tezamen een zetelcapaciteit van 52.700 hebben en 9,7 v/< van alle bioscopen in Oostenrijk, respectie velijk 26,62 c/< van alle dagelijks in bedrijf zijnde bioscopen vertegenwoordigen. Naar haar zitplaat senaantal gerekend vertegenwoordigen zij 18,3 van geheel Oostenrijk en 56,2 van Wenen. De volgende tabel betreft het bioscoopbezoek in Wenen gedurende de eerste zes maanden van 1953. Maand aantal zitplaatsen- aantal bezoekers zaken capaciteit t bezoekers per dag Januari 225 93.758 4.971.434 160.368 Februari 225 93.758 4.296.424 153.443 Maart 226 94.022 4.539.509 146.435 April 226 94.022 4.054.406 139.807 Mei 226 94.006 4.146.559 133.759 Juni 226 94.997 3.643.305 121.443

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 24